آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری رویترز امروز چهارشنبه اعلام کرد که مطابق با ۲ گزارش آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی که به رؤیت این رسانه رسیده است، نهاد ناظر بین‌ المللی مذکور تنها برخی از تجهیزات نظارتی که در اصل بر اساس توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ در محل هایی قرار داده شده بودند را دوباره نصب کرده است (تجهیزات نظارتی که ایران سال گذشته و به دنبال ادامه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از سوی آمریکا و تداوم انفعال اروپا در ارتباط با برجام، دستور حذف آن ها را صادر کرده بود).

به گزارش این خبرگزاری، یک دیپلمات ارشد در این ارتباط گفت که با این حال پیشرفت محدودی که در گزارش ها توضیح داده شده، شامل نصب تجهیزات نظارت بر غنی سازی در زمان واقعی در تنها خطوط سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد، در نطنز و فردو است.

رویترز در این باره مدعی است: یکی از ۲ گزارش فصلی محرمانه به کشورهای عضو نشان می‌ دهد که در عین حال، ذخایر اورانیوم غنی‌ شده ایران تا ۶۰ درصد به رشد خود ادامه داده است و اکنون تقریباً برای ۲ بمب هسته‌ای کافی است! ایران برنامه غنی‌ سازی خود را که به تدریج در حال گسترش و تسریع است ادامه می‌دهد، از جمله در سایت زیرزمینی فردو که مخفیانه توسعه یافته و احتمالاً در داخل یک کوه برای محافظت از آن در برابر حملات هوایی احتمالی ساخته شده است.

این خبرگزاری اضافه کرد: در گزارش امروز چهارشنبه آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی آمده است که ایران اکنون ۱۱۴.۱ کیلوگرم اورانیوم غنی‌ شده تا ۶۰ درصد و به شکل هگزافلوراید اورانیوم (UF۶) دارد که می‌ تواند به راحتی بیشتر غنی‌ سازی شود – افزایشی معادل ۲۶.۶ کیلوگرم نسبت به ۳ ماهه قبل. حدود ۴۲ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد چیزی است که آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی آن را «مقدار قابل توجهی» می‌ نامد که به عنوان «مقدار تقریبی مواد هسته‌ ای که امکان ساخت یک وسیله انفجاری هسته‌ ای با آن را نمی توان رد کرد»، تعریف می‌ شود.

رویترز افزود: علاوه بر این، کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران همچنان به افزایش خود ادامه می دهد و اکنون ۲۳ برابر محدوده ۲۰۲.۸ کیلوگرمی تعیین شده در توافق سال ۲۰۱۵ (برجام) یعنی ۴.۷ تُن است. آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی همچنین گزارش داد که پس از سال‌ ها تحقیق و عدم پیشرفت با ایران در توضیح ذرات اورانیوم یافت شده در ۳ سایت، ایران پاسخ قانع‌ کننده‌ ای به یکی از آنها برای توضیح وجود ذرات اورانیوم در آنجا داده است.

گزارش مذکور ادامه می دهد: یک گزارش در این باره می گوید که تجهیزات نظارتی اضافه شده شامل دوربین های نظارتی در سایتی در اصفهان است که در آن قطعات سانتریفیوژ ساخته می شود. گزارش دیگر می افزاید که آژانس بین المللی انرژی اتمی «منتظر تعامل ایران برای رسیدگی به» مسائلی از جمله نصب تجهیزات نظارتی بیشتر و ۲ سایت باقیمانده که در آن ذرات اورانیوم (ادعایی) یافت شده، است.

از سوی دیگر، طبق گزارشی که امروز چهارشنبه از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس مشاهده شده، ایران ۲ موضوع مورد تحقیق باقیمانده از آژانس بین المللی انرژی اتمی را حل و فصل کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در گزارش آژانس آمده است که بازرسان همچنین تحقیقات خود را در مورد آثار اورانیوم (ادعایی) کشف شده با منشا انسانی در مریوان را بسته اند. بازرسان آژانس دیگر هیچ سوالی در رابطه با ذرات اورانیوم (ادعایی) یافت شده با غنای ۸۳.۷ درصد در تاسیسات زیرزمینی فردو ندارند و پاسخ دو سوال برجسته خود را از ایران گرفته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا