آخرین خبرها از بهره برداری از پروژه‌های آبی استان سیستان و بلوچستان



طی سفر امروز رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان عملیات اجرایی و بهره‌برداری از پروژه‌های مهم صنعت آب در این استان به بهره برداری رسید.

به گزارش ایسنا، همزمان با سفر رئیس جمهور و وزیر نیرو به استان سیستان و بلوچستان، عملیات اجرایی و بهره برداری از چندین پروژه مهم صنعت آب در این استان به سرانجام رسید.

یکی از این پروژه‌ها آبگیری سد مخزنی کهیر پس از ۱۳ سال وقفه بود که با هدف تأمین آب ۷۵ روستا و تأمین آب مورد نیاز برای کشاورزی در ۱۵۰۰ هکتار از اراضی منطقه به سرانجام رسید.

این سازه مدیریت منابع آب سطحی ۵۵ متر بلندای تاج دارد و ۳۴۳ میلیون متر مکعب معادل ۱.۷ برابر سد امیرکبیر تهران در خود آب ذخیر می‌کند.

آغاز عملیات اجرایی طرح ملی انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور 

همچنین عملیات اجرایی طرح ملی انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور در سفر رئیس جمهور و وزیر نیرو به استان سیستان و بلوچستان آغاز شد.

این طرح خط انتقال آب به طول ۱۷۹۰ کیلومتر با قطر ۱۴۰۰ تا ۲۲۰۰ میلی‌متر دارد که با اعتبار ۳ میلیارد یورو با هدف تامین آب شرب و صنایع کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی اجرایی می‌شود. این خط ظرفیت انتقال ۲.۴ میلیارد مترمکعب آب در سال را خواهد داشت.

اجرای پروژه‌های تاسیسات آب شیرین‌کن و احداث نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی برق، دیگر ابعاد این طرح عمرانی بزرگ کشور است که فاز نخست آن در منطقه چابهار تا پایان سال ۱۴۰۲ و اتمام پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است.

بنا بر این گزارش، توسعه اقتصادی سواحل مکران، توسعه متوازن ثروت آفرینی در کشور، دستیابی به تامین آب پایدار، ایجاد تحول اقتصادی و محرومیت‌زدایی، ایجاد امنیت پایدار و … از اهداف اجرای طرح ملی انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور است.

سد کهیر به‌عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان آبگیری شد

عملیات آبگیری سد کهیر نیز با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو آغاز شد.

همزمان با سفر “آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی” رئیس جمهور به همراه “علی‌اکبر محرابیان” وزیر نیرو، امروز پنجشنبه عملیات آبگیری «سد کهیر» واقع در شهرستان چابهار با اعتباری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال به طور رسمی آغاز شد.

عملیات اجرایی ساخت سد کهیر از نوع بتنی غلتکی (از نوع CMD به عنوان اولین سد از این خانواده در ایران)، به ارتفاع حدود ۵۵ متر از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است.

با توجه به کمبود و تنش شدید آبی در منطقه، تنظیم و جمع‌آوری این آب‌ها برای تامین مصارف شرب، صنعت و کشاورزی منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بر این اساس احداث سد کهیر با حجم مخزن ۳۴۳ میلیون مترمکعب به‌عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان، تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهمی در جنوب استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران را در پی دارد.

بهره‌برداری رسمی از طرح‌ آبرسانی به ۱۵۵روستای سیستان و بلوچستان

در ادامه این سفر، طرح آبرسانی به ۱۵۵روستای استان سیستان و بلوچستان با جمعیت ۶۶ هزار نفر با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نیرو افتتاح شد.

این طرح‌ها در ۱۹ شهرستان استان در قالب هفت مجتمع آبرسانی و ۲۶ پروژه، از محل طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو با اعتبار ۲۹۱ میلیارد تومان اجرا شده است.

حجم عملیات انجام شده برای این تعداد روستا، شامل ۴۲۲ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در اقطار ۹۰ تا ۵۰۰ میلیمتر، ۱۲ حلقه چاه با ظرفیت ۱۲۲ لیتر بر ثانیه، احداث هشت باب مخزن ذخیره با حجم ۲۰۰۰ مترمکعب و ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ است.

با بهره‌برداری از این تعداد روستا، شاخص آبرسانی استان با ۱.۶ درصد ارتقا به عدد ۷۲.۶ درصد رسید.

در ادامه سفر رئیس جمهور به جنوب سیستان و بلوچستان، قرار است برنامه های دیگری اجرا شود که بدین شرح است:

– آغاز رسمی آبگیری سد کهیر – عملیات آبرسانی روستایی- آغاز عملیات اجرایی لوله گذاری پروژه آبرسانی از دریای عمان به سیستان و خراسان جنوبی و در نهایت خراسان رضوی

– افتتاح بازارچه مرزی پیشین که یکی از شش بازارچه مرزی در حال راه اندازی است- آغاز بهره برداری از خط ۱۰۰ مگاواتی مبادله برق با پاکستان

– بازدید از پروژه های ویژه شهرک صنعتی مکران و جلسه با فعالان اقتصادی و اجتماعی توسعه مکران 

گفتنی است؛ در ماجرای خط انتقال برق، باتوجه به حساسیت های موجود از ادبیات خط مبادله برق استفاده می شود به این معنا که در هنگام کاهش نیاز داخل، برق را صادر می کنیم و در هنگام افزایش نیاز، وارد می کنیم و این موضوع سیاست اصولی کشور در حوزه برق است.

در خصوص پروژه انتقال آب از دریای عمان، برجسته سازی این پروژه در این مرحله لازم نیست چون فعلا آغاز اجرا است و نوعی کلنگ زنی و وعده تلقی می شود و مشکلات اجرایی فراوان دارد و اعتبارات زیادی می خواهد.

یادآور می شود؛ هدف کلی سفر در راستای پیگیری مصوبات و ارزیابی میزان پیشرفت پروژه ها به منظور «توسعه سواحل مکران» است و سفر استانی نیست حتی سفر به چابهار هم نیست.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا