از جامبوها چه می‌دانید؟

“روز جهانی فیل” که هر ساله در تاریخ ۱۲ اوت (August) گرامی داشته می‌شود با هدف گسترش آگاهی در مورد خطر انقراض این حیواناتِ بسیار دوست داشتنی و مفید در حیات وحش نامگذاری شده است.

به گزارش ایسنا، در دهه گذشته، تعداد فیل‌ها در سطح جهان به ویژه در آفریقا و آسیا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

در هندوستان نیز مانند سایر کشورهای آسیایی و آفریقایی که زیستگاه اصلی این پستانداران بزرگ جثه هستند، فیل‌ها جزو گونه‌های در خطر انقراض به شمار می‌آیند.

در حالی که شکار غیرقانونی فیل‌ها در هند به دلیل تلاش های مستمر دولت های ایالتی و مرکزی کاهش یافته اما هنوز هم تعداد زیادی از این حیوانات عظیم الجثه و ارزشمند در حیات وحش آفریقا که با نام نمادین “جامبو” شناخته می‌شوند در مناطق مختلف این قاره به خاطر عاج‌هایشان شکار و کشتار می‌شوند.

در سال ۲۰۱۲ میلادی، دو فیلمساز کانادایی به نام‌های “پاتریشیا سیمز” و “مایکل کلارک” به همراهی “سیواپرن درداراناندا”، دبیرکل بنیاد معرفی مجدد فیل ها در تایلند و با حمایت با بیش از ۱۰۰ سازمان حفاظت از فیل در سراسر جهان، روز جهانی فیل را نامگذاری و معرفی کردند.

این مناسبت جهانی به سازمان‌ها و افراد فرصتی می‌دهد تا گردهم آیند و مسائل و مشکلاتی که فیل‌ها را تهدید می‌کند مورد بحث و بررسی قرار دهند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان بی سی تی وی ۱۸، فیل‌ها، ارزش بسیاری برای حیات وحش دارند و اکوسیستم‌های سالم را ترویج می‌کنند و تنوع زیستی را گسترش می‌دهند، اما موضوع مهمتر این است که این حیوانات بسیار باهوش هستند. در واقع، آنها صاحب بزرگترین ساختار مغزی در میان حیوانات خشکی‌زی دارند. در واقع مطالعات نشان داده که این حیوانات باشکوه، بسیار باهوش، آگاه، اجتماعی و همدل هستند.

آیا جامبو یک فیل واقعی بود؟

“جامبو” (طول عمر از حدود ۲۵ دسامبر ۱۸۶۰ – ۱۵ سپتامبر ۱۸۸۵) که همچنین با نام‌های جامبو فیل و جامبو فیل سیرک نیز شناخته می‌شود، یک فیل بیشه آفریقایی نر در قرن نوزدهم بود که در سودان متولد شد. این فیل که در زمان عمر خود محبوبیت خاصی به ویژه در بین کودکان پیدا کرده بود به رغم اعتراض عمومی، به “پی تی بارنوم” فروخته شد که او را برای نمایشگاه در مارس ۱۸۸۲ به ایالات متحده برد.

پس از آن نام این فیل غول پیکر به عنوان یک واژه‌ نمادین و رایج به معنای اندازه بسیار بزرگ ماندگار شد.

فیل بیشه آفریقایی نام یک گونه از سرده فیل آفریقایی است که با عنوان فیل ساوانای آفریقایی هم شناخته می‌شوند و از سال ۲۰۰۴ به عنوان گونه آسیب‌پذیر در فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر قرار گرفته‌ است و بیشترین تهدید عمده برای این گونه از فیل‌ها، تخریب زیستگاه و در بخش‌هایی، شکار غیرقانونی برای استفاده از گوشت و عاج آنها است.

برای حفظ فیل‌ها چکار می‌توانیم بکنیم؟

برای نجات فیل‌ها، باید تلاش‌های حفاظتی در سراسر جهان تقویت شود و از دولت‌ها خواسته شود تا از جنگل‌زدایی برای نجات زیستگاه طبیعی آن‌ها اجتناب کنند. فیل هایی که در اسارت نگهداری می شوند نیز اغلب مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. این حوادث باید بررسی شود و متخلفان از قوانین حفاظت از حیات وحش مشخص شوند.

از آنجایی که فیل ها به معنای واقعی کلمه در حال اتمام فضا و زمان هستند، بهترین راه برای بزرگداشت روز جهانی فیل، اهدای کمک به سازمان هایی است که برای بازسازی زیستگاه های طبیعی، تغییر قوانین و احیای این حیوانات تلاش می‌کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا