آمریکا نمی خواهد هیچ کشوری در منطقه قوی باشد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العهد، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت سی امین سالگرد تاسیس مرکز مطالعات و مستندسازی در لبنان سخنرانی کرد.

وی در ابتدای این سخنرانی ضمن تمجید از دست اندرکاران این مرکز مطالعاتی در لبنان، تاکید کرد: این مرکز یکی از مراکز درخشان و موثر بوده است و با سخنانی که از مسئولان آن شنیدیم عزم و اراده ما برای ادامه همکاری با آن افزایش یافت.

نصرالله افزود: حزب الله ۳۰ سال پیش با وجود درگیری بسیار زیاد به مسائل مقاومتی و چالش های آن زمان، به این موضوع حیاتی (همکاری با مراکز مطالعاتی) اهتمام داشت.

سیدحسن نصرالله تاکید کرد: حزب الله از ابتدا بر این مساله اهتمام داشت که بر مبنای اصول علمی و متقن فعالیت کند.

وی افزود: ما همواره بر این مساله تاکید داشتیم که مرکز مطالعات و مستندسازی، یک موسسه علمی، فکری و دارای رویکرد با تکیه بر وقایع میدانی باشد.

دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنرانی خود در ارتباط با وضعیت بحرانی اقتصادی حاکم بر لبنان گفت: هیچ طرفی در این مساله شک ندارد که شرایط اقتصادی در لبنان بسیار سخت و دشوار است، اما این مساله تنها گریبانگیر لبنان نیست و کشورهای متعددی در سطح جهان در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار دارند.

وی افزود: هیچ کس حق ندارد از آینده مایوس شود و تلاش ها در زمینه اشاعه یأس و ناامیدی در بین لبنانی ها اقدامی بسیار خطرناک است، مهمترین مساله این است که امیدوارم باشیم و همه طرف ها از جمله حاکمیت، ملت و جامعه به مسئولیت های خودشان عمل کنند.

سیدحسن نصرالله تاکید کرد: مجموعه ای از عوامل موجب شرایط کنونی اقتصادی حاکم بر لبنان شده است. این مساله تاسف بار است که برخی از عدم محاصره اقتصادی لبنان سخن می گویند، محاصره تنها به معنای استقرار یک ناو جنگی در سواحل لبنان نیست، بلکه رفتار دولت آمریکا با حاکمیت لبنان برای اثبات آن کافی است.

وی گفت: حاصره به معنای جلوگیری از کمک و یا دریافت وام از خارج است، همچنین مانع تراشی برای دولت لبنان جهت دریافت کمک های بلاعوض از خارج یا سرمایه گذاری در لبنان نیز به معنای محاصره است.

او تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل بحران کنونی پیگیری رویکردهای سیاسی اشتباه است، به این معنا که منطقه به سوی پایان منازعه با رژیم صهیونیستی پیش می رود و ما باید با این مساله همراه شویم.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: یکی دیگر از سیاست های اشتباه در قبال سوریه بود که نباید لبنان روابط با سوریه را تقویت کند.

وی گفت: این در حالی است که آنچه در سوریه رخ داد در راستای روی کار آوردن نظام سیاسی بود که منطقه جولان را به رژیم صهیونیستی تقدیم کند.

نصرالله اظهار داشت: اقتصاد لبنان باید بر این اساس قرار داده شود که هیچ گونه صلح و سازشی در منطقه در کار نیست، نه اینکه سازش با رژیم صهیونیستی راه‌حل معضلات اقتصادی است!

او گفت: من معتقدم که هیچ حل و فصلی در منطقه نخواهد بود، این مساله پیامدهای متعددی بر منطقه خواهد داشت و چشم اندازی برای صلح دیده نمی شود.

وی عنوان کرد: وضعیت بین‌المللی هم شاهد ثبات نیست جنگ روسیه و اوکراین و درگیری چین و آمریکا شاهدی بر آن است.

دبیرکل حزب الله یادآور شد: در شرایط کنونی لبنان از امنیت خوبی برخوردار است و این مسئله می‌تواند در رشد اقتصادی مؤثر باشد. نفت و گاز هم ثروت هنگفتی برای لبنان است. هیچ بحثی وجود ندارد که دریای مدیترانه ثروت سرشاری در خود جای داده است.

وی افزود: برخی معتقدند یکی از علل جنگ علیه سوریه، همین ثروت بود. امروز بازاری در زمینه سوخت وجود دارد که تشنه است و تقاضای بسیاری وجود دارد. آمریکا نمیخواهد هیچ کشوری در منطقه قوی باشد.

او خاطرنشان کرد: لبنان باید به‌دنبال شرکت‌هایی باشد که در زمینه نفت و سوخت سرمایه‌گذاری کنند. قطعا در سرزمین ما، نفت وجود دارد. در فلسطین هم نفت وجود دارد که اسرائیل آن را غارت می‌کند. دولت باید به این مسئله اهمیت بدهد.

دبیرکل حزب الله لبنان ضمن انتقاد از جریان حامی سازش در منطقه، تاکید کرد: از شما می خواهیم که وضعیت مصر را در نظیر بگیرید، کشوری که روابط سازشکارانه با رژیم صهیونیستی برقرار کرد و روابط خوبی با عربستان سعودی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دارد، به وضعیت اقتصادی این کشور در شرایط کنونی نگاه کنید!

وی خاطرنشان کرد: کشورهای محور مقاومت به این دلیل دچار مشکلاتی هستند که کرنش در برابر آمریکا را نپذیرفته اند، اما بقیه کشورها که از آمریکا تبعیت می کنند چه وضعیتی دارند؟ این مساله بدان معناست که (براساس رویکرد آمریکایی ها) ممنوع است کشوری قوی در منطقه وجود داشته باشد.

او گفت: ۶ سال آینده بسیار سرنوشت ساز است و اگر بخواهیم با همین روش فعلی ، ادامه راه بدهیم، کشور را به سوی فروپاشی سوق خواهیم داد.

نصرالله افزود: ما خواهان رئیس جمهوری هستیم که اگر آمریکایی ها فوت کنند (با دهانشان بدمند) از کاخ ریاست جمهوری به دریای مدیترانه انداخته نشود! رئیس جمهوری شجاع می خواهیم که به تهدیدات آمریکا وقعی ننهد، که البته این گونه شخصیت هایی را داریم.

وی اظهار داشت: جریان هایی که خودشان را حاکمیتی می دانند از دخالت های آمریکا مطلع هستند اما همانند مردگان سکوت کرده اند!



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا