اعزام هواپیمای وزارت دفاع برای اطفای حریق تالاب انزلی

خلبان «محمدمهدی نوری آل آقا» رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع در خصوص اعزام هواپیمای آتش‌نشان به تالاب انزلی، اظهار کرد: برابر اعلام حریق توسط سازمان محیط زیست و مدیریت بحران استان گیلان در روز دوشنبه ۸ شهریور بلافاصله نسبت به اعزام بالگرد اطفای حریق با سبد چهار لیتری به تالاب انزلی اقدام لازم صورت گرفت و حریق اطفا شد، اما به دلیل وسعت و باد شدید در منطقه مجددا آتش شعله‌ور و منجر به ادامه عملیات تا امروز شد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون جهت مهار آتش بیش از ۵۰ سورتی پرواز انجام شده و بیش از ۱۵۰ هزار لیتر آب ریخته شده است و با توجه به احساس نیاز فوری جهت اطفای سریع‌تر در منطقه هماهنگی با یگان عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه انجام و پرواز هواپیمای ایلوشین با ظرفیت ۴۰ تن آب در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: شرایط تالاب انزلی به واسطه نبودِ ارتفاعات بلند و یک‌سطح بودن به شکلی است که قابلیت استفاده از هواپیما را دارد و با توجه به وسعت آتش، اثرگذاری بالاتری را نسبت به بالگرد ایجاد می‌کند.

رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع اضافه کرد: تالاب امیرکلایه که طعمه حریق شده به دلیل دارا بودن گونه‌های جانوری و زیست‌محیطی خاص آن، از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰ هکتار از نیزارهای تالاب انزلی طعمه حریق شده است، تصریح کرد: استفاده از بالگرد برای مهار حریق با این وسعت پاسخگو نیست و باید از هواپیمای آتش‌نشان استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: در هر جایی که نیاز به استفاده از ظرفیت هواپیما باشد و از نظر موقعیت اثرگذاری جهت اطفای حریق را داشته باشد از این ظرفیت همانند گذشته مثل تالاب هورالعظیم استان خوزستان استفاده خواهیم کرد.

۲۷۲۱۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا