ارث پدری ، گریبان زاهدی وفا را گرفت؟ / جدل داغ در «بهارستان» بر سر اموال میلیاردی وزیر پیشنهادی رئیسی

زنگ آغاز جلسه علنی امروز مجلس در حالی توسط محمد باقر قالیباف به صدا درآمد که بهارستانی ها امروز میزبان ابراهیم رئیسی بودند تا به بررسی سوابق وزیر پیشنهادی کار بپردازند.

جلسه با نطق میان دستور رئیس مجلس آغاز شد.پس از آن نوبت به سخنگویان کمیسیون‌های بهداشت، اجتماعی و آموزش رسید و گزارشی از بررسی‌های این کمیسیون‌ها درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی کار را قرائت کردند.

سپس قالیباف، از ابراهیم رئیسی دعوت کرد تا برای دفاع از محمدهادی زاهدی وفا، وزیر پیشنهادی کار به جایگاه برود. ابراهیم رئیسی نیز، در دفاع از وزیر پیشنهادی کار بیان کرد:« با شخصیت او آشنایی داشته و عملکرد وی را در جایگاه‌های مختلف بررسی کردم. وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دو شرط مهم دانش و تجربه برخوردار است، وی دانش مناسبی در مسائل اقتصادی داشته و از صاحبنظران اقتصادی است و بسیاری از افراد نظریه او را قبول دارند.»

او همچنین به انتقادات نمایندگان از عدم حضور زاهدی وفا در مجلس اشاره کرد و گفت:« دوستان مجلسی به من گفتند که کاش او در این مدت با مجلس شورای اسلامی تماس می‌گرفت، من نیز در پاسخ مطرح کردم از آنجا که مشخص نبود که او حتماً به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد شود، می‌خواستند زمینه‌سازی نشود در واقع این موضوع حُسنی هم دارد، وی به دنبال عرضه خود نبود و این رفتار به معنای بی‌اعتنایی به مجلس، نمایندگان یا کمیسیون اجتماعی نبود، پس از اینکه مشخص شد که وزیر پیشنهادی تعاون، آقای زاهدی وفا است جلساتی برگزار شد، در واقع او به دنبال ارتباط سازمانی بود؛ ارتباط با مجموعه حتماً می‌تواند برای او زمینه خوبی در انجام کارها باشد.»

هر چند که جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی کار، آرام شروع شد، اما، هر چه جلوتر رفت فضای مجلس شلوغ تر شد. موضوع ۲ تابعیتی بودن وزیر کار و تولد دختران او در کانادا که پیش از برگزاری جلسه رای اعتماد، حسابی حاشیه ساز شده بود، این بار نیز گریبان زاهدی وفا را گرفت و زمانی که نمایندگان موافق و مخالف زاهدی وفا برای بیان نطق های خود پشت تریبون مجلس قرار می گرفتند فریادشان در مخالفت با وزیر کار بیشتر می شد.

مانند، فتح الله توسلی، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ که در مخالفت با وزیر پیشنهادی رئیسی گفت:« اموال بسیار زیادی به نام محمد هادی زاهدی وفا است که سوال بنده آن است که آیا این اموال برای خود او است یا خیر و به چه شکلی به دست آمده است. برای مثال وی هزار و ۸۵۰ متر باغ در دزاشیب دارد. چندین منزل ویلایی در کرج، شهرری و نیاوران دارد، خانه ویلایی ۴۰۰ متری در نیروی هوایی، باغ در کرج، آپارتمان مجلل در نیاوران و ویلای جنگلی دارد و باید در این باره توضیح دهد. بنده بررسی کردم و مجموع این اموال صد هزار میلیارد تومان است اما زاهدی وفا گفت که همه این اموال هزار میلیارد تومان است. از سوی دیگر او گفت که من سرایدارم! اسناد نشان می‌دهد که وی همه این اموال را به نام برادر خود کرده است که برادر وی بیمار است و اسناد پزشکی آن هم موجود است. دو مورد از این اموال هم به نام پدر زاهدی وفا است. سال‌ها است که پرونده این اموال در دادگاه‌ها مطرح می‌شود و ورثه زاهدی وفا هم مدعی هستند.»

الیاس نادران اما در جایگاه موافق با زاهدی وفا ظاهر شد. او با اشاره به اموال زاهدی وفا گفت:« اول اینکه من تأکید می‌کنم که دعوای خانوادگی بر سر ارث و میراث را نباید در مجلس بدونِ نظر دستگاه قضا و تائید نهادهای اطلاعاتی بیان کرد که در این صورت نسبت به صلاحیت دولت و شخص رئیس‌جمهور مسئله‌سازی می‌شود. اگر ایشان آدم فقیری بودند، آن وقت صلاحیت داشتند؟ ما باید به شخصیت فردی ایشان توجه داشته باشیم. ایشان انسان پاکدست و متواضعی هستند.»

نادران همچنین افزود:« ایشان فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق هستند و تحصیلات خود را در کانادا تکمیل کردند. من بیش از بیست سال ایشان را می‌شناسم و شهادت می‌دهم به لحاظ دیدگاهی و توانمندی در دفاع از منافع ملی خط اعتدلال را رعایت می‌کنند.»

ارث پدری ، گریبان زاهدی وفا را گرفت؟  / جدل داغ در «بهارستان» بر سر اموال میلیاردی وزیر پیشنهادی رئیسی

اظهارات نادران، با انتقادات تند و تیزی از سوی حسن نوروزی رو به رو شد. نوروزی با یادآوری جلسه رای اعتماد جواد اوجی و رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون خطاب به نادران گفت:« زاهدی وفا ۲۴ قطعه زمین، ساختمان و آپارتمان دارد و با وجود این گفته که من سرایدارم. آقای نادران که برای دو یا سه آپارتمان اوجی وزیر نفت آسمان را به زمین می‌دوخت جالب است در دفاع از زاهدی وفا صحبت می‌کند. ما تاج گردون را به دلیل ارث پدری اش از حضور در مجلس منع کردیم اما الان فردی می‌خواهد تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بگیرد که اموال زیادی دارد. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به وی رأی نداده است. رأی کمیسیون‌های دیگر در مورد زاهدی وفا لب مرزی بوده است.»

نماینده مردم رباط کریم ادامه داد:« افکار زاهدی وفا وابسته به اقتصاد سرمایه داری و امپریالیستی است. چرا که وی گفته قوام جامعه به مال و سرمایه است در حالی که اقتصاد وسیله است نه هدف. دو فرزند زاهدی وفا در کانادا متولد شده‌اند. کانادا مستعمره آمریکاست و باید این مسئله در مورد صلاحیت زاهدی وفا مورد بررسی قرار گیرد. وی برنامه‌ای برای وزارت کار ندارد و از سوی دیگر زاهدی وفا سابقه ایثارگری هم ندارد.»

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم هم در موافقت با او گفت:« ثروت آقای زاهدی وفا به عنوان ارث به وی رسیده است و بر اساس سندی که موجود است ایشان امین این اموال پدر هستند و باید امانت داری کنند.»

زاهدی وفا در دفاع از خود چه گفت؟

پس از بیان اظهارات نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی کار، نوبت به زاهدی وفا رسید تا از خود و برنامه هایش دفاع کند. او هنگامی که پیشت تریبون قرار گرفت، پس از بیان برنامه هایش درباره شایعه اقامت فرزندانش در کانادا و اموالش گفت:« من قبلا خدمت کمیسیون‌های محترم و دستگاه‌های نظارتی مدارک کافی ارائه کردم که فرزندان من هیچگونه اقامت و یا تابعیت ندارند. خود بنده و همسرم نیز هیچگاه برای اقامت و تابعیت در خارج از کشور اقدامی نکردیم؛ شاید گفتنش برای من سخت باشد، علی‌رغم اینکه فرصت های شغلی در خارج از کشور برای اینجانب بسیار فراهم بود اما بر اساس تعهد و تکلیف، در کمترین زمان بعد از فارغ‌التحصیلی به کشور مراجعه کردم تا به این کشور خدمت کنم.»

وی گفت:« همان گونه که اشاره کردم بنده نسبت به اینکه برای جمع اموال اقدام کرده باشم، اینگونه نیست و هیچ کوششی برای آن نکردم، زندگی من در ۴۰ سال گذشته بسیار شفاف است و تنها به حقوق معلمی دانشگاه اکتفا کردم و زندگی را با حقوق معلمی اداره کردم اما بدانید که بنده وصی، امین و وارث پدری بودم که از ۶ سالگی کار و تلاش کرده ، پدری که توانسته بود با سربلندی، عزت نفس در امور خیریه موفق و موید باشد و در محله‌ای که ما زندگی می‌کردیم خوشنام باشیم، درمانگاهی بسازد، شرکت‌های تعاونی محلی در اوج انقلاب برای توزیع مواد و کالاهای اساسی شکل دهد و به امور خیر بپردازد و تقریبا بعد از انقلاب اسلام دیگر جز کار خیر، کار دیگری نکرد و اموال خویش را در کار خیر صرف کرد. از مهمترین توصیه‌های پدر ما زندگی با متوسط مردم بود.»

زاهدی وفا یک رای کم آورد

پس از پایان نطق زاهدی وفا و ترک جلسه توسط ابراهیم رئیسی و دولتمردان، نمایندگان رای خود را در صندوق آرا انداختند. در این میان، برخی از خبرگزاری ها از رای اعتماد مجلس به زاهدی وفا خبر داده و او را وزیر جدید کار معرفی کردند.

اما، پس از گذشت دقایقی جو مجلس متشنج شد و پارلمان نشین ها درخواست بازشماری آرا را داشتند. بر همین اساس، زاهدی وفا با ۱۳۶ رای موافق و ۱۲۵ مخالف و ۹ ممتنع، موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد. با توجه به تعداد آرای ماخوذه یعنی ۲۷۲ رای، زاهدی‌وفا باید ۱۳۷ رای موافق به خود جلب می‌کرد اما بر اساس آنچه اعلام شده، یک رای کمتر موجب شد که وی از این موضوع محروم شود.

بیشتر بخوانید :

۲۱۲۲۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا