ادامه انتقادها به اظهارات رئیس‌جمهور کره درباره ایران



در ادامه انتقادها از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور کره جنوبی درباره ایران سخنگوی اپوزیسیون کره گفت که تهدید امنیتی علیه سئول کسی نیست جز رئیس جمهور کره.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، اوه یئونگ هوآن سخنگوی حزب دموکراتیک کره جنوبی که اپوزیسیون اصلی این کشور محسوب می‌شود امروز (سه‌شنبه) به انتقاد از اظهارات اخیر یون سوک یئول، رئیس‌جمهور کره درباره ایران پرداخت که در جریان سفر هفته گذشته خود به امارات متحده عربی ایران را به دشمنی با امارات متهم کرده بود.

سخنگوی حزب دموکراتیک کره با انتشار بیانیه‌ای گفت: بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت و دیپلماسی کره جنوبی کسی نیست جز رئیس جمهور یون.

وی در ادامه بیانیه خود خاطر نشان کرد: اصول دیپلماسی کاهش دشمنان و افزایش دوستان است اما رئیس جمهور یون درگیر یک دیپلماسی است که دشمنان را افزایش می‌دهد.

رئیس حزب اپوزیسیون کره جنوبی نیز هفته گذشته از اظهارات رئیس‌جمهور کشورش درباره ایران به شدت انتقاد کرد و گفت که او حتی نمی‌تواند یک ارزیابی اولیه انجام دهد.

وی همچنین تاکید کرد: این مثل یک فاجعه دیپلماتیک است. شما نمی‌توانید از طریق یک دیپلماسی مغرضانه، متعصبانه و کوته‌بینانه مبنی بر اینکه “دشمن دوست من، دشمن من است” به درستی از مردم و منافع ملی محافظت کنید. 

اکنون حزب حاکم قدرت خلق (PPP)، حزب دموکرات را به عمل کردن مانند یک “خائن” متهم کرد و مدعی شد که اپوزیسیون به دنبال ایجاد مشکل دیپلماتیک از گفت‌وگوی یون با نیروهای کره جنوبی مستقر در امارات از کشور است.

سخنگوی حزب حاکم در این باره اظهار داشت: از رفتارهای خائنانه و تلاش برای ایجاد مشکل دیپلماتیک به بهانه اظهارات رئیس‌جمهور یون که نیروهای مستقر در خارج از کشور را تشویق می‌کند، دست بردارید.

وی گفت که اظهارات یون چیزی بیش از یک پیام مبنی بر این نیست که سربازان باید با جدیت با وضعیت امنیتی روبرو شوند و در ادامه حزب دموکرات را به تلاش برای سوء استفاده از این موضوع به خاطر درگیری‌های سیاسی متهم کرد.

سخنگوی حزب حاکم همچنین بیان کرد: رئیس جمهور یون در امارات حتی درباره روابط ما و ایران صحبت نکرد.

به گزارش ایسنا، یون سوک یئول در دیدار با ۱۵۰ سرباز کره جنوبی مستقر در امارات متحده عربی در اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک گفته بود: دشمن امارات، کشوری که بزرگترین تهدید علیه آن به شمار می‌آید، ایران است و دشمن ما نیز کره شمالی است. در نتیجه ما وضعیتی بسیار شبیه به امارات داریم.

روزنامه کریا تایمز امروز در گزارشی مدعی شد که این اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی موجب بروز نگرانی‌هایی در میان شرکت‌های کشتیرانی کره‌ای شده است و آنها به شناورهای خود که از آب‌های خلیج فارس عبور می‌کنند، هشدار داده اند که هوشیار باشند.

 اظهارات غیر متعارف رئیس جمهور کره جنوبی واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی ایران را نیز در پی داشت و تهران سفیر سئول را برای پاسخ در این زمینه احضار کرد.

ناصر کنعانی،  سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور کره جنوبی در امارات گفت: اظهارات نقل شده از این مقام کره‌ای نشانگر عدم اطلاع کامل از مناسبات تاریخی و دوستانه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و تحولات بسیار سریع و مثبت در این زمینه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: وزارت امور خارجه با جدیت مواضع اخیر این کشور و به ویژه اظهارات رئیس جمهور آن در مورد روابط ایران و امارات را که فاقد کمترین وجاهت دیپلماتیک است، در دست پیگیری دارد و منتظر توضیح وزارت خارجه کره جنوبی در این زمینه است.

 همچنین وزارت امور خارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای تلاش کرد اظهارات اخیر رئیس جمهور این کشور را توجیه کند و اعلام کرد که اظهارات یون سوک یئول در امارات متحده عربی «بی‌ارتباط» با روابط سئول با تهران بوده است.

وزارت امور خارجه کره جنوبی در این بیانیه‌ مطبوعاتی خواستار خودداری از تفسیر بیش از حد و غیرضروری این اظهارات رییس جمهور کره شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک با ایران در ۱۹۶۲، کشور ما روابطی مشارکتی و دوستانه با ایران داشته است و تعهد ما نسبت به تداوم پیش‌برد روابط دوجانبه دوستانه با ایران پابرجا است.

انتهای پیام

 



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا