از ساماندهی ۳۸ لکه صنعتی تا ابطال پروانه صنایع غیرفعال خارج از شهرک‌های صنعتی

معاون امور هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران با اشاره به تصویب مصوبه هیات وزیران در راستای ساماندهی واحدهای صنعتی و معدنی اطراف تهران گفت: با این مصوبه ۳۸ لکه صنعتی اطراف تهران بر اساس اصول زیست‌محیطی ساماندهی خواهند شد.

به گزارش ایسنا، حشمت اله عسگری در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان تهران گفت: در این جلسه مشکلات ۱۵ واحد تولیدی در زمینه هایی از جمله تامین اجتماعی، امور مالیاتی و شبکه بانکی مورد رسیدگی قرار گرفت. سهم استان تهران از محل تبصره ۱۸ در راستای فعال سازی واحدهای تولیدی ۴۵۰۰ میلیارد تومان است که تاکنون یک هزار میلیارد تومان به واحدهای تولیدی در بخش های صنعت، گردشگری و کشاورزی پرداخت شده و مبلغ ۵۰۰ میلیار تومان نیز جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان اختصاص یافته و تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به این شرکت ها پرداخت شده است. 

وی افزود: دو هفته پس از برگزاری جلسه رفع موانع تولید مصوبات شکل اجرایی به خود می گیرد. با تصویب مصوبه اخیر دولت که مربوط به سال ۴۲ بوده و در این سال ها تغییری نداشته مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی به حداقل خواهد رسید؛ چراکه با این مصوبه مشکلات بسیاری از واحدهای صنعتی استان برطرف و ۳۸ لکه صنعتی استان نیز به شهرک صنعتی تبدیل خواهد شد. 

وی ادامه داد: توسعه واحدهای تولیدی موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دولتی و غیردولتی مصوب با تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست و در سقف منابع آب تخصیص‌ یافته، مجاز است؛ همچنین صدور مجوز توسعه و نوسازی برای واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری، کارت شناسایی و گواهی فعالیت صنعتی مستقر در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی در همان عرصه موجود و زنجیره تولید و با اخذ مجوز محیط زیستی در سقف منابع آب تخصیص‌یافته، بلامانع است. 

معاون استاندار تهران تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در این تصویب‌نامه موظف است نسبت به بررسی و ابطال کارت‌های شناسایی، گواهی‌های فعالیت صنعتی و پروانه بهره‌برداری صنایع غیرفعال با اولویت بررسی صنایع مستقر در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی، اقدام کرده و اطلاعات مربوطه را به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارائه کند. 

عسگری ادامه داد: واحدهای دانه‌بندی شن و ماسه در محدوده معادن شن و ماسه دارای پروانه بهره‌برداری با رعایت ضوابط استقرار صنایع و تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست از ممنوعیت استقرار در داخل محدوده ۱۲۰ کیلومتری تهران مستثنی هستند و همچنین مقرر شد سامانه یکپارچه ساماندهی صنایع مستقر در محدوده ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران را با هدف شفاف‌سازی وضعیت کنونی صنایع و کمک به تصمیم سازی در موضوعات مرتبط، در مدت ۶ ماه ایجاد و راه‌اندازی کند. و با این مصوبه شهرک‌ها و نواحی صنعتی شهرستان فیروزکوه نیز از پرداخت مالیات معاف شدند. 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا