آلودگی هوای تهران «باد» می خواهد؛ نه برف و باران!


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: امروز اغلب مناطق تهران برفی شد و درحالی مردم انتظار هوای پاک برفی را می‌کشیدند که شاخص کیفیت هوا هم چنان در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

امروز پنجشنبه ۱۵ دی، برف تهران را سفید پوش کرد اما هوا را نتوانست پاک کند.

امروز به جز استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تمامی مناطق کشور یا بارش باران و یا بارش برف را تجربه کردند. تهران نیز برفی بود. با این حال اما کیفیت هوای پایتخت هم چنان ناسالم برای گروه های حساس بود.

شاخص کیفیت هوای پایتخت عصرگاه امروز و پس از برف صبحگاهی تغییر چندانی نکرد. تا ساعت ۶ بعد از ظهر کیفیت هوا پایتخت با آلاینده شاخص «ذرات‌ معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» بر روی عدد ۱۴۰ قرار داشت و کیفیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم بود.

شاید این تصور در بین غالب مردم وجود داشته باشد که با بارش باران یا برف باید کیفیت هوا مناسب شود اما اینگونه نیست.

به گفته کارشناسان حتی بارش باران در شرایط آلودگی هوا به دلیل ترکیب باران با عناصر شیمیایی موجود در هوا بر کاهش آلودگی هوا موثر نخواهد بود چراکه باران تبدیل به باران اسیدی می‌شود.

به گفته محسن روشنی مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، معمولا وزش باد با سرعت حداقل چهار یا پنج متر بر ثانیه می‌تواند «کیفیت هوا» را افزایش دهد اما بارش باران اگر با تهویه مناسب همراه نشود، نمی‌تواند به بهتر شدن کیفیت هوا کمک کند. 

از سوی دیگر یکی از پدیده‌هایی که برخی مواقع در شرایط بارش باران رخ می‌دهد، کم شدن ارتفاع لایه اختلاط هواست، پدیده‌ای که سبب افزایش غلظت آلاینده‌هامی‌شود چراکه کاهش ارتفاع لایه اختلاط، باعث کوچک‌تر شدن فضای گردش آلاینده‌ها و در نتیجه افزایش غلظت آن‌ها می شود.
برف و ترافیک نیمه سنگین برخی محورها

اما برف امروز باعث سنگینی ترافیک در پنج محور مواصلاتی از جمله چالوس و هراز شد.

بنا بر اظهارات سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا امروز ترافیک در محور چالوس در هر دو مسیر رفت و برگشت در حدفاصل شهرستانک تا تونل کندوان پرحجم و نیمه سنگین بود. همچنین وضعیتی مشابه در هر دو مسیر رفت و برگشت در محور هراز در محدوده آب اسک نیز وجود داشت.

وی همچنین با بیان اینکه در شرایط بارش برف و باران توصیه می‌شود رانندگان از انجام سفرهای غیرضروری پرهیز کنند، توصیه کرده است: در شرایط زمستانی لازم است که رانندگان حتما تجهیزات زمستانی و به خصوص زنجیرچرخ به همراه داشته باشند و از آن در جاده‌ها و گردنه‌های برفگیر استفاده کنند. پربودن باک خودرو در آغاز سفر و همراه داشتن موادغذایی کافی و لباس گرم نیز از دیگر مواردی است که برای سفر در ایام زمستان توصیه می‌شود. در حین رانندگی به هنگام بارش برف و باران نیز رانندگی با سرعت مطمئنه، رعایت فاصله طولی و پرهیز از سرعت و سبقت غیرمجاز هشدار همیشگی پلیس به رانندگان است.
۷ توصیه برای جلوگیری از بروز سرطان پروستات

از دیگر خبرهای پر بازدید امروز سرویس اجتماعی ایسنا، خبری با تیتر «۷ توصیه برای جلوگیری از بروز سرطان پروستات» بود.

از هر ۱۰۰ مرد بالای ۶۰ سال شش نفر قبل از سن ۷۰ سالگی به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند و این آماری است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اعلام کرده است.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، مصرف سویا و چای، خوردن دانه کدو تنبل، گنجاندن ماهی در رژیم غذایی، مصرف هرچه بیشتر گوجه فرنگی، محدود کردن مصرف چربی‌های اشباع، کاهش مصرف مکمل‌های غذایی و مشورت پزشک درباره مصرف آسپرین هفت نکته ای است برای جلوگیری از بروز سرطان پروستات باید رعایت شود.
لو رفتن سوالات امتحان نهایی؛ دانه پاشی برای کنکور!

در ۱۰ روز اخیر اخباری مبنی بر انتشار سوالات از سر جلسه امتحان در کانال های تلگرامی، درست چند دقیقه بعد از شروع جلسه، پخش و همه گیر شد که نگرانیهای بسیاری را مبنی بر به مخاطره افتادن امنیت آزمون‌ها به همراه داشت.

یکی از مدرسان کنکور در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره مبالغ فروش سؤالات گفت: «فروش سؤالات امتحان نهایی رایگان است، درآمدشان از ثبت‌نام فریب‌خوردگانی است که برای کنکور به این‌ها اطمینان می‌دهند. قیمت واقعی‌ها، یک میلیارد تومان و دله دزدها از ۲۰ میلیون تومان به بالاست. متأسفانه این پول‌ها برای پولدارها پولی نیست»، «تقلب در امنیت کامل برگزار شد، بچه‌ها هیچ مشکلی نداشتن، امنیت براشون مهیا بود، دم مسئولین گرم.»

به گزارش ایسنا، مسئولان آموزش‌وپرورش و دست‌اندرکاران برگزاری امتحانات نهایی، بارها تأکید کرده‌اند که امنیت طراحی و ارسال سؤالات امتحانات نهایی به‌طور کامل برقرار و احتمال اینکه سؤالات آزمون قبل از رسیدن به سر جلسه لو برود، به صفر رسیده است اما تقلب‌هایی که اخیراً در سر جلسات آزمون به علت حمل موبایل و ریز ابزارهای جاسوسی و مانند آن رخ می‌دهد، نیازمند تشدید مراقبت‌ها و همراهی و همکاری دستگاه‌های دیگر از وزارت ارتباطات گرفته تا نیروی انتظامی و سازمان برنامه‌وبودجه را به‌منظور تأمین ابزارهای نظارتی می‌طلبد تا وزارت آموزش‌وپرورش بتواند امنیت امتحانات نهایی که به‌صورت جدی با سرنوشت چند صد هزار داوطلب کنکور گره‌خورده را به‌طور کامل برقرار کند.

چراکه به نظر می‌رسد علی‌رغم اظهارات قبلی پلیس و وزارت آموزش‌وپرورش، امکان تقلب پس از دسترسی به سؤالات و پاسخ آزمون‌ها در کانال‌های تلگرامی هنوز به‌طور کامل با تمهیدات فوری انجام‌شده ازجمله تأمین سیگنال یاب برای حوزه‌های امتحانی، از بین نرفته، ضمن آنکه آموزش‌وپرورش هنوز به این پرسش‌ها پاسخ نداده که آیا همه متقلبان و متخلفان چند آزمون قبلی شناسایی و با آنها برخورد شده است؟ میزان و ابعاد تخلف چه قدر بوده و با فرض مشخص نبودن متقلبان و عدم امکان شناسایی و دسترسی به آنها، با توجه به محرز شدن تقلب‌ها، در برگزاری امتحانات نهایی تجدیدنظر خواهد شد؟.



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا