اصفهان و قابلیت تبدیل‌شدن به برند تئاتر کشور

ایسنا/اصفهان کارگردان اصفهانی حاضر در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان اینکه این استان دارای بالاترین آمار گروه‌های تئاتری ثبت‌شده در کشور است، گفت: اصفهان همیشه و در همه جشنواره‌ها در کشور سرآمد است اما گاهی در شهر خودمان درگیر کاستی‌ها و مشکلاتی هستیم که برای برطرف شدن به مدیریت صحیح نیاز است.

پویان عطایی، کارگردان نمایش «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه‌ساز» که به‌عنوان یکی از نمایندگان اصفهان در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت، با بیان اینکه این نمایش به‌عنوان تنها نماینده اصفهان در بخش بین‌‎الملل جشنواره تئاتر فجر حضور یافت، اظهار کرد: این اثر به نویسندگی شهرام احمدزاده، طراحی کارگردانی پویان عطایی است که مریم دوستی ایرانی، آرزو رضا کرمی و ساناز نوربخش در آن به ایفای نقش پرداختند. داستان نمایش نیز درباره شهرزاد قصه‌گو است که برهه‌هایی از زندگی او با یک رویداد تاریخی تلاقی پیدا می‌کند، فضای قصه و نمایش کاملاً ایرانی و بر اساس روایت، قصه‌گویی و خرده روایت‌های ایرانی است و دارای المان‌ها، تصاویر و ایماژهای جهانی است که ‎باعث شد نمایش در بخش بین‌الملل جشنواره فجر حضور پیدا کند.

او ادامه داد: نمایش «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه‌ساز» سال گذشته و بعد از اجرای عموم در جشنواره‌های مختلف حضور پیدا کرد و خوشبختانه در چندین جشنواره بین‌المللی ازجمله بخش بین‌المللی جشنواره آیینی سنتی، بخش بین‌الملل جشنواره همدان و اکنون نیز در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر پذیرفته‌شده است.

اصفهان و قابلیت تبدیل‌شدن به برند تئاتر کشور

عطایی با اشاره به استقبال بسیار خوب از این نمایش در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و با بیان اینکه استان اصفهان یکی از قطب‌های اصلی تئاتر کشور است و همیشه نماینده‌های فراوانی را در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی داشته است، گفت: امسال نیز اصفهان با ۲ اثر خیابانی، ۳ اثر صحنه‌ای و یک اثر رادیو تئاتر در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و قطعاً این آثار از کیفیت خوبی برخوردار بودند که توانستند به جشنواره فجر برسند؛ ضمن اینکه بازخورد و استقبال مخاطبان در جشنواره نیز مؤید این مسئله بوده است. امیدوارم در اختتامیه جشنواره فجر اتفاق خوبی برای هنرمندان اصفهانی رقم بخورد، اما حتی اگر غیر از این هم باشد اتفاق اصلی حضور اصفهان در بزرگ‌ترین رویداد تئاتر کشور است.

کارگردان نمایش «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه‌ساز» در خصوص ارزیابی چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر نیز گفت: قاعده جشنواره‌ها این است که آثار خوب و بد در آن حضور دارند و امسال نیز چنین بود، اما نقاط ضعف جشنواره هرسال باید برای سال آینده برطرف شود چون امسال نیز برخی نقاط ضعف مانند بی‌نظمی، تغییر در زمان اجراها و اسکان گروه‌ها وجود داشت که باید برای سال آینده برطرف شود.

اصفهان و قابلیت تبدیل‌شدن به برند تئاتر کشور

عطایی با بیان اینکه در چند سال اخیر دوستان تئاتری ما اثبات کرده‌اد که در اصفهان مشکل مخاطب نداریم، در خصوص شرایط تئاتر اصفهان نیز گفت: اگر شرایط سه چهار ماه اخیر را کنار بگذاریم، در اصفهان به سالن‌های تخصصی تئاتر نیاز داریم که بسیار کم هستند و خوشبختانه شهرداری اصفهان در حال انجام اقداماتی در این زمینه است. ما به تئاتر شهر نیاز داریم که در مرکز شهر قرار داشته باشد. هنرمندان تئاتر به تبلیغات شهری نیاز دارند که متأسفانه هنوز تمهید خاصی برای تبلیغات شهری به معنای وسیع مانند بیلبوردهای شهری اندیشیده نشده است، همچنین به پلاتو برای تمرین در اصفهان نیاز است، چراکه این شهر بالاترین آمار گروه‌های تئاتری را با بیش از ۷۰ گروه ثبت‌شده دارد که به فضاهای تمرینی نیاز دارند و ما در این زمینه واقعاً دچار مشکل هستیم.

این کارگردان تأکید کرد: مورد بعدی بودجه‌هایی است که صرف تئاتر می‌شود و من امیدوارم که شهرداری، شورای شهر، تالار هنر، اداره ارشاد و سایر سازمان‌هایی که می‌توانند با هنر و به‌ویژه تئاتر ارتباط داشته باشند، دست‌به‌دست هم بدهند تا بودجه‌های تئاتری افزایش پیدا کند، زیرا اصفهان همیشه و در همه جشنواره‌ها در کشور سرآمد است، اما گاهی در شهر خودمان درگیر کاستی‌ها و مشکلاتی هستیم که با یک مدیریت درست، برطرف می‌شود.

کارگردان نمایش «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه‌ساز» افزود: البته در دو سه جشنواره گذشته مسئولین شهری حضور داشتند و با تماشای آثار هنرمندان از آن‌ها حمایت کردند و این باعث خوشحالی اهالی تئاتر است که مسئولین پیگیر این موضوع هستند، امیدواریم که ساختارها در اصفهان به‌گونه‌ای پیش برود که این استان به یک برند شهری در حوزه تئاتر در کشور تبدیل شود.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا