آیا راهی برای زیبا کردن صدا وجود دارد؟

اگر در تلاش هستید که با صدای خود دیگران را حیرت­زده کنید بهتر است بدانید، اقداماتی وجود دارد که می­تواند به زیبا کردن صدا کمک کند.

بسیاری از افرادی که به خوانندگی علاقه دارند به­دنبال داشتن صدایی زیبا هستند، البته این کار نیاز به مهارت دارد اما افراد مستعد، با تلاش بیشتر می­توانند این توانایی را در وجود خود تقویت کنند.

ما در ادامه مقاله تکنیک­ها و راهکارهای مناسبی را در اختیار شما قرار می­دهیم تا از این راه بتوانید صدایی تاثیرگذار داشته باشید، پس تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

 

 

چه عواملی روی نوع صدا تاثیر گذار است؟

به­طور کلی صدای شما تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که در تعیین نوع و جنس آن موثر هستند، برخی از آنها به شرح زیر است.

وراثت

یکی از مهم­ترین عواملی که می­تواند در ایجاد نوع صدای شما تاثیرگذار باشد، وراثت است. معمولا متوجه می­شوید که افراد یک خانواده به­طور کلی صداهایی شبیه به یکدیگر دارند.

جنسیت

از زمان تولد، پسران در مقایسه با دختران تارهای صوتی بزرگتری دارند و هنگام بلوغ نیز ترشح هورمون تستوسترون در بزرگ­شدن حنجره موثر است.

تارهای صوتی مردان این قابلیت را دارد که با افزایش سن بلندتر و ضخیم­تر شود، از همین رو صدای پسران با رسیدن به بلوغ عمیق و کلفت­تر می­شود و این در حالی است که زنان از صدای نازک­تری برخوردار هستند.

تاثیر هورمون­ها و وزن

ترشح هورمون می­تواند در تعیین جنس صدا نقش موثری داشته باشد، از طرفی مردان با بالارفتن میزان چربی بدن، تن صدای آنها نیز افزایش پیدا می­کند.

زنان چاق نیز با ترشح بیشتر هورمون تستوسترون امکان دارد که صدایی عمیق­تر و بم داشته باشند. در ضمن باید این نکته را هم در نظر گرفت که اضافه وزن بر کنترل نفس و تولید صدا تاثیر زیادی دارد.

ناهنجاری­های ساختاری در بدن

مطمئنا مشکلاتی همچون انحراف تیغه بینی و شکاف کام نوع صدا را تغییر می­دهد، وضعیت کلی سلامت، آلودگی هوا، سن و برخی موارد دیگر نیز روی سلامت صدا موثر هستند.

اقداماتی برای زیبا کردن صدا

همان­طور که یک ورزشکار با انجام تمرینات مختلف سعی می­کند بدن خود را در حالت ایده­ال نگه دارد، افرادی که به خوانندگی یا گویندگی علاقه­مند هستند می­توانند از طریق برخی اقدامات به بهبود صدای خود کمک کنند.

زمانی که درباره صدای خوب حرف می­زنیم در واقع منظورمان صدایی است که بدون گرفتگی، واضح، رسا و شفاف باشد.

چنین وضعیتی اعتماد به نفس شما را بالا می­برد، پس با انجام اقدامات زیر به زیباکردن صدای خود کمک کنید.

در به کارگیری عضلات صوتی دقت کنید

پرده­های صوتی در واقع ۲ لایه هستند که در حنجره شما و قسمت بالای نای کشیده شده­اند، با توجه به این موضوع باید تلاش کنید تا این عضلات را به­خوبی تمرین دهید.

حرف‌زدن با صدای خیلی بلند می­تواند در ایجاد حساسیت و گرفتگی صدا نقش زیادی داشته باشد، بنابراین برای زیبا کردن صدا باید به­دنبال پیداکردن اشتباهات خود در هنگام استفاده از عضلات صوتی باشید.

به تقویت صدای خود اهمیت دهید

باید در نظر داشته باشید که زیبا کردن صدا نیازمند رعایت برخی نکات برای تقویت و بهبود عملکرد بهتر تارهای صوتی است، از همین رو باید اقدامات زیر را انجام دهید.

برای آن­که کنترل بهتری روی تنفس داشته باشید از دیافراگم نفس بکشید

برای آوازخواندن باید نکات مربوط به بیان نت­های مختلف را رعایت کنید از همین رو کنترل بر تنفس در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

دیافراگم ماهیچه­ای تنفسی است که در قسمت پایینی ریه­ها قرار دارد و در زمان دم منقبض می­شود تا از این طریق حجم ریه­ها را افزایش دهد.

برای تنفس از دیافراگم شانه­های خود را شل کنید و تمرکز بیشتری روی نفس­کشیدن داشته باشید تا در این حالت متوجه انبساط شکم شوید. برای خواندن نت­های بالا معمولا به تنفس بیشتری نیاز دارید پس می­توان با رعایت این تکنیک به زیبا کردن صدا در هنگام آوازخواندن کمک کرد.

با قرار دادن بدن در حالت درست به تنفس بهتر خود کمک کنید

زمانی که در حال آوازخواندن هستید نیازی نیست فک خود را خیلی بالا ببرید تنها کافی است رو به جلو نگاه کنید.

در ضمن سعی کنید صاف بایستید؛ زیرا این کار برای عملکرد بهتر دیافراگم موثر است و به ایجاد فضای بیشتر جهت انبساط و انقباض آن کمک می­کند.

تمرین روزانه آواز را فراموش نکنید

برای تقویت و زیبا کردن صدا باید تمرین مستمر و پیوسته داشته باشید، با انجام این کار می­توانید مهارت خود را در خواندن نت­های بالا افزایش دهید.

 

 

به صدای خود قدرت بدهید

برخی افراد بر این باور هستند که بالا بردن چانه به قدرت صدا کمک می­کند اما این تفکر کاملا اشتباه است و تنها فشار بیشتری را به تارهای صوتی و ماهیچه­های گلو وارد می­کند.

بهتر است بدون واردکردن فشار به تارهای صوتی به­دنبال ایجاد صدای قوی­تری باشید، برای این­کار چانه را پایین بیاورید و با منعطف­کردن سینه، قدرت بیشتری در صدای خود ایجاد کنید.

در صدا طنین طبیعی ایجاد کنید

وقتی در حال آوازخواندن هستید به­منظور ایجاد طنین یا لرزش در هنگام بیان یک نت، سینه خود را با ۲ دست فشار دهید و آن را از حالت عادی بالاتر ببرید.

در این وضعیت نفس بکشید اما همچنان سعی کنید سینه به سمت پایین حرکت نکند، این کار به ایجاد لرزش مناسب در زمان خواندن نت­ها کمک زیادی می­کند.

البته در نظر داشته باشید که استفاده زیاد از حالت لرزش یا ویبراتور در صدا برای هر سبک موسیقی مناسب نیست اما این تکنیک در بسیاری مواقع به زیبایی صدای شما کمک می­کند.

برای تمرین و استراحت خود زمانبندی درستی داشته باشید

تمرین­های افراطی و بیش از حد، مطمئنا به­صورت مداوم در بهبود و زیبایی صدا موثر نیست؛ بنابراین باید سعی کنید استراحت کافی نیز داشته باشید.

برقرای تعادل میان زمان تمرین و استراحت به موفقیت شما در بالابردن مهارت آوازخوانی کمک بسیاری می­کند.

وسعت صدای خود را پیدا کنید

اغلب افراد وسعت صدایی در حدود ۲ اکتاو دارند و این در حالی است که بیشتر خواننده­های حرفه­ای می­توانند محدوده صدای خود را تا ۳ یا ۴ اکتاو نیز برسانند.

با توجه به این مورد باید نت­های مختلف را تمرین کنید تا به محدوده صدایی خود پی ببرید.

هنگام تمرین نت­های مختلف، زمانی که می­فهمید که صدای شما دچار لرزش می­شود یا برای خواندن یک نت با مشکل مواجه می­شوید در واقع این نشان­دهنده محدوده صدای شما است.

عادات سبک زندگی و تاثیری که در زیبا کردن صدا دارد

  • بهتر است برای داشتن صدایی زیبا از تمامی عاداتی که روی سیستم تنفسی شما تاثیر منفی می­گذارد پرهیز کنید.
  • استفاده از دخانیات می­تواند به تارهای صوتی شما آسیب وارد کند و باعث خش­دارشدن صدا شود.
  • استرس و فشارهای جسمی و روحی تا حد زیادی انرژی بدن شما را کاهش می­دهد.
  • نوشیدن آب کافی به هیدراته نگه­داشتن بدن کمک زیادی می­کند و در این صورت با آب­رسانی به حنجره امکان لرزش بهتر تارهای صوتی فراهم می­شود.
  • خواب کافی، تغذیه مناسب و اجتناب از مصرف دخانیات در زیبایی صدای شما بسیار موثر خواهد بود.

جمع­ بندی

زیبا کردن صدا برای آن دسته از افرادی که به خوانندگی یا گویندگی علاقه دارند بسیار حائز اهمیت است، از همین رو برای دستیابی به این حالت می­توانید اقدامات مختلفی را انجام دهید.

البته در نظر داشته باشید که عواملی همچون وراثت، جنسیت، هورمون­ها، وزن و ناهنجاری­های ساختاری بدن روی تعیین نوع صدا تاثیر زیادی دارد.

از سری کارهایی که به شما کمک می­کند تا صدای زیبایی داشته باشید می­توان به استفاده درست از عضلات صوتی، تقویت صدا، شناسایی محدوده صدایی و برخی موارد دیگر اشاره کرد.

در ضمن باید این نکته را نیز در نظر گرفت که عادات سبک زندگی مانند تغذیه، فشارهای روحی و جسمی و برخی موارد دیگر نیز روی صدای شما تاثیر زیادی می­گذارد.

و در انتها اگر استعداد خوانندگی را در وجود خود کشف کردید میتوانید با شرکت در مسابقه استعدادیابی آوای جادویی مسیر موفقیت و پیشرفت را طی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا