آکار: یونان از رویکرد آشتی‌ناپذیر و تحریک‌آمیز خود دست بردارد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه امروز جمعه طی سخنانی در نشست خبری سلسله «دیدارهای شهری ۲۰۲۳» حزب حاکم عدالت و توسعه در «توکات» اعلام کرد: برای حمایت از حقوق و قوانین کشورمان هم در میدان و هم بر سر میز تمام توان خود را به کار می بریم.

وزیر دفاع ترکیه بی اشاره به نقض تمامیت ارضی سوریه از سوی نیروهای اشغالگر این کشور بر خلاف منشور ملل متحد در ادامه درباره نشست سه جانبه مسکو، اظهار داشت: موضع خود را به صراحت اعلام کردیم که در مبارزه با تروریسم هیچ امتیازی نخواهیم داد و هدف دیگری جز مبارزه با تروریسم نداریم.

«خلوصی آکار» در ادامه اضافه کرد: همچنین تاکید شد که دیگر پذیرای پناهجویان سوری نخواهیم بود و موج جدیدی از مهاجرت برای ما قابل قبول نیست.

وی در ارتباط با تنش های موجود بین ترکیه و یونان، خاطر نشان کرد: در این زمینه از یک سو رایزنی ها و از سوی دیگر درباره اعتمادسازی و رویه‌ های مختلفی مورد بحث قرار گرفته؛ اما متاسفانه پاسخ مثبت همسایه‌ مان یونان به هیچیک از اینها جواب مثبت نداده است.

وزیر دفاع ترکیه در ادامه افزود: از یونان دعوت می کنیم که از رویکرد آشتی‌ ناپذیر و تحریک‌ آمیز خود دست بردارد. ما صمیمانه دست دوستی دراز کرده‌ ایم، در گرفتن این دست دوستی درنگ نکنید.

«ابراهیم کالین» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز روز چهارشنبه در سخنانی به یونان هشدار داد که اگر بخواهد آب های سرزمینی خود به ۱۲ مایل دریایی اطراف جزیره «کرت» گسترش دهد، با «تبعات جدی» آن مواجه می شود.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در این ارتباط ادامه داد: ترکیه حتی گسترش قلمرو دریایی یک مایلی را نیز نمی پذیرد.

روابط این دو کشور همسایه و عضو ناتو مدت‌هاست که تیره و تار بوده و طرفین بر سر مجموعه‌ ای از مسائل با یکدیگر اختلاف دارند که از جمله آن می‌توان به مناقشات قلمرویی بر سر دریای اِژه و همچنین حق اکتشاف در مدیترانه شرقی اشاره کرد. آتن و آنکارا در نیم‌قرن گذشته سه بار در آستانه جنگ قرار گرفتند.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا