آمریکا نمی‌خواهد نتانیاهو در مذاکرات واشنگتن-تهران دخالت کند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده‌اند که واشنگتن تلاش دارد تا نتانیاهو را از صحنه مذاکرات هسته‌ای با ایران دور کند.

در همین ارتباط نیز، رسانه‌های صهیونیستی به نقل از یک منبع سیاسی آگاه و مطلع از مذاکرات آمریکا با ایران خبر دادند و تاکید کردند که دولت آمریکا نمی‌خواهد نخست‌وزیر اشغالگر در ارتباط با این مذاکرات بیانیه‌ای بدهد یا واکنشی داشته باشد.

یک منبع سیاسی صهیونیستی به کانال ۱۲ اسرائیل تأیید کرد که مذاکراتی بین آمریکا و ایران در رابطه با بازگشت به توافق هسته‌ای در جریان است، اما واشنگتن تلاش دارد تا نتانیاهو دخالتی در این مذاکرات نداشته باشد.

مفسر سیاسی شبکه ۱۲ اسرائیل گفت: «یک منبع ارشد سیاسی اطلاع داده است که توضیح عملی آمریکا برای مقامات سیاسی تل آویو این است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر تل آویو از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دعوت نشده تا درباره مذاکره با ایران اظهارنظری داشته باشد.»

این منبع با اشاره به اینکه واشنگتن نمی‌خواهد صحبت‌های نتانیاهو درباره ایران را بشنود، گفت: «اختلاف اصلی اصلاحات قضائی بود که مانع از دعوت آمریکایی‌ها از نتانیاهو به کاخ سفید شد.»

این منبع سیاسی آگاه و مطلع در کاخ سفید افزود: «رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد تا حد امکان نتانیاهو را از مذاکراتی که در حال حاضر بین آمریکایی‌ها و ایران در حال انجام است، دور کند.»

همچنین خبرنگار سیاسی شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود کابینه بایدن یک «مانور گفت وگو» تدارک ببیند که در آن وزرای دولت آمریکا همه فعالیت‌ها و واکنش‌های تل آویو چه در موضوع ایران و چه در سایر حوزه‌ها را شبیه سازی خواهند کرد.

رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش دادند که «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا، سفر برنامه ریزی شده خود به تل آویو را به دلیل آغاز مذاکرات جدید با ایران لغو کرده است. این رسانه‌ها گزارش دادند که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند مساله هسته‌ای ایران را تا زمان انتخابات از دستور کار تل آویو خارج کنند.

همزمان، روزنامه اقتصادی-سیاسی فایننشال تایمز در گزارشی با عنوان «غرب در حال بررسی تعامل مجدد با بحران هسته‌ای ایران است» به بررسی ارتباطات اخیر مقامات ایرانی و غربی پرداخته و این ارتباطات را نشانه روشنی بر احتمال از سرگیری توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای عنوان کرده است.

در این گزارش آمده است که آمریکا و اروپا بحث‌ها را در مورد چگونگی تعامل با ایران بر سر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش از سر گرفته‌اند، زیرا نگرانی‌ها از گسترش برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و ایجاد یک جنگ منطقه‌ای افزایش یافته است.

یک دیپلمات غربی گفته است: «ما به یک برنامه دیپلماتیک فعال برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران نیاز داریم، تا اینکه اجازه ندهیم برنامه هسته‌ای ایران منحرف شود، چیزی که من را نگران می‌کند این است که تصمیم‌گیری ایران کاملاً غیرقابل پیش بینی است و ممکن است راه خود را به سمت جنگ با اسرائیل باز کند.»

در ادامه این گزارش به دیدار مقامات اروپایی و آمریکایی با دیپلمات‌های ایرانی اشاره شده و گفته شده است: «در ماه‌های اخیر تماس‌هایی با مقامات ایرانی وجود داشته است، از جمله دیداری در اسلو در ماه مارس بین مقامات موسوم به E۳ – فرانسه، آلمان و بریتانیا – و علی باقری کنی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران وجود داشت و از همه مهم‌تر، دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند که رابرت مالی، نماینده آمریکا در ایران، چندین بار با امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل که پیش از اعزام به نیویورک در ماه سپتامبر، یکی از مقامات ارشد شورای عالی امنیت ملی بود، دیدار کرده است.»

به گفته فایننشال تایمز این گفتگوها اولین تماس مستقیم بین مقامات آمریکایی و ایرانی از زمانی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، بحران را در سال ۲۰۱۸ با خروج از توافق هسته‌ای امضا شده تهران با قدرت‌های جهانی که موسوم به برجام آغاز کرد. ترامپ صدها تحریم را علیه جمهوری اعمال کرد، در حالی که ایران با افزایش گسترده فعالیت‌های هسته‌ای خود به اقدام دولت آمریکا پاسخ داد.

یکی منبع آشنا و آگاه از کاخ گفته است که گفتگوی مقامات ایرانی و آمریکایی در درجه اول بر امکان تبادل زندانیان با ایران متمرکز بود. تهران حداقل سه شهروند ایرانی-آمریکایی در اختیار دارد. همچنین تهران هفته گذشته با مبادله زندانیان با بلژیک موافقت کرد و دو اتریشی را که در ایران نگهداری می‌شدند به طور جداگانه آزاد کرد. تبادل موفقیت آمیز زندانیان آمریکایی می‌تواند محیط هر گونه مذاکرات هسته‌ای را بهبود بخشد.

دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند گزینه‌های بالقوه شامل نوعی توافق موقت یا اقدام تنش‌زدایی از سوی هر دو طرف است که بر اساس آن ایران سطح غنی‌سازی خود را در ازای کاهش تحریم‌ها، کاهش می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا