ابراز نگرانی منابع حقوق بشری از وضعیت دو فعال سعودی در زندان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی لیکس، منابع حقوق بشری گزارش داده‌اند که دادگاهی از رژیم سعودی برای یک فعال زندانی حکم خودسرانه صادر کرد و این در حالی است‌که این منابع در مورد کشتن یک فعال دیگر در داخل زندان هشدار دادند.

این منابع حقوق بشری اعلام کردند که دادگاه جنایی تخصصی در ریاض « اسامه الحسنی» فعال سعودی را به چهار سال زندان محکوم کرد.

اسامه الحسنی در شهر «طنجه» مغرب بازداشت شد. وی قصد داشت با بازگشت به مغرب، به دیدن همسر و فرزند چهار ماهه‌اش برود که در فرودگاه بازداشت شد.

همسر الحسنی گفت: «از مسئولان مغرب می‌خواهم که همسر بی‌گناه من را آزاد کنند.می‌ترسم سرنوشت او نیز مانند « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی شود.

از زمان اخراج وی از مغرب به عربستان در 13 مارس ، هیچ اطلاعات موثقی در مورد وضعیت الحسنی 42 ساله در دست نیست.

مقامات سعودی مدعی شده اند که وی در پرونده سرقت خودرو در سال 2015 تحت تعقیب است و در آنجا با محاکمه ناعادلانه روبرو خواهد شد. این در حالی است که اسناد دادگاه سعودی توسط دیده بان حقوق بشر به دست آمده نشان می‌دهد که مقامات سعودی وی را از هرگونه تخلف در این پرونده در سال 2018 تبرئه کرده‌اند.

«مایکل پیج » معاون مدیر خاورمیانه دیده بان حقوق بشر گفت: محاکمه الحسنی به اتهاماتی که قبلاً تبرئه شده بود ، نمونه شرم آوری دیگری از عدم استقلال قوه قضائیه سعودی و روند قانونی آن است.

در همین حال ، اوضاع جسمانی «یاسر العیاف» فعال سعودی بازداشت شده در زندان‌های آل سعود، به دلیل شکنجه‌های وحشیانه‌ وخیم شده است.

منابع حقوق بشر اعلام کردند که یاسر العیاف در حین بازداشت توسط زندانبانان مورد شکنجه وحشیانه قرار گرفته که شکنجه در نتیجه ضرب و شتم باعث شکستگی در بازوی او شده است. او تحت شکنجه‌هایی از جمله آویزان شدن از سقف و شوک الکترونیکی قرار گرفته است و همه این اقدامات به دلیل دفاع از زندانیان آزادی بیان بوده است.بدین ترتیب العیاف از بدرفتاری و شکنجه و همچنین حبس انفرادی پی در پی رنج می‌برد.

سازمان حقوق بشری سند از سازمان‌های بین‌المللی خواست برای جلوگیری از شکنجه و نقض شدید حقوق بشر که العیاف وکلیه زندانیان آزادی بیان در معرض آن هستند ، مداخله کنند.

اخیرا فعالان و وبلاگ نویسان در شبکه‌های اجتماعی ، به ویژه توییتر کمپین آنلاین با هدف یادآوری جنایت وحشیانه آل سعود علیه فعالان زن در زندان‌های سعودی را راه اندازی کردند.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا