از اتصال مدارس به فیبر نوری تا افتتاح پروژه های مهم ارتباطی



تکمیل پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها که با آغاز به کار دولت سیزدهم تسریع یافته است، در هفته ای که گذشت در شهر ها و مناطق مختلف به صورت عملیاتی آغاز به کار کرده است و فاز اول آن هم در روز ارتباطات در حضور جمعی از مسئولان کشور رونمایی و افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، فیبر نوری اکنون بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی زیرساختی در جهان را تشکیل داده است؛ فناوری اصلی‌ که طی سال‌های گذشته در بخش ارتباطات ثابت ایران کمتر به کار گرفته شده بود اما در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که وزیر ارتباطات طی هفته های گذشته خبر از ایجاد حساب توسعه شبکه فیبرنوری با سرمایه اولیه هزار میلیارد تومان را داد.

بنابراین در راستای تسریع و تکمیل پروژه فیبرنوری، عملیات اجرایی اتصال مدارس به این فناوری از روز شنبه آغاز شد؛ قرار است ۱۰ تا ۱۵ درصد مدارس در سال جاری قبل از شهریور ماه به فیبر نوری متصل شوند و تا پایان سال ۳۵ درصد مدارس دیگر به این فناوری متصل شوند و تا آخر این دولت نیز تلاش می شود همه مدارس از طریق  فیبر نوری به شبکه متصل شوند.

همچنین شعار  امسال روز جهانی ارتباطات روی توانمندسازی کشورهای کمتر توسعه یافته از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات برجسته شده است. ITU در ۱۷ می سال ۲۰۲۳ از بخش های دولتی و خصوصی خواستار تعهد برای اتصال جهانی و تحول دیجیتال در کشورهای مذکور از طریق ائتلاف دیجیتال شده است.

به نظر می رسد که سال ۲۰۲۳، سال پیشرفت برای تحول دیجیتال در کشورهای کمتر توسعه یافته است، زیرا حدود ۳/۱ از جمعیت ۷.۲ میلیاردی ساکن در کشورهای کمتر توسعه یافته جهان هنوز به اینترنت دسترسی ندارند.

همچنین در روز جهانی ارتباطات پروژه های مهم ارتباطات با حضور جمعی از مسئولان مانند وزیر ارتباطات و رئیس جمهور افتتاح شد.

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بود که با اعتباری بیش از ۲۵ میلیارد تومان، ایجاد سه میلیون پوشش فیبرنوری در طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها موسوم به FTTX، اتصال ۴۰۰۰ روستای جدید بالای ۲۰ هزار خانوار به شبکه ملی اطلاعات برخی از مهم ترین پروژه هایی بودند که روز گذشته رونمایی و افتتاح شد.

اینترنت برای هیچ آزمونی قطع نخواهد شد، عنوان خبر دیگری بود که اوایل این هفته منتشر شد. ماجرا از این قرار است که یکی از مسئولان از بررسی درخواست برای قطع اینترنت هنگام برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان خبر داد. اگرچه این موضوع از سوی وزارت ارتباطات تکذیب شد و این وزارت خانه اعلام کرد همانگونه که سال قبل هم اعلام شد، وزارت ارتباطات برای هیچ آزمونی حتی یک دقیقه هم اینترنت را قطع نخواهد کرد.

علاوه بر موارد ذکر شده، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در هفته ای که گذشت در جدیدترین آماری که منتشر کرده است، به بررسی ضریب نفوذ پهن باند ثابت پرداخته است که نشان می دهد ضریب نفوذ آن به ۱۳ میلیون رسیده است.

بر اساس آماری ارائه شده، تعداد خطوط شهری و روستایی و ضریب نفوذ تلفن ثابت رشد ثابتی داشته است. تعداد خطوط دایر و تعداد خطوط منصوبه نیز نشان می‌دهد که آمار ضریب نفوذ تلفن ثابت در بازه زمانی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ حدود ۳۵ میلیون مورد است؛ تعداد روستاهای دارای تلفن خانگی از ۴۷.۲۵۱ به ۴۷.۴۰۳ افزایش یافته که این میزان ۰.۳۲ درصد رشد را نشان می‌دهد و تعداد روستاهای دارای ارتباط نیز رشدی ۰.۲۵ درصدی را تجربه کرده اند.

همچنین طی سال های گذشته روش‌های گوناگونی برای حمایت از پلتفرم‌های داخلی در نظر گرفته شد اما روند حمایت ها از کسب و کارها و پلتفرم های داخلی در دولت سیزدهم تسریع شد و حال با گذشت بیش از هشت ماه از اتفاق رخ داده مسئولان معتقدند اکنون روند طبیعی کسب و کارهای اینترنتی در جریان است؛ مسئله ای که مدیر عامل شرکت ملی پست به آن اشاره و تأیید کرد.

او در این زمینه به ایسنا اعلام کرد که خوشبختانه در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین سال گذشته توانستیم رکورد بزنیم؛ به عبارتی ما در  سال‌های گذشته معمولا ایام فروردین شاهد رکود ترافیک پستی بودیم. اما امسال با توجه به شرایط فراهم شده برای فروشگاه‌های اینترنتی که از پلت‌فرم‌های داخلی استفاده کنند، حدود ۱۱ درصد نسبت به سال فروردین سال گذشته افزایش ترافیک داشتیم که این نشان دهنده این است مردم به شبکه‌ها و سکوهای داخلی اطمینان کرده‌اند و درحال رونق آن هستند.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا