آمریکا آماده گفتگوی با روسیه و چین درباره کنترل تسلیحات است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، آمریکا آماده گفتگوی کنترل تسلیحات بدون پیش شرط با روسیه و چین است.

این موضع‌گیری را «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا اعلام و خاطرنشان کرد که «مذاکرات بدون پیش شرط به معنای بی توجهی به سایر ابعاد و جوانب این گفتگوها نیست.»

جیک سالیوان در نشست سالانه انجمن کنترل تسلیحات گفت: «ما تمایل خود را برای مشارکت در بحث‌های کنترل تسلیحات دوجانبه با روسیه و چین بدون پیش شرط اعلام کرده ایم.»

وی با این حال خاطرنشان کرد که «بدون پیش‌شرط به معنای عدم پاسخگویی نیست، همچنان قدرت‌های هسته‌ای را پاسخگو می‌دانیم. ما همچنان مخالفان و رقبای خود را به دلیل رفتارهای بی‌ملاحظه، مسئول حفظ توافقات می‌دانیم.»

از سوی دیگر، نشریه فایننشال تایمز، در گزارشی نوشت که ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای با هدف کاهش تنش میان واشنگتن و پکن بر سر ماجرای بالون تحقیقاتی چین و برخی دیگر از مناقشات این دو رقیب اقتصادی و ژئوپلیتیکی، ماه گذشته در سفری مخفیانه راهی چین شده و با همتایان خود دیدار کرده است.

به نوشته فایننشال تایمز، سفر مخفیانه برنز، نخستین سفر یک مقام عالیرتبه دولت جو بایدن به چین پس از سرنگونی بالون تحقیقاتی پکن به دست نیروی هوایی آمریکا است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، درباره سفر برنز که جزو اطلاعات طبقه‌بندی‌شده است، گفت: برنز ماه گذشته به پکن رفت و با همتایان چینی دیدار و بر اهمیت حفظ خطوط ارتباطی و کانال‌های اطلاعاتی، تاکید کرد.

در همین راستا، گفته می‌شود لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در حاشیه اجلاسی امنیتی در سنگاپور، با لی شانگ‌فو، همتای چینی‌اش صحبت «مختصری» داشته است. هرچند آمریکا اوایل هفته جاری اعلام کرد شانگ‌فو که در فهرست تحریمی واشنگتن قرار دارد، در حاشیه مجمع امنیتی سالانه «گفتمان شانگری-لا» در سنگاپور، از ملاقات با آستین خودداری کرده است.

وزارت خارجه چین نیز در توضیح این اقدام، تاکید کرد که واشنگتن باید سیاست‌های خود در قبال چین را اصلاح و مداخله در امور داخلی پکن را متوقف کند.

فایننشال تایمز نوشته که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اغلب برای سفرهای حساس و دیدار با آنچه «دشمنان آمریکا» خوانده می‌شود، برنز را اعزام می‌کند. رئیس سی‌آی‌ای برای ملاقات با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و گفت‌وگو درباره تصمیم مسکو برای تدارک حمله‌ای تازه به اوکراین، اواخر سال ۲۰۲۱ نیز به روسیه سفر کرده بود.

این در حالی است که همزمان، «آنتونیو بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شده است: زمان ثابت کرد حمله روسیه به اوکراین اشتباه و شکستی راهبردی است و مسکو با پیامدهای آن دست به گریبان خواهد بود.

وی افزود: تحریم‌ها علیه روسیه بر توان نظامی آن تأثیر خواهد گذاشت و هزینه جنگ اقتصادش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پوتین تمام تلاش خود را برای شراکت با چین گذاشت و ما در راستای تقویت روابطمان با اروپا گام برداشتیم.

بلینکن تاکید کرد: پوتین طی سالیان به دنبال ایجاد اختلاف میان کشورهای غربی برآمد و پس از جنگ اوکراین اهدافش آشکار شد. همه اقدامات پوتین درباره اوکراین با شکست روبرو شد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: ما بر راهکاری تاکید داریم که صلح عادلانه برای اوکراین به همراه داشته باشد و آن را از حمله در امان بدارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا