اساتید ما در جامعه مرجعیت سیاسی دارند / تسهیل فرآنید جذب نخبگان


رئیس مرکز جذب اعضای هیئت‌ علمی وزارت علوم گفت: افتخار می‌کنیم به برکت انقلاب اسلامی اساتید ما در جامعه مرجعیت سیاسی دارند و البته این وظیفه ما را در جذب آنها سنگین می‌کند. اساتید باید بتوانند فارغ از رشته‌ای که دارند درباره مسائل سیاسی اظهار نظر کنند، اما این اظهارنظر باید در چارچوب قوانین اسلامی و انقلاب باشد و ما باید اینها را در جذب اساتید لحاظ کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد خلج امیرحسینی در اجلاس روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، درخصوص جذب اساتید گفت: اساتید می‌توانند اظهارنظر سیاسی کنند، اما در چارچوب انقلاب و نظام و اساتیدی باید جذب شوند که مدافع نظام باشند. اساتید در جامعه مرجعیت سیاسی دارند و می‌توانند فارغ از رشته‌ای که دارند، درباره مسائل سیاسی اظهار نظر کنند، اما باید در چارچوب قوانین اسلامی و انقلابی باشد. اساتید باید این سه خصلت را داشته باشند و آیات الهی را برای دانشجویان ما بخوانند.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم، درباره دروس شیمی، فیزیک و برق گفت: اینها نیز آیات الهی هستند. استادی که جذب می‌کنیم باید استادی باشد که علم را هم فعل خدا بداند؛ به همین دلیل، استاد سکولار نباید جذب کنیم. هنگامی که استاد درس می‌دهد، باید آیات الهی را تدریس کند؛ یعنی آن شخص باید تصفیه‌شده باشد و دانشجویان ما را به سمت بحث‌های فرهنگی در حین تدریس سوق دهد. همچنین این استاد باید سواد، علم و فرهیختگی داشته باشد.

وی درباره شرایط اساتید توضیح داد: شغل انبیا هم معلمی است و پیامبران ما همه سیاسی بودند، استاد ما در جمهوری اسلامی سیاسی است. افتخار می‌کنیم به برکت انقلاب اسلامی اساتید ما در جامعه مرجعیت سیاسی دارند و البته این وظیفه ما را در جذب آنها سنگین می‌کند. 

دکتر خلج حسینی تصریح کرد: اساتید باید بتوانند فارغ از رشته‌ای که دارند درباره مسائل سیاسی اظهار نظر کنند، اما این اظهارنظر باید در چارچوب قوانین اسلامی و انقلاب باشد و ما باید اینها را در جذب اساتید لحاظ کنیم.

وی با بیان اینکه اغتشاشات اخیر نشان داد، بیش از ۹۰ درصد از اساتید به انقلاب اسلامی اعتقاد دارند، گفت: دو تا سه درصد از اساتید بودند که شاید جهل و یا عناد مشکل ایجاد کردند. این ۳ درصد هم موثر هستند و نباید این ۳-۲ درصد در جذب از زیر دست ما خارج شوند؛ باید افرادی جذب شوند که مدافع نظام باشند.

وی با بیان اینکه جذب اساتید با دو محور صورت می‌گیرد، اظهار کرد: جذب اساتید دو محور تحت عنوان سرعت و دقت دارد که در بحث سرعت متاسفانه انتقادهایی به ما وارد است و ما نیز آن را قبول داریم؛ در بحث زمان جذب اساتید مشکل داریم. به لحاظ اجرایی، جذب اساتید سه ضلع دارد که این سه ضلع دانشگاه، مرکز جذب، استعلامات و تحقیقات هستند.

وی افزود: مرکز جذب شبانه روز در حال بررسی پرونده ها است. اگر سالانه ۳ هزار پرونده را بررسی کنیم باید هفته ای ۶۰ پرونده جذب را بررسی کنیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد گلوگاه اصلی در بحث سرعت این است که دانشگاه‌ها منتظر استعلام و تحقیق می شوند. بنابراین جدولی را طراحی کردیم که بر اساس آن دانشگاه ها استعلام‌ها را به سمت مرکز جذب سوق دهند و خود از این بحث آزاد شوند و دانشگاه ها از روز اول فراخوان به غربالگری و صلاحیت عمومی پرداخته و سپس هیات اجرایی جواب  را برای ما ارسال کند.

وی ادامه داد: در جدولی که ارسال کرده‌ایم، سه فراخوان آبان ۱۴۰۰، تیر ۱۴۰۱ و آذر ۱۴۰۱ وجود دارد؛ اگر همگی با این جدول نیز پیش برویم، ۳۰ آبان سال بعد می‌توانیم سه فراخوان را به اتمام برسانیم، بازهم یک فراخوان یعنی اردیبهشت سال بعد را عقب هستیم. باید تلاش بسیار مضاعفی در این زمینه داشته باشیم. هفته‌ای یک روز را دانشگاه‌ها به کار جذب اختصاص دهند.

رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم درباره جذب نخبگان اشاره گفت: (این موضوع) مطالبه رهبری است و نسبت به روند این موضوع گلایه دارند. به همین دلیل، جذب نخبگان را تسهیل و برای اعضای بنیاد ملی نخبگان طرح شهید شهریاری را اجرا کردیم. تقاضا برای جذب به سه صورت است؛ نخست اینکه فرد در فراخوان شرکت می‌کند و می‌تواند کارت پایان خدمت نداشته باشد. به تازگی اعلام کرده‌ایم افرادی که ۹ ماه به سربازی رفته‌اند می‌توانند در فراخوان شرکت کنند. روش بعدی اینکه خود فرد به دانشگاه مستقیم تقاضای جذب دهد و دانشگاه پرونده وی را بررسی می کند. در نهایت هیات اجرایی دانشگاه شخص را بدون فراخوان جذب می‌کند.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا