اخبار سیاسی۱۹دی؛ توصیه رهبری برای تعامل با جوانان/ تبادل پیام با آمریکا/ سالگرد آیت الله


« دیدار رهبری با مردم قم » « طرح ساماندهی کارکنان دولت » «‌ رابطه ایران و آمریکا » « سالگرد فوت آیت الله هاشمی » از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست در نوزدهم دی ماه ۱۴۰۱ بود.

به گزارش ایسنا، صبح امروز هم‌زمان با سالروز قیام تاریخ‌ساز ۱۹ دی ۱۳۵۶ قم جمعی از مردم این شهر با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

در این دیدار رهبر انقلاب بر اهمیت «جهاد تبیین»  تاکید کردند و افزودند: بارها و بارها بنده تکرار کردم در رأس نقشه‌های بدخواهان، تبلیغات و به قول خودشان پروپاگاندا است که علاج آن، تبیین صحیح حقایق از زبانهای مختلف و با ابتکار و نوآوری است چرا که راه برطرف کردن وسوسه تبلیغاتیِ اثرگذار بر ذهن جوان و نوجوان باتوم نیست بلکه تبیین و روشنگری است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین در بیاناتشان با بیان اینکه زنان و جوانان ما به دشمنان پاسخ‌های غیرتمندانه دادند، گفت: دشمن ما آرام نیست، ولی ما او را آرام می‌کنیم.

مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان امروز خود به دستور کارتر در نامه ای در ۴۳ سال قبل برای سرنگونی جمهوری اسلامی اشاره کردند که استنادشان به اسنادی بود که توسط اداره تاریخ از  زیرمجموعه‌ های وزارت امور خارجه آمریکا منتشر می‌شود.

****

طرح ساماندهی کارکنان دولت که بررسی جزییات آن از جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی کلید خورد، موضوع گفت وگوی ایسنا با نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بود.

ولی اسماعیلی معتقد است که با تصویب نهایی این طرح در وهله اول شاهد ایجاد امنیت شغلی برای کارکنان دولت خواهیم بود. از سوی دیگر با تصویب این طرح دیگر راه استخدام کارکنان در دولت از طریق پارتی بازی یا آشنایی با مسئولان بسته خواهد شد. هر کسی بعد از تصویب نهایی این طرح بخواهد جذب دستگاه های دولتی شود باید حتما در آزمون متمرکز شرکت کند. با این اقدام شاهد حذف امضای طلایی در استخدام کارکنان دولت خواهیم بود.

****

در نشست خبری امروز سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران نیز سوالاتی درباره استفاده از نام مجعول به جای خلیج فارس توسط برخی از مقامات عراقی و همچنین رویکرد آمریکا درباره ادامه مذاکرات پاسخ داده شد.

ناصر کنعانی با تاکید بر این که خلیج فارس، خلیج فارس است و چیزی در این رابطه، این واقعیت مسلم و غیرقابل انکار تاریخی را به هیچ عنوان تغییر نخواهد داد، خاطرنشان کرد:  بعد از مطلع شدن، اعتراض خود را رسما به دولت عراق در این رابطه ابلاغ کردیم و این موضوع را مورد تأکید  و پی گیری قرار خواهیم داد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که مقامات آمریکایی در پی تحولات اخیر در ایران در سه ماه گذشته چندین بار اعلام کرده‌اند که موضوع مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها اکنون در دستور کار آنها نیست. علی رغم این ادعا سوال این است که آیا تبادل پیام و مذاکره بین ایران و آمریکا از طریق واسطه‌ها در حال انجام است یا نه؟ تصریح کرد: تبادل پیام و انعکاس دیدگاه‌ها به طرق مختلف بین دو کشور وجود دارد.

از طر ف دیگر هم  یک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در گفت‌وگویی با روزنامه اسرائیل هیوم تصریح کرده که دولت بایدن چندین روش ارتباطی غیر رسمی با ایران را برای طرح مسائل متعدد بین دو کشور حفظ کرده است اما این موضوع را رد کرد که بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران در راس دستور کار قرار دارد.

تغییر رییس مجلس نمایندگان و تاثیر آم بر سیاست بایدن در قبال ایران هم موضوع تحلیل امیرعلی‌ ابوالفتح بود.

این کارشناس مسایل آمریکا با اشاره به انتخاب مک کارتی عضو جمهوری‌خواه به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا معتقد است که تغییرات سیاسی در آمریکا از جمله انتخاب یک جمهوری‌خواه به عنوان رییس مجلس نمایندگان تغییری در سیاست “بلاتکلیف” بایدن در قبال ایران ایجاد نمی‌کند.

به گفته ابوالفتح از روز اول بایدن درباره برجام از یک سیاست استفاده کرده و تا وقتی احساس نکند امتیاز قابل قبولی از ایران می‌گیرد، آماده بازگشت به برجام نیست و ایران هم نمی‌خواهد این امتیاز که «برجام پلاس» است را بدهد از این رو به نظر این سیاست و روند هم‌چنان ادامه دارد.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

پاپ فرانسیس خواستار از سرگیری مذاکرات هسته‌ای شد

 مانع احیای برجام خواهیم شد

****

امروز همچنین در سالروز درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی،‌ ایسنا در گفت و گویی اختصاصی با محسن هاشمی جویای آخرین وضعیت پرونده فوت پدرش شد.

محسن هاشمی توضح داد که حسن روحانی به عنوان رییس شورایعالی امنیت ملی وقت، پس از مطالعه گزارش پرونده، پی نوشتی با این مضمون داشت که گزارش استحکام لازم را ندارد و قانع نشده است. اینکه پس از این دستور رییس جمهور چه اتفاقی افتاد و آیا گزارش دیگری نوشته شده، ما اطلاعی نداریم.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو همچنین درباره رویکرد آیت الله هاشمی نسبت به مساله حجاب تصریح کرد آیت الله هاشمی رفسنجانی، چه در موضوع حجاب و چه در سایر امور دینی معتقد به اجبار نبود. او در معرض تکامل و تحول و تغییر بود و از تغییر هیچ ترس و ابایی نداشت. در دهه نخست انقلاب و شرایط جنگ، فضای شور انقلابی جامعه، اقتضای یک نوع رفتار اجتماعی و عرف را داشت که یکی از مظاهر آن هم حجاب بود، این به عنوان یک خواست اکثریت جامعه و امرعرفی بود و ایشان هم طبیعتا تابع عرف بود.

****

از دیگر برنامه های خبری امروز،‌ برگزاری افتتاحیه سیزدهمین نشست مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی (APA) به میزبانی کشور ترکیه بود که رئیس مجلس شورای اسلامی ایران یکی از مهمانان و سخنرانان این مراسم بود.

محمدباقر قالیباف در بخشی از سخنرانی خود در این مجمع  به سالگرد ترور ناجوانمردانه سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم و یاران ایثارگر ایشان در فرودگاه بغداد توسط اشغالگران آمریکایی اشاره و تاکید کرد که بی‌تردید اقدام جنایتکارانه‌ی رئیس جمهور وقت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، مصداق بارز و قطعی «تروریسم دولتی» است. ترامپ، و کلیه همدستان و معاونانش در این اقدامِ ضدبشری، در قبال این جنایت بزرگ «مسئولیت قطعی بین‌المللی» داشته و باید در مقابل محاکم صالحه‌ی ‌مربوطه و وجدان بشری مسئول و پاسخگو گردند.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا