ادعای عجیب گروسی درباره استفاده از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی است که استفاده از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده که هم‌اکنون از انگلیس به اوکراین ارسال شده، هیچ تهدید رادیولوژیکی مستقیمی را دربرنداشته و خطر آن ماهیتی متفاوت دارد!

گروسی پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: مهم است بدانیم که این مهمات (اورانیوم ضعیف‌شده) در مقایسه با آنچه ممکن است در نیروگاه اتمی زاپروژیا در انتظارمان باشد، تهدید رادیولوژیکی آنی و مستقیمی نداشته و خطر ناشی از آن، ماهیتی متفاوت دارد.

وی اضافه کرد که آژانس شرایط را دنبال کرده و آماده است تا در صورت دریافت «درخواستی ویژه»، تاثیرات احتمالی ناشی از استفاده از آنها را بررسی کند.

جیمز هیپی، فرمانده نیروهای مسلح انگلیس در اواخر آوریل گفت که این کشور هزاران توپ برای تانک‌های چلنجر۲ به اوکراین ارسال کرده که در آن از اورانیوم ضعیف‌شده به‌کار رفته است. او اذعان کرد که لندن محل استفاده از آنها را ردیابی نخواهد کرد و درباره بررسی و رسیدگی به عوارض و تاثیرات استفاده از آن پس از اتمام جنگ نیز هیچ تعهدی نداده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هشدار داده «کسانی که به طور مستقیم از این مهمات استفاده کنند، باید بدانند که نه‌تنها به خود و شهروندان‌شان صدمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کنند بلکه به‌خاطر استفاده از آن پاسخگو خواهند شد.»


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا