آمریکا بدنبال جلوگیری از همکاری هسته ای ایران و روسیه است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر، وب سایت واشنگتن فری بی کن به نقل از منابع آگاه در کنگره آمریکا گزارش داد که جمهوری خواهان سنا در حال برنامه ریزی برای تأیید لایحه‌ای هستند که دولت بایدن را برای تمدید معافیت‌های تحریمی که به روسیه و ایران اجازه می‌دهد در حوزه هسته‌ای همکاری کنند، تحت فشار قرار خواهد و امکان تمدید این همکاری‌ها را از دولت بایدن خواهد گرفت.

گفته شده این لایحه که توسط سناتور تد کروز رهبری می‌شود، احتمالاً با حمایت گسترده دو حزبی روبرو خواهد شد.

براساس گزارش‌ها، این لایحه، مشارکت روسیه را در پروژه‌های هسته‌ای ایران ممنوع می‌کند و کار مداوم ایران را برای طراحی مجدد و نوسازی رآکتور هسته‌ای اراک با چالش روبرو خواهد کرد.

این لایحه همچنین عملیات و آموزش روسیه در نیروگاه اتمی بوشهر و همچنین نقش آن در انتقال و ذخیره آب سنگین ایران را هدف قرار داده و در نظر دارد تا مراودات هسته‌ای روسیه با ایران را محدود کند.

پیشتر شماری از مقامات اطلاعاتی آمریکا، جمعه ۱۳ آبان، به خبرگزاری «سی‌ان‌ان» گفته بودند که ایران خواستار کمک روسیه برای پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای خود است. همچنین براساس توافق هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۵، ایران می‌تواند در حوزه هسته‌ای برخی مروادت خارجی را با شرکای بین المللی داشته باشد و لایحه جمهوری خواهان سنای آمریکا به طور کامل برخلاف اهداف پیش بینی شده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.

این در حالی است که طی ماه‌های گذشته نیز بارها مقامات آمریکایی از جمله ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده‌اند که واشنگتن احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام را از دستور کار خارج کرده و بر مقابله با همکاری نظامی بین ایران و روسیه تمرکز دارد. بر اساس این گزارش، پرایس نیز هفته گذشته در نشست خبری خود در وزارت خارجه آمریکا گفته بود: «برنامه جامع اقدام مشترک از چند ماه پیش تا کنون از دستور کار خارج شده است.»

وی با گرفتن ژست حمایت از مردم ایران، افزود: «در حال حاضر آنچه در رأس دستور کار ما قرار دارد انجام هر کاری برای مقابله با همکاری نظامی-فناوری فزاینده بین ایران و روسیه است.»


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا