اخبار سیاسی ۹بهمن؛ جزییات حلمه پهپادی در اصفهان/ توضیحی درباره محکومیت وزیر آموزش



«حمله پهپادی در اصفهان» «محکومیت وزیر آموزش و پرورش» «اصلاح قانون انتخابات مجلس» و…از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست نهم بهمن ماه ۱۴۰۱ بود.

به گزارش ایسنا، ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه شامگاه دیشب (هشتم بهمن‌) برخی منابع محلی در استان اصفهان از شنیده‌شدن صدای انفجار در محدوده خیابان «خانه اصفهان» خبر دادند و محل دقیق وقوع این انفجار را در یکی از مراکز نظامی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کردند.

با انتشار این خبر در رسانه‌های محلی و بازنشر آن در شبکه‌های اجتماعی، محمدرضا جان‌نثاری معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان در گفت‌وگویی با شبکه خبر سیما علت وقوع این انفجار را حمله‌ای به مرکز نظامی وابسته به وزارت دفاع اعلام کرد و افزود: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته است اما خسارات وارده در دست بررسی و علت و عوامل آن در حال شناسایی است.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ضمن تایید خبر حمله ناموفق با استفاده از ریزپرنده به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در استان اصفهان، توضیح داد که خوشبختانه این تهاجم ناموفق تلفات جانی نداشت و آسیب جزیی به سقف کارگاه وارد کرده که به فضل الهی خللی در تجهیزات و ماموریت‌های مجموعه ایجاد نکرده است و با پیش‌بینی‌ها و تمهیدات پدافندی صورت‌گرفته یکی از آنها مورد اصابت پدافند هوایی مجتمع و دو فروند دیگر آنها در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر شدند.

در واکنش به این حمله، انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه در صفحه توییتر خود نوشت که تنش‌های خطرناک منطقه که اخیرا شاهد آن در چند نقطه هستیم از جمله انفجاری که در اصفهان اتفاق افتاد به سود منطقه و آینده آن نیست.

وی با تاکید بر اینکه رسیدن به راه حل‌های سیاسی می تواند تنش های منطقه را کاهش و ثبات و امنیت منطقه را حفظ کند، افزود: علیرغم اینکه مشکلات منطقه پیچیده است اما هیچ جایگزینی برای گفت‌وگو و راه حل‌های سیاسی برای دور شدن از تنش ها نیست.

در تازه ترین توییت محمد مرندی کارشناس و مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران هم به این موضوع اشاره شده و نسبت به عواقب چنین اقداماتی هشدار داده است.

وی چنین نوشته که هفته خوبی برای رژیم آپارتاید (صهیونیستی) چه در داخل و چه در خارج نیست. با این حال، حتی اگر نتانیاهو و متحدان تروریستی تحت حمایت غرب او در شمال عراق شکست خورده باشند، عواقبی در انتظارشان خواهد بود. هر دوی آنها باید یاد بگیرند که تنبیه با شکست نیز همراه است.

به منظور انجام پیگیری های لازم در این ارتباط نیز یعقوب رضازاده عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از سفر هیاتی از این کمیسیون به اصفهان خبر داده که قرار است از محل انفجار بازدید کرده و گزارش خود را به کمیسیون امنیت ملی ارائه کنند.

****

در پی صدور رای انفصال از خدمت وزیر آموزش و پرورش از سوی یکی از شعب دیوان عدالت اداری، این مرجع در ضمن ارائه توضیحاتی درباره جزییات آن اعلام کرد که اقدامات مذکور جملگی در حدود اختیاراتی است که قانون به دیوان عدالت اداری اعطا کرده است، اما بدیهی است این رای غیر قطعی بوده و حسب اطلاع واصل شده نسبت به رای مذکور درخواست تجدیدنظرخواهی شده است.

****

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی هم نمایندگان  بررسی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را در دستورکار قرار دادند که این طرح پس از بررسی های لازم با ۱۴۷ رای موافق، ۵۹ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.

در حالی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که نمایندگان مخالف معتقد بودند که برای اصلاح قانون انتخابات، دولت باید لایحه بدهد و در مقابل نمایندگان موافق تاکید می‌کردند که باید مواردی از قانون انتخابات اصلاح شود.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها هم در تشریح اهداف طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس می گوید بر اساس این طرح احزاب می توانند به صورت انفرادی یا تشکیل جبهه در انتخابات مجلس شرکت کرده و از سوی دیگر هیچ لزومی ندارد که حتما نامزدها در یک لیست باشند بلکه یک نامزد می تواند در چند لیست حضور داشته باشد.

****

در پی اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم چهار نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر امور خارجه کشورمان امروز با این نمایندگان دیدار کرد و خطاب به آنها گفت: این تحریم‌ها نشان‌دهنده این است که شما عزیزان، کلام و اقدامات‌تان در دفاع از منافع و مصالح کشور موثر و تاثیرگذار بوده  است و در واکنش به این نقش مهم چنین تصمیمی اتخاذ شده است.

حسین امیرعبداللهیان  با بیان اینکه مصوبه پارلمان اروپا در مورد قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی یک مصوبه و قطعنامه غیرالزام آور است، تصریح کرد: در شورای وزیران اتحادیه اروپا در این ارتباط بحث و گفت‌وگوی زیادی شد و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدند که با آتش نمی‌توان بازی کرد و آمدند سناریو دومی را پیگیری کردند و تعدادی از اشخاص از جمله چهار تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران را در لیست تحریمی خود قرار دادند.

وزیر خارجه همچنین امروز در نشست مطبوعاتی با همتای قطری خود که صبح امروز به تهران آمده است، با بیان اینکه ایران همواره از گفت‌وگوهای منطقه‌ای استقبال کرده است، گفت: امروز پیام‌هایی را از طرف‌های مقابل مذاکرات برجامی از طریق وزیر خارجه قطر دریافت کردیم.

در بخش دیگری از این نشست شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر هم در پاسخ به این سوال که پیام از سوی چه کشورهایی امروز به ایران منتقل کرده‌ایم و آیا پیامی از طرف آمریکا در جریان سفر امروز به مقامات تهران منتقل کرده‌ایم؟ اظهار کرد: این پیام‌ها از سوی طرف‌های متعدد و مختلف در مورد موضوعات مختلف بود. از دیدگاه ما اکنون فرصت مناسبی است که مشکلات در خصوص توافق هسته‌ای حل و فصل شود و شرایطی برای بازگشت طرفین به این توافق ایجاد شود. در کنار اینکه حرف‌ها و نگرانی‌های همه طرف‌ها نیز در نظر گرفته شود.

****

همچنین قرار است فردا(دوشنبه) به مناسبت شعار امسال که سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده است، جمعی از تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان، با رهبر انقلاب دیدار کنند.

گفته می شود که این دیدار در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد و تعدادی از تولیدکنندگان در ابتدای برنامه به بیان دیدگاه و نظرات خود خواهند پرداخت.

*گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (یک شنبه) نهم بهمن ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا