اخبار سیاسی ۱۶بهمن؛ عفو رهبری/ رئیسی در جمع زلزله‌زدگان خوی


«موافقت رهبری با عفو محکومان حوادث اخیر »، «زلزله خوی»، «طرح مالیات بر عایدی سرمایه» و… از موضوعات مهم خبری شانزدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ حوزه سیاست شانزدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ بود.

به گزارش ایسنا، در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد ماه رجب فرمان بسیار مهم حضرت آیت الله خامنه‌ای شامل عفو بسیاری از متهمان و محکومان قضایی منتشر شد.

در پی پیشنهاد رئیس قوه قضاییه به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، رهبر انقلاب اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند.

این عفو گسترده، از جمله عفوهای معیاری است که آخرین بار در سال ۱۳۹۷ پیشنهاد و مورد موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت. در اینگونه عفوها، رئیس قوه قضاییه معیارهایی را به رهبر معظم انقلاب پیشنهاد می‌کنند و در صورت موافقت ایشان بر اساس آن معیارها افرادی مشمول عفو قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی معاون قضایی قوه قضائیه که مسئولیت جمع آوری، تنظیم و تهیه لیست و معیارهای عفو به رئیس قوه قضائیه را بر عهده دارد، جزییات این عفو را تشریح کرده که می توانید در این لینک بخوانید.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

پرونده کسانی که متنبه شدند مختومه خواهد شد

عفو معترضین شکاف‌های پیش آمده را ترمیم می‌کند

عفو رهبری دعوت عمومی برای اجماع و همدلی بیشتر در جامعه است

فضای اجتماعی آرامتری در کشور ایجاد می‌شود/ از قوه قضاییه متشکریم

عفو رهبری اینترنشنال و بی‌بی‌سی را خلع صلاح کرد

****

رئیس جمهور امروز، در جریان سفر به خوی و بازدید از مناطق زلزله زده این شهرستان در میان جمعی از مردم این منطقه حضور یافت و خطاب به آنها گفت: ان شاءالله با صبوری شایعات را پشت سر بگذارید، شایعات می‌خواهد دل مردم را خالی کند، به این‌ها توجه نکنید با صبوری شما و خدمتگزاری دولت و برادران سپاه و هلال احمر و بقیه بخش‌ها کار دنبال می‌شود و آرامش دوباره به خوی باز خواهد گشت.

سید ابراهیم‌ رییسی همچنین در جلسه ستاد بحران شهرستان خوی هشدار داد که شایعه‌سازان می‌خواهند دل مردم را خالی کنند و این‌ موضوع باید هم در حوزه امنیتی و هم رسانه‌ای مدیریت شود.

رئیسی در جمع مردم روستای بدل آباد خوی نیز خاطرنشان کرد که با توجه به آغاز روند آواربرداری، در اسرع وقت ساخت مساکن زلزله زده خوی آغاز می‌شود.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی هم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود  با اشاره به زلزله اخیر در خوی گفت: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر روند خدمت رسانی به مردم نظارت جدی داشته باشد.

همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی،‌ نمایندگان مجلس بعد از پایان جلسه علنی در حرم مطهر امام خمینی (ره) حضور پیدا کرده و با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

محمد باقر قالیباف در این مراسم با بیان این که امروز رهروان امام کسانی هستند که از محرومین و مستضعفین حمایت می‌کنند گفت: وقتی از مستضعف نام می‌بریم، کسی است که استعداد و ظرفیت دارد، اما استبداد و استکبار اجازه بروز آن استعداد را به او نمی‌دهد.

وی افزود: باید بدانیم که تبلور رضایت خداوند در رضایتِ ولیّ ما و مردم است؛ البته برخی برداشت‌ها، تحلیل‌ها و تقلیل‌هایی دارند که تصور می‌کنند عده معدودی انقلاب کرده‌اند یا می‌توانند از انقلاب دفاع کنند، در حالی که این تحریف انقلاب است زیرا مردم از انقلاب دفاع و آن را حفظ کردند بنابراین نباید این‌گونه کج فهمی‌ کرد.

در ادامه این مراسم هم سید حسن خمینی یادگار امام با بیان اینکه نمایندگان بیش از هر کسی می توانند مشکلات مردم را لمس کنند و باید علاوه بر همت و تلاش، به امیدآفرینی و نقاط قوت نظام توجه داشته باشند، گفت: بُعد نظارتی مجلس دومین رکن رکین این جایگاه عظیم نظام اسلامی است.

****

ادامه بررسی طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (مالیات بر عایدی سرمایه) در دستورکار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت و نمایندگان در یکی از مصوبه های مربوط به این طرح مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص غیرتجاری را تعیین کردند.

گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (یک شنبه) شانزدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

****

در برنامه اینسایت شبکه پرس تی وی،‌ برجام و روند مذکرات مربوط به آن از جمله موضوعات صحبتهای معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود.

علی باقری کنی در بخشی از اظهاراتش در این برنامه با تاکید بر اینکه ایران در معادله برجام طرفِ مدعی است و طرف‌های غربی بدهکارند،‌ می گوید که مذاکرات بخش مهم سیاست خارجی دولت را شکل داده و شکل می‌دهد و هیچ اهمال و کوتاهی در مسیر مذاکرات را از سوی دولت کشورمان مشاهده نمی‌کنیم و خودِ آقای رئیس جمهور به صورت جدی پیگیر مساله مذاکرات است.

همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با یک رسانه اسپانیایی زبان در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کرد: برجام متوقف شده اما نمرده است. ترامپ بدون هزینه آن را نابود کرد. اگرچه توافق به درستی کار می‌کرد اما (ایالات متحده) از آن خارج شد. پس از آن، توافق عملا به پایان رسید، هرچند پس از آن امکان رسیدن به نقطه پایان وجود نداشت. اکنون نیز ایران وارد شرایطی شده است که دستیابی به هر نوع توافقی را بسیار دشوار می‌کند.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا