ابلاغ دستورالعمل فنی خرید گندم در روزهای آینده



مجری طرح گندم گفت: دستورالعمل فنی خرید گندم آماده شده و طی روزهای آینده ابلاغ می‌شود.

به گزارش ایسنا، سهراب سهرابی- مجری طرح گندم – در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت دهه فجر برگزار شد، گفت: ۵ میلیون و ۹۳۵ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم در کشور است که از این میزان یک میلیون و ۹۷۵ هزار هکتار گندم آبی و ۳ میلیون و ۹۶۰ هزار هکتار گندم دیم است.  

مجری طرح تولید گندم از اجرای یک میلیون و ۵۵۱ هزار هکتار سطح کشت قراردادی گندم خبر داد و گفت: در سال گذشته ۸۳ هزار  میلیارد تومان برای خرید تضمینی پرداخت شده است.

 به گفته وی  دستورالعمل فنی خرید گندم آماده شده و طی روزهای آینده توسط وزیر اعلام می‌شود.  

در ادامه علیرضا مهاجر – معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی – به دستاوردها و اقدامات وزارت جهادکشاورزی در بخش زراعت اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب ۱۳تا ۱۴ میلیون تن تولید محصولات زراعی داشتیم که این رقم در حال حاضر به ۸۸ میلیون تن رسیده است.  

وی ادامه داد: تولید گندم در سالهای ۶۵ تا ۵۷، ۳ میلیون و ۷۹۱ هزار تن بود که امسال از مرز ۱۱ میلیون تن گذشت. میزان تولید جو نیز اوایل انقلاب یک میلیون و ۱۳۰ هزار تن بود که در حال حاضر میزان تولید آن از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گذشته است. شلتوک نیز ۷۴۱ هزار تن تولید داشتیم که این عدد از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گذشته است. حبوبات نیز از ۲۰۰ هزار تن به بالای۶۰۰ هزار تن رسیده است. در پنبه اما به دلیل انحلال سازمان پنبه تولیدات از ۴۰۰ هزار تن به ۳۲۰ هزار تن رسیده است.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: سالانه ۱.۳ میلیارد دلار درآمد صادراتی سبزی و صیفی داریم که می‌توانیم با برنامه‌ریزی ارزی‌آوری بالای ۲ میلیارد دلار داشته باشیم.

به گفته وی امسال ۷.۵ میلیون تن گندم  از کشاورزان خریداری شده است.

مهاجر در ادامه به اجرای الگوی کشت اشاره کرد و گفت: در رابطه با الگوی کشت با وزارت نیرو جلساتی برگزار کردیم و قرار شد هر کس اجرای الگوی کشت را دنبال کند تسهیلات و یارانه‌ها را به سمت آنها سوق دهیم. همچنین قرار شد وزارت نیرو نیز به کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت می‌کنند تا ۵۰ درصد آب بها را تخفیف دهند و ادوات کشاورزی نیز به سمت آنها سوق داده شود. از طرفی به دنبال یکپارچه سازی اراضی کوچک نیز هستیم تا اجرای الگوی کشت را تسهیل کنیم.

کاهش اراضی زیر کشت سبزی و صیفی

وی افزود: محصولات سبزی و صیفی ما ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار هکتار بیش نیست و اگر می‌خواهیم اصلاح الگوی کشت داشته باشیم حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار از آن را باید کاهش دهیم و وارد الگوی کشت کنیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی همچنین در مورد افزایش تولید در دیم‌زارها نیز گفت: یکی از برنامه‌هایی که دو سال است جلو بردیم جهش تولید در دیم‌زارها است. ستاد اجرایی فرمان امام از این برنامه پشتیبانی می‌کند تا بتوانیم عملکرد در واحد سطح را افزایش دهیم. همچنین در ادوات، تغذیه، آموزش و ترویج و تسهیلات به زارعین دیم‌کار کمک خواهیم کرد.

به گفته وی این طرح نتیجه خوبی داشته و امیدواریم در سه سال پیش رو به درجه‌ای از آموزش برسیم که به صورت دائم افزایش عملکرد داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به محصولات صنعتی اشاره کرد و گفت: برخی محصولات مانند دانه‌های روغنی، پنبه، چغندرقند صنعتی هستند، زیرا تولید که صورت می‌گیرد مستقیم به صنعت می‌رود. اگر صنعت ماده اولیه را با قیمت ارزان تر از خارج از کشور وارد کند تولید داخل را نمی‌خرد و وقتی مشتری برای تولید داخل نباشد کشاورز نیز نمی‌کارد. سالهاست که این مشکل را داریم و امیدواریم بتوانیم این مشکلات را به زودی مرتفع کنیم.

 می‌توانیم در پنبه و کلزا خودکفا شویم

به گفته وی در روغن، ذرت و سویا با توجه به خشکسالی‌ قدرت مانور زیادی نداریم ولی در پنبه و کلزا می‌توانیم خودکفا شویم.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا