ابهام برای مشتریان خودروهای مونتاژی



با وجود آنکه چند روز از تصمیم گیری شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی گذشته اما هنوز ابهاماتی درباره سرنوشت نهایی این خودروها برای متقاضیان وجود دارد.

به گزارش ایسنا، هرچند شورای رقابت تفسیر خود را تثبیت کرد که باید در حوزه قیمت خودروهای مونتاژی نیز ورود کند اما هنوز مشخص نیست این تصمیم جدید چگونه اجرایی خواهد شد.

ماجرای روز: خودروهای مونتاژی

متقاضیان مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها درحالی برای ثبت‌نام اقدام می‌کنند که هنوز قیمت خودروهای مونتاژی را نمی‌دانند و شرکت‌ها با وجود اینکه مسئولان وزارت صمت، ضوابط قیمت خودروهای مونتاژی را تعیین تکلیف کرده‌اند می‌گویند ابلاغیه یا لیست قیمت مصوب را دریافت نکرده‌اند؛ این در حالیست که تا دو روز دیگر مهلت ثبت‌ درخواست خودرویی متقاضیان در سامانه یکپارچه به پایان خواهید رسید.

در کنار آن، در جلسه پانصد و هفتاد دوم شورای رقابت که در روز ششم خردادماه برگزار شد، قیمت خودروهای هایما S۵ و S۷ تصویب شد. در مصوبه مذکور آمده است که: ” با عنایت به بند ۳-۱ ماده ۳ دستورالعمل شماره ۵۴۳ شورای رقابت مورخ ۱۱ بهمن سال گذشته، قیمت دو خودروی هایما S۵ و S۷ (محصولات شرکت ایران ‌خودرو) موضوع دو نامه ۳۷۰/۱/۴۰۱/م تاریخ ۱۸ اردیبهشت سال جاری و ۳۰۲۴۸۳ مورخ چهارم خرداد سال جاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، پس از مقایسه با شاخص رقابت‌پذیری و بررسی در جلسه شورا با اکثریت آراء قیمت خودروهای مذکور تصویب شد.

همچنین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) متولی ستاد نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده کشور شد. بر اساس گزارش‌ها، هم اکنون بیش از ۱۰ میلیون وسیله نقلیه در مرز فرسودگی در کشور وجود دارند که بیانگر ضرورت اقدام جدید در این خصوص است.

سبز روز: بازار سرمایه

شاخص کل بورس امروز با ۱۸ هزار و ۳۸۱ واحد افزایش تا رقم دو میلیون و ۲۷۵ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۸۵۹۲ واحد صعود در رقم ۷۶۳ هزار و ۱۸ واحد ایستاد.

قیمت طلا اما متغیر است. بهای هر اونس طلا تا ساعت ۷ و ۴۰ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۰.۵ درصد افزایش به ۱۹۴۶ دلار و ۷۰ سنت رسید که نزدیک به پایین‌ترین سطح دو ماهه خود در روز جمعه و پیش از تعطیلی بازار بود. قیمت طلای آمریکا نیز با ۰.۰۳ درصد افزایش به ۱۹۴۷ دلار و ۷۰ سنت رسید.

همچنین NFT‌های بیت‌کوین با نام مستعار اردینالز بیت‌کوین در ۲۴ ساعت گذشته فروش ۱۱۰ درصدی را افزایش داده و موجب رشد بیت‌کوین شده است.

گسترش روز: روابط ایران و عمان

در جریان سفر سلطان عمان به ایران، روابط اقتصادی دو کشور رونقی جدی خواهد گرفت. عمان همواره جزو عمده مشتریان کالای ایرانی در سال‌های گذشته بوده است اما در سال گذشته رشد تجارت بین دو کشور سبب شد تا این کشور با رشد بیش از ۵۰ درصدی خرید از ایران، دو پله صعود را در میان کشورهای مقصد کالاهای ایرانی تجریه کند.

همچنین عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید با توجه به نقش و جایگاه تاریخی که عمان در طول تمام سال‌های گذشته در منطقه داشته سفر سلطان این کشور به ایران می‌تواند مقدمه توسعه روابط اقتصادی در بخش‌های مختلف باشد.

در خبری دیگر، رئیس اداره رایزنان بازرگانی و مراکز تجارت سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه یکی از برنامه های سازمان توسعه تجارت، افزایش تعداد رایزنان بازرگانی و مراکز تجارت است، از افزایش تعداد رایزنان بازرگانی به ۳۰ نفر ظرف چند ماه آینده خبر داد.

تکذیب روز: افزایش قیمت بنزین

با وجود تاکید مکرر دولت، باز هم شایعاتی درباره قیمت بنزین منتشر شده است. رئیس صنف جایگاه‌داران سوخت می‌گوید: تغییر جدیدی در خصوص سهمیه بنزین و افزایش قیمت بنزین اعمال نشده است و به لحاظ فنی و اجرایی این موضوع صحت ندارد.

شرکت ملی پالایش و پخش نیز در تحلیلی آورده: اخبار مربوط به بنزین در کشور همواره با حساسیتی بسیار بالاتر از دیگر مسائل از سوی جامعه و افکار عمومی دنبال می‌شود. تا آنجا که حتی هر شایعه‌ای که در فضای مجازی منتشر می‌شود تا چند روز واکنش‌هایی را ایجاد می‌کند. از همین رو هر تصمیمی که در این زمینه گرفته می‌شود، چه مربوط به کارت سوخت باشد یا استاندارد بنزین، به شایعه گرانی این سوخت در فضای مجازی می‌انجامد.

در خبری دیگر، وزیر ارتباطات با بیان اینکه قابلیت اینترکانکشن تا حدود هفت ماه آینده در اروپا و برای همه سکوها و پلتفرم‌های جهانی اجباری می‌شود، گفت: ما این کار را برای اولین بار انجام دادیم و اکنون نیاز به تبلیغ و ترویج این موضوع جهت معرفی به مردم وجود دارد.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا