آخرین آمار تلفات سیل‌های اخیر/برنامه‌های هلال احمر برای اربعین

رئیس جمعیت هلال احمر اقدامات این جمعیت در سیل‌های اخیر را شرح داد و همچنین به تشریح برنامه‌های هلال احمر در راهپیمایی اربعین پرداخت.

به گزارش ایسنا، پیرحسین کولیوند در گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون با اشاره به اقدامات این جمعیت در سیل‌های اخیر گفت: ما هشدارها و اخطارهای هواشناسی را از قبل داشتیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی دقیقی برای اطلاع‌رسانی، حفظ آمادگی، پیشگیری و کاهش خسارات انجام دادیم. بالغ بر ۲۴ استان کشور و ۱۴۳۲ روستا درگیر سیل بودند و امدادرسانی شدند. همچنین ۱۶۲ محور مواصلاتی و ۱۶۸ شهرستان نیز متاثر از سیل بودند. 

وی ادامه داد: اولین عملیات در شیراز و پس از آن در امامزاده داوود انجام شد که بسیار پیچیده و سخت بود. ما در این سیل‌ها به ۷۹ هزار نفر امدادرسانی کردیم و سه‌ هزار و ۵۶۹ نفر را از مناطق پرخطر به مناطق امن منتقل کردیم. نیروهای سپاه، ارتش و نیروهای جهادی و خیرین نیز به ما کمک کردند. همچنین ۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر به صورت اضطراری اسکان یافتند و ۵۶ مصدوم با بالگرد منتقل شدند.

کولیوند درباره آخرین آمار تلفات سیل گفت: در مجموع در کل کشور ۹۰ نفر جان خود را از دست دادند و ۸ نفر نیز مفقود شده‌اند. عملیات جست‌وجو همچنان ادامه دارد و عملیات امداد در بیشتر استان‌ها تمام شده است. در این مدت ۱۴۰۰ تیم عملیاتی واکنش سریع و آموزش‌دیده پای کار بودند. کسی که می‌خواهد وارد میدان شود باید آموزش‌دیده باشد. در امامزاده داوود از رودخانه تا خود پرتگاه تیم امدادگران حضور داشتند و جست‌وجو را انجام می‌دادند. حتی در قسمت پایین دست امامزاده داوود بعد از ۱۵ ساعت یک فرد را زنده پیدا کردیم، در حالی که ۱۵۰۰ متر از محل حادثه منتقل شده بود.

وی اضافه کرد: سیل، برعکس زلزله است. زلزله خبر نمی‌دهد و اگر اتفاق بیفتد منافذی برای امدادرسانی وجود دارد؛ اما سیل خبر می‌دهد ولی همه‌جا را پر می‌کند. در سیل اخیر ارتفاع گل در برخی نقاط به سه تا چهار متر می‌رسید. تیم‌های آنست زنده‌یاب در این زمینه فعال بودند. به تعداد کافی نیز نیرو وجود داشت. 

کولیوند درباره امدادرسانی در سیل فیروزکوه‌ هم گفت: شرایط در فیروزکوه سخت بود. دو نفر به شدت مصدوم شده بودند و امکان فرود بالگرد برای امداد آن‌ها مهیا نبود. همچنین محاصره آب نیز وجود داشت و ما با عملیات پیچیده توانستیم مصدومان را منتقل کنیم. شرایط خوبی نیز برای آن‌ها مهیا و به آن‌ها رسیدگی شد. دربرخی نقاط گل و لای خانه‌ها را بسته بود و به سختی توانستیم مردم را به منطقه امن منتقل کنیم. همچنین در یکی از موارد با هماهنگی استاندار در شاهرود با راه‌آهن به فیروزکوه نیروی عملیاتی و اقلام ارسال کردیم و توانستیم مردم را نیز منتقل کنیم. 

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: در امامزاده داوود شهرداری و عوامل آن به همراه آتش‌نشانی کمک و تلاش بسیاری کردند. همه تلاش می‌کردند تا در این امر شریک شوند. ما هم دوست نداریم تنها در زمان حادثه حضور داشته باشیم بلکه می‌خواهیم در اموری مانند آموزش، ایجاد فرهنگ و … نیز خدمت کنیم.

کولیوند اظهار کرد: ما تیمی به عنوان سحر داریم که مخفف «سفیران حمایت روحی روانی» است. در این تیم روانپزشک، روانشناس و مددکار وجود دارد که به آسیب‌دیدگان از نظر معنوی خدمتگزاری می‌کنند. این امر بسیار اثرگذار است و با استقبال خوب از طرف مردم مواجه شده و سبب افزایش تاب‌آوری و فرهنگ اجتماعی می‌شود. ما برنامه داریم این تیم را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: بالگردهای ما پیش از سیل در کل کشور مستقر شدند و کالاها و اقلام زیستی در جاهای امن قرار داده شدند. دلیل این کار نیز این است که در برخی مواقع خود سیل به ما نیز آسیب می‌زند. مردم نیز به ما کمک موثری کردند. ما از مردم متشکریم که اعتبار ما را بالا می‌برند. همچنین راه‌آهن نیز با ما همکاری داشت و ایستگاه راه‌آهن به عنوان مقر فرماندهی در اختیار ما قرار گرفت.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد:‌ از ۹۰ جانباخته سیل چهل و اندی برای تهران بود که نیمی از آن‌ها در امامزاده داوود و نیمی در شهرستان ‌های‌تهران بودند. سیلاب امامزاده داوود  سنگین بود و هموطنان دچار آسیب شدند. مغازه‌ها و خود امامزاده زیر گل‌ولای زیاد رفتند نیاز به تجهیزات زیادی برای رفع مشکل وجود داشت. حضور وزیر کشور، استاندار و شهردار و آتشنشانان و … نیز کمک زیادی به ما کرد. در ساعات اول ۸۰۰ نفر به منطقه امن منتقل شدند. مکان سیل صعب العبور بود و در کوه قرار داشت و  سازه‌ها نیز استاندارد نبودند.

وی درباره آمارهای منتشرشده درباره تلفات سیل گفت: شبکه‌های معاند شروع به شایعه‌پراکنی درباره تلفات سیل کردند. عدد ۲۰۰ نفر در این زمینه کذب محض بود. از لحظات اول کمیته لجستیک، کمیته امنیتی و .. توسط ما ایجاد شد و مفقودان ثبت شدند. در لیست مفقودان نیز همین تعداد وجود داشت. البته برخی پیکرها به صورت قطعه هستند و باید در پزشکی قانونی از آن‌ها تست دی‌ان‌ای گرفته شود. همه می‌توانند بروند و از محل بازدید کنند و ببینند که شرایط پایدار است. ما در کنار مردم هستیم تا شرایط کاملا پایدار شود همچنین ما کمیته‌ای تشکیل دادیم تا خانواده‌ها با اسم به ما مفقودی‌های خود را اعلام کنند. ما حتی افرادی که خانواده نداشتند را نیز رصد کردیم. این موضوع که بوی تعفن در محل به مشام می‌رسد نیز جزو شایعات بی‌ربط است. آخرین آمار مفقودین، یکی دو نفر است که باید در پزشکی قانونی تست دی‌ان‌ای انجام شود تا احتمالا از میان همان پیکرهای یافته‌شده مشخص شوند.

وی اضافه کرد: در روستای مزداران نیز مانند امامزاده داوود شرایط بحرانی بود خیابان‌ها و کوچه‌ها شرایط را سخت کرده بودند و دسترسی بسته شده بود. موج خروشان رودخانه و دسترسی سخت باعث شده بود تا امدادرسانی کند انجام شود. در شهرهای دیگر نیز همین روال را داشتیم. خانه‌ها دچار اشکال و صدمه و خسارات مختلف شدند.

کولیوند درباره آمار امدادرسانان اظهار کرد: شمار نیروهای امداد رسان شش هزار نفر در قالب ۱۴۰۰ تیم آموزش دیده بود در کنار آن‌ها نیروهای پشتیبانی و حمایتی نیز حضور داشتند و هنوز هم هستند.

وی ادامه داد: ما الان در ۱۲ استان همچنان عملیات جست‌جو و نجات را انجام می‌دهیم اما در بقیه تقریبا عملیات به آخر رسیده و در حال لکه گیری هستند. ظرف ۴۸ ساعت آینده شرایط پایدارتر و بهتر خواهد شد. ما در میان افرادی که امدادرسانی کردند نیز جانباخته نداشتیم اما عملیات گسترده و سنگین بود و تعدادی از همکاران ما و نیروهای جهادی مصدوم  شدند. صدمات جدی نبود اما این موضوع طبیعی است. ما مجبوریم خطر را بپذیریم.

کولیوند اضافه کرد: ما بر اساس وظایف به محض هشدار برنامه‌ریزی می‌کنیم. اضافه بر آن تلاش برای کمک به فرهنگ‌سازی مردم  نیز در دستور کار ماست. وقتی هشدار داده می‌شود اما یک ون به آب می‌زند و ۱۰ تبعه عراقی را با خود به آب می‌برد نگران کننده است. البته الان مردم اعتماد خوبی به هلاال احمر دارند. ما به عنوان هشدار پیامک هم ارسال کردیم. هر جا کار روی زمین باشد ما آن را برمیداریم. اگر اتفاقی نیز بیفتد، سریعا در محل حاضر می‌شویم و برای کاهش خسارت تلاش می‌کنیم.

وی درباره راهکار جلوگیری از این حجم از تلفات سیل گفت: دلیلی ندارد که ما در مسیل‌ها خانه بسازیم. این یک کار پایه‌ای است. مردم نیز باید به هشدارها نیز بیشتر توجه کنند. بررسی کنید از چه زمانی اخطار سیل داده شد. حتی در بعضی جاها پلاکارد نصب شده بود. مردم باید به این اطلاع‌رسانی و خبرها اهمیت دهند. اگر اهمیت بدهند و گوش کنند، خسارت کمتری خواهیم دید. ما باید مشکلات پایه را نیز در اولویت بگذاریم. وقتی راه رودخانه را غصب می‌کنیم، باید آن را پس بدهیم.

رئیس جمعیت هلال احمر درباره مشکلات هلال احمر گفت: صادقانه بگویم، قبل از عید انبارهای ما خالی بود و وقتی به رئیس‌جمهور این موضوع گفته شد، بخشی از انبارها شارژ و در این حادثه استفاده شد. ما نیازمند نوسازی تجهیزات و بازسازی آن‌ها هستیم. ما در موضوع آمبولانس، خودرو نجات، بالگرد و تجهیزات نجات مشکل داریم و برنامه‌ریزی کردیم که امسال قسمت زیادی از تجهیزات را اصلاح کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر درباره برنامه این جمعیت برای راهپیمایی اربعین گفت: برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده‌روی اربعین کارهای زیادی انجام شده و جلسات مفصلی با ستاد مرکزی اربعین برگزار شده است. ما در همه مرزها پوشش امدادی زائران را داریم و برای همه زائران از جمله ایرانی، پاکستانی، افغانستانی و زائران اهل جمهوری اذربایجان خدمت‌رسانی خواهیم کرد. وظیفه بهداشت و درمان آن‌ها نیز بر عهده وزارت بهداشت و درمان است.

وی افزود: در داخل کشور عراق هم بهداشت و سلامت هم امداد و نجات زائران به عهده جمعیت هلال احمر است. ما جلساتی با حشدالشعبی، وزارت بهداشت و درمان عراق، هلال احمر و سرکنسول در بغداد برگزار کردیم و برنامه‌ریزی مفصلی برای هم‌افزایی بهتر در رویداد اربعین داشتیم. قبل از عملیات اربعین نیز یک تمرین جدی با هم در عراق خواهیم داشت. نیروهای ما انتخاب شده‌اند و افراد مورد نیاز داوطلبانه ثبت‌نام کرده‌اند. متقاضی زیاد است و ما به صورت محدود از آن‌ها استفاده می‌کنیم. 

وی افزود: تعداد قابل توجهی آمبولانس با مجوز کشور عراق هماهنگ شده و اتوبوس‌آمبولانس و چهار فروند بالگرد نیز کنار مرز آماده هستند. با ستاد نیروهای مسلح، ارتش و سپاه نیز هماهنگ کردیم تا دو فروند هواپیما به شکل بیمارستان در اختیار ما قرار دهند. دارو، تجهیزات و امکانات اولیه نیز تهیه و بسته‌بندی شده‌اند.

کولیوند اظهار کرد: از نقطه صفر مرزی به سمت ایران امکانات فوق‌العاده زیاد است اما در سمت مقابل وضعیت مناسب نیست. ما برنامه ریزی کردیم تا در زرباطیه که اولین نقطه صفر مرزی در مرز مهران محسوب می‌شود مرکز درمانی مجهزی تاسیس کنیم. با ستاد اربعین نیز هماهنگ هستیم تا موکب‌ها با ما همکاری کنند. ما در در شلمچه و چذابه نیز همینکار را کردیم. در این مسیر شانس ابتلا به گرمازدگی، کرونا و بیماری‌های گوارشی بالاست.

کولیوند ادامه داد: در عراق در هفت منقطه قرارگاه مرکزی مشخص شده که سفیر فرماندهی آن ها را به عهده دارد و نماینده هلال احمر نیز در آن‌ها حضور دارد. در طول مسیر از مرز تا شهر نجف پایگاه‌های امدادی و خدمات‌ درمانی بسته به تعداد آن‌ها و شلوغی راه وجود دارد. ما آن‌ها را نسبت به مراسم قبل از کرونا سه برابر کردیم. در نجف نیز در سه سطح بیمارستان، درمانگاه و چادر خدمات درمانی را ارائه می‌دهیم. در کوت نیز بیمارستان سیار تاسیس می‌کنیم و بین مسیر نجف تا کربلا هر صد ستون یک پایگاه و در اواسط آن بیمارستان سیار مجهزی وجود خواهد اشت. 

وی اضافه کرد: چند نفر مسلط به زبان عربی در بیمارستان‌های مستقر شده‌اند تا مشکلات بیماران را منتقل کنند. بیمارستان امام علی(ع) در اربعین برای اولین‌بار فعالیت خود را شروع خواهد کرد. در کربلا به تعداد کافی درمانگاه و بیمارستان با کمک عتبه امام حسین (ع) وجود دارد و در کربلا، کاظمین، سامرا و امامزاده سید محمد نیز همی طور است.

کولیوند تصریح کرد: پیش از اعزام کنگره بین‌المللی یک روزه سلامت برگزار می‌شود و هر کس که اعزام خواهد شد در این کنگره هم اندیشی و کارگاه‌های آموزشی شرکت خواهد کرد. مراسم بدرقه نیز کنار حرم امام خمینی(ره) خواهد بود. همچنبن ما برای عموم مردم آموزش خواهیم داشت. محتوای ما آماده است و برای پیشگیری از گرمازدگی، آموزش رفتار، حرکات و … برنامه داریم و کتاب هم نوشتیم. همچنین کلیپ‌های کوتاه به همراه آموزش‌های عمومی مهارتی و .. برای کارکنان و پزشکان و پرسداران نیز وجود دارد. ما در در تاسوعا و عاشورا نیز در حال توسعه کارها هستیم.

وی افزود: ما از نیروهای بخش خصوصی، وزارت بهداشت و نیروهای نظامی استفاده می‌کنیم و از بین این‌ها برخی انتخاب خواهند شد. همه داوطلبند و حق‌الزحمه‌ای نمی‌گیرند. 

کولیوند درباره تفاوت مراسم حج و اربعین گفت: ما در حج مشخص می‌کنیم که زائر چه شرایطی داشته باشد. او را معاینه می‌کنیم و حمایت‌های مختلف در حمل‌ونقل، پرواز و … انجام می‌شود؛ اما پیاده‌روی اربعین متفاوت است و هر کسی که دوست دارد، می‌آید. در این شرایط هر کس فکر می‌کند این فعالیت برای او سخت است و زحمت برای دیگران ایجاد می‌کند، مراعات کند. همچنین ما نگران گرمازدگی و بیماری‌های واگیر مانند وبا و کرونا و مشکلات گوارشی هستیم. این می‌تواند برای کودکان، افراد مسن و بیماران سخت باشد.

کولیوند گفت: نیازهای ما در جلسه با رئیس‌جمهور نیز مطرح شد. در این زمینه هم انتظاراتبالاست و هم علاقه دولت برای همکاری زیاد است. ما ظرفیت‌هایمان را سه برابر کردیم چرا که مسئولیت سنگینی داریم. از مردم هم می خواهیم مدیریت کنند و سفر خود را به روز آخر موکول نکنند.

وی درباره موفقیت‌های هلال احمر گفت: ما به چند توفیق بین المللی رسیده‌ایم. هلال احمر در این ایام کوتاه در دنیا درخشید و عالی‌ترین نشان صلیب سرخ جهانی به هلال اهمر رسید. در مجمع عمومی نیز هلال احمر به عنوان رئیس کمیسیون پیش‌نویس برنامه و مصوبات مجمع انتخاب شد. همچنین در مجمع هلال احمر در همه برنامه‌ها فعال است و سه کرسی که دو کرسی در ژنو و یکی در مدیترانه شرقی است متعلق به هلال احمر است. کرسی ما در مدیترانه استقرار یافته و در ژنو نیز در ماه آینده برقرار خواهد شد. همچنین شش کمیته توسط ما معرفی شد که هر شش کمیته مصوب شد و قرار شد که مسئولیت سه‌ کمیته نیز به ما سپرده شود. 

رئیس جمعیت هلال احمر درباره دغدغه‌های این جمعیت گفت: اولین دغدغه ما تعیین تکلیف ۲۲ هزار عضو فعال امدادگر در پایگاه‌هاست که ۲۴۰ ساعت کار می‌کنند و کمترین دریافتی را دارند و بیمه مستمری نیز ندارند. اصلی‌ترین چالش معیشت آن‌هاست. چالش بعدی نوسازی لجستیک ماست. باید آمبولانس، خودرو، تجهیزات کوهستان و ساحل و بالگردهای ما از جمله بالگرد دید در شب، به‌روز شود. همچنین آموزش همگانی نیز با کمک دستگاه‌ها برای به حداقل رساندن خسارت در دستور کار است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا