اخبار سیاسی سوم بهمن؛ موانع اقدام علیه سپاه /برنامه‌های امروز رؤسای سه قوه


قطعنامه پارلمان اتحادیه اروپا در ارتباط با تروریستی قلمداد کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و واکنش‌ها و اظهارنظرات درباره آن، سرخط خبرهای (امروز) سوم بهمن ماه ۱۴۰۱ بود.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران قطعنامه پارلمان اروپا را قطعنامه‌ای غیر الزام آور خواند وافزود: ایران این اقدام را غیر مسئولانه و غیر منطقی می‌داند. آن را محکوم و مردود می‌شمارد.

ناصر کنعانی با اشاره به رایزنی‌های دیپلماتیک ایران از مجاری مختلف در ارتباط با این موضوع تاکید کرد: از طریق مجاری دیپلماتیک هشدارهای لازم با جدیت در این ارتباط به طرف‌های اروپایی داده شده و طبیعتا این تلاش‌ها ادامه می‌یابد.

این در حالیست که امروز، در جریان برگزاری نشست شورای روابط خارجی اروپا در بروکسل، وزرای خارجه اتحادیه اروپا بسته تحریمی جدیدی علیه ایران در نظر گرفتند.

ریاست سوئدی شورای اتحادیه اروپا در صفحه توییترش با اعلام این خبر نوشت: اتحادیه اروپا اعمال بی‌رحمانه و نامتناسب قدرت و خشونت از سوی مقامات ایرانی علیه شرکت‌کنندگان در اعتراضات مسالمت‌جویانه را قویا محکوم می‌کند.

پیش از آغاز این نشست هم جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سوال خبرنگاران درباره تصمیم اتحادیه اروپا در زمینه موضوع تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ایران پاسخ داد و گفت: نظرات جالب توجهی در این باره وجود دارد و موضوعی است که نمی‌توان بدون تصمیمی حقوقی، کاری درباره آن کرد. نمی‌توانیم بگوییم ما شما را تروریست می‌دانیم، چون از شما خوشمان نمی‌آید.

وی چنین توضیح داد که تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران زمانی انجام‌پذیر است که دستگاه قانونی یکی از کشورهای عضو، حکمی حقوقی در این زمینه صادر کند. باید محکومیتی عینی و منسجم انجام شود؛ سپس در سطح اتحادیه اروپا بررسی می‌کنیم.

مجلس شورای اسلامی ایران هم طرحی برای اقدام متقابل و متناظر با مصوبات اتحادیه اروپا تهیه کرده است که بر اساس آن دولت مکلف می شود متناسب با فهرست اشخاصی که از سوی اروپا و یا کشورهای اروپایی در تحریم قرار می‌گیرند، نسبت به تحریم متقابل و متناظر اقدام کند.

لازم به ذکر است که طرح «اقدام متقابل و متناظر با مصوبات اتحادیه اروپا در راستای صیانت از قانون اساسی و منافع و حقوق ملت ایران» که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تدوین شده است و روز گذشته در مجلس اعلام وصول شد.

همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی جداگانه به اقدام اخیر پارلمان اروپا مبنی بر تروریستی خواندن سپاه واکنش نشان داده و تاکید کردند:اروپا با تضعیف سپاه، پاریس، لندن و برلین را به ناامنی نزدیک می‌کند.

در همین ارتباط،‌ غلامرضا شریعتی عضو هیات رئیسه فراکسیون دیپلماسی بین المللی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه اروپایی ها جای تروریست و جای مدافع حقوق ملت ها را اشتباه گرفته‌اند و حقایق را در دنیا وارونه جلوه می دهند،‌ خاطرنشان کرد: کارنامه اروپایی ها در یمن، عراق، افغانستان و سوریه کاملا روشن است. سپاه اگر نبود امروز تروریست‌های داعش و طالبان در مرکز اروپا بودند. سپاه جان خود را به خطر انداخته تا امنیت را برای دنیا تامین کند.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

استقبال آلمان از تلاش برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران

هیچ امکانی را برای اعمال تحریم علیه ایران رد نمی‌کنیم

حمایت رومانی از اعمال تحریم‌های حقوق بشری بیشتر علیه ایران

برای تحریم سپاه باید روندی قانونی و حقوقی طی شود

حمایت سوئد از «تظاهرات مسالمت‌جویانه» در ایران

اقدام اروپایی‌ها علیه سپاه ناقض تعهدات بین‌المللی و موید فرمانبرداری محض از آمریکاست

اروپا پا روی پوست خربزه منافقین گذاشته است

مصوبه پارلمان اروپا الزام‌آور نیست/ نمایندگان پارلمان اروپا فرقی با داعش و القاعده ندارند

****

امروز همچنین رؤسای سه قوه در نشست ها و برنامه های جداگانه اظهاراتی خبرساز داشتند.

رییس جمهور در بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی تاکید کرد: امروز افتخارات حوزه سلامت ما این است که بیش از ۹۰ درصد داروهای ما تولید داخل هستند و بسیاری از تجهیزات پزشکی در کشور تهیه می‌شوند که کار استاندارد و قابل رقابت با تولید مشابه خارجی هم هست.

سیدابراهیم رئیسی همچنین در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی با بیان اینکه وضع قواعد قابل پیش‌بینی برای سرمایه‌گذاران ضروری است، بر اهمیت توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال و نیز حمایت دولت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین تاکید کرد.

در نشست امروز شورای‌عالی قوه قضاییه هم حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به هوشیاری و بیداری دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی کشور و همچنین قوه قضاییه در امر مقابله و مبارزه با ناامنی‌ها، اظهار داشت: باید میان افراد فریب‌خورده و جوانانی که تحت‌تاثیر القائات دشمنان قرار گرفته و احیاناً اقدام مجرمانه‌ای را مرتکب شدند با عناصر اصلی اغتشاشات تفکیک قائل شد؛ بر همین اساس در تلاش هستیم در ایام جشن و سرور پیش‌رو بستری را برای عناصری که در جریان اتفاقات اخیر لغزش کردند و اکنون نادم هستند فراهم آوریم تا بتوانند به آغوش جامعه بازگردند.

صبح امروز هم در مجلس شورای اسلامی،‌ رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه مورد استقبال رئیس مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و در دیدار ویاچسلاو والودین و محمدباقر قالیباف بر اجرای سریع قرارداد ۲۵ ساله ایران و روسیه تاکید شد.

محمد باقر قالیباف در کنفرانس مطبوعاتی روسای مجالس ایران و روسیه با اشاره به فرصت ها و تهدیدهایی که برای دو کشور وجود دارد، گفت:  مهمترین آن تحریم های ظالمانه آمریکا به شمار می آید که فدراسیون روسیه، ایران و برخی کشورهای دیگر مورد تحریم آمریکا قرار گرفته اند، لذا این موارد اقتضا می کند که ما با یکدیگر همکاری داشته باشیم. به ویژه اینکه مسئولان دو کشور بر اقدامات راهبردی و تعمیق روابط تأکید دارند.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا