آمار ساختگی آل خلیفه از میزان مشارکت در انتخابات بحرین در سایه تحریم مخالفان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، انتخابات پارلمانی رژیم آل خلیفه روز گذشته در حالی پایان یافت که بسیاری از ناظران و فعالان اعلام کردند ملت این کشور در این انتخابات شرکت نکردند و آل خلیفه مجبور شد تا آمار جعلی و ساختگی برای اعلام میزان مشارکت مردمی در این انتخابات اعلام کند.

به گزارش مرآة البحرین، دولت بحرین به رغم ترفندهایی که برای افزایش درصد مشارکت در انتخابات انجام داد ، پس از آنکه نتوانست مردم را وادار به شرکت در انتخابات کند، مجبور به جعل درصد مشارکت آن‌ها در این انتخابات نمایشی شد.

دولت بحرین میزان مشارکت مردم در انتخابات را درصدی خیالی اعلام کرد که بالاترین میزان از اولین دوره انتخابات پارلمان در سال 2002 بود. در همین راستا «‌نواف المعاوده» وزیر دادگستری و رئیس کمیته عالی نظارت بر انتخابات مدعی شد که میزان مشارکت رای دهندگان در انتخابات دیروز 73 درصد بود.

بر اساس این گزارش، وزیر دادگستری بحرین چگونه به این درصد رسید و چرا بالاترین درصد را اعلام کرد ؟ چگونه این درصد نسبت به میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی سال 2006 که گروه‌های مخالف تمام قد کرسی‌های پارلمان را به دست آوردند بیشتر شد و به 73 درصد رسید؟!

کاهش آرای کسب شده توسط نامزدها در انتخابات پارلمانی آل خلیفه در بیشتر حوزه‌های انتخابیه نشان می‌دهد که حکومت آل خلیفه برای مقابله با ناامیدی ناشی از عدم تمایل مردم به شرکت در انتخابات ساختگی دیروز به تقلب و دستکاری در آمار درصد مشارکت روی آورده است.

برای روشن شدن این موضوع می‌توان به عنوان نمونه به حوزه ششم انتخابیه «المحرق» اشاره کرد که در سال 2006 شیخ «حمزة الدیری» نماینده جمعیت ملی اسلامی الوفاق بحرین توانست با کسب 4 هزار و 507 رای از 4 هزار و 992 رای و کسب بیش از 90 درصد آرا برنده شود .

این درحالی است که در انتخاباتی که دیروز برگزار شد، «هشام العشیری» تنها یک هزار و 390 رای به دست آورد و تمامی رقبای وی در این حوزه انتخابیه 2 هزار و 237 رای کسب کردند و به این معناست که تمامی شرکت کنندگان نیمی از آرای «الدیری » نماینده الوفاق در سال 2006 را نیز به دست نیاوردند.

اگر فرض کنیم که رای دهندگان در حوزه ششم انتخابیه المحرق از سال 2006 تا امروز ثابت مانده است ، درصد تحریم کنندگان تنها در این حوزه انتخابیه بیش از 50 درصد بوده است. اگر فرض کنیم که به رای دهندگان هزار رای افزوده شده باشد، میزان مشارکت در آن از 38 درصد فراتر نرفته و بر این اساس می‌توان سایر حوزه‌ها را بررسی کرد. حتی با در نظر گرفتن تعداد رای دهندگان حذف شده از فهرست رای دهندگان که بالغ بر 94 هزار شهروند هستند، نرخ مشارکت به 73 درصد نیز نمی‌رسد؛چراکه قطعاً با اعداد اعلام شده توسط وزیر دادگستری بحرین متفاوت است ، و ارقام اعلام شده او غیرمنطقی و خیالی است.

وزیر دادگستری بحرین اعلام کرد که ظرف 12 ساعت 251 هزار و 641 رای دهنده در 55 مرکز رای خود را به صندوق انداختند. پس چگونه در این مدت از این تعداد زیاد رای دهندگان استقبال شده است؟

اگر تعداد شرکت کنندگان را به طور مساوی بر هر شعبه رای گیری تقسیم کنیم ، هر مرکز رای گیری تنها در 720 دقیقه پذیرای بیش از چهار هزار و 500 رای دهنده بوده است ،یعنی به طور متوسط در هر دقیقه 2.11 رای دهنده. این عدد اغراق آمیز نیست؛ اما اغراق در ثبت تعداد رای دهندگان است.

برای روشن شدن موضوع، هر رای دهنده باید قبل از گرفتن کارت انتخاباتی، داده‌های خود را ثبت و سپس برای انداختن رای خود در صندوق مراجعه کند. اگر هر مرکز دارای 3 ورودی داده باشد ، هر کارمند اطلاعات بیش از دو رای دهنده در دقیقه را دریافت و ثبت می کند و این غیر ممکن است.

با همه معیارها با یک عدد خیالی روبرو هستیم. نه تعداد آرای کسب شده توسط نامزدها در حوزه های انتخابیه و نه روند ثبت اطلاعات رای دهندگان با درصد مشارکت اعلام شده از سوی وزیر دادگستری همخوانی ندارد.

دولت بحرین می خواهد از خلال ارائه ارقام تخیلی و دروغین نشان دهد که نزد مردم مقبولیت دارد ، بدین ترتیب تا آنجا پیش رفت که درصد مشارکت رکورددار را اعلام کرد که حتی با مشارکت مسئولان مخالف از جمله جمعیت الوفاق بحرین در انتخابات سال 2006 که در آن 63 درصد آرا را به دست آوردند، در تضاد است.

روز گذشته شیخ «حسین الدیهی» جانشین دبیرکل جمعیت الوفاق ملی اسلامی بحرین خبر داد، به رغم اقدام سرکوبگرانه دولت آل خلیفه و اجبار و به وحشت انداختن مردم برای مجبور ساختن آنها جهت شرکت در انتخابات، حضور واجدین شرایط در آن کمتر از 35 درصد بود.

به گفته شیخ الدیهی کسانی که روند انتخابات را پیگیری کرده باشند، حجم بایکوت و تحریم این انتخابات توسط مردم را متوجه می‌شدند، این در حالی است که حجم تحریم انتخابات در میان قشر جوان نسبت بسیار بالایی را ثبت کرده است.

انتخابات پارلمانی بحرین صبح دیروز در سایه تحریم مردم و جمعیت‌ها و احزاب مخالف برگزار شد.

در این انتخابات که به باور بسیاری از کارشناسان صوری و ساختگی است، 433 نامزد برای تصدی 40 کرسی پارلمانی به رقابت با هم پرداختند. 173 نامزد نیز برای تصدی 30 کرسی شوراهای شهر رقابت کردند.

مشارکت نداشتن شیعیان که بیش از 60 درصد از جمعیت بحرین را تشکیل می‌دهند در ساختار قدرت و مدیریت، نوع ساختار قانون اساسی که براساس آن مردم در تعیین حاکم یا نخست‌وزیر این کشور هیچ نقشی ندارند، نبود انتخابات آزاد و وجود نظام پادشاهی مطلقه از مهم‌ترین دلایل نارضایتی‌های گسترده گروه‌های معارض رژیم آل خلیفه و ملت بحرین است.

بخش قابل توجهی از مردم بحرین به دلایل سیاسی و حقوقی در انتخابات آل خلیفه شرکت نکردند. در واقع ده‌‌ها هزار نفر از مردم که انتخابات گذشته را تحریم کرده و رای نداده‌اند از فهرست رای دهندگان حذف شدند و نتوانستند در انتخابات مجلس و شورای شهرداری‌‌ها شرکت کنند؛ درحالی که بر اساس قانون حقوق سیاسی رای ندادن دلیلی بر محرومیت رای دهندگان یا حذف شان از لیست رای دهندگان نیست.

اخبار و شواهد نشان می‌دهد که تغییری در مناصب اداری و سیاسی آل خلیفه ایجاد نمی‌شود و سرکوبگری‌ها نیز ادامه دارد. بنابراین کاملا روشن است که آل خلیفه با برگزاری این انتخابات در پی مشروعیت‌بخشی به رژیم غیرقانونی خود با پوشش دموکراسی است.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا