افت شدید دمای استانها در پی بارش برف و باران



ایسنا/تهران بارش باران و برف در بیشتر استانها شدت گرفته تا جایی که امروز سراب با منفی حدود ۲۳ درجه سانتیگراد به عنوان سردترین نقطه ایران نام گرفت و یا در جاده اسالم – خلخال حدود یک متر برف باریده است؛ این بارشها با وجود آنکه موجی از شادی را برای هموطنان به همراه داشت اما با دردسرهایی نیز همراه شده به طوریکه بسیاری از مدارس، دانشگاهها و ادارات و برخی صنایع تعطیل شدند تا گازرسانی به شبکه گاز خانگی در تمام نقاط کشور تسهیل شود؛ علاوه بر انکه بسیاری از جاده های برفی مسدود شدند و پرواز هواپیماها و قطارها در برخی استانها با اختلال مواجه شد.

به گزارش ایسنا، با وجود اعلام هشدارهای پیشین، سازمان هواشناسی باز هم سه شنبه ۲۰ دی، نسبت به بارش برف و کولاک در هشت استان و بارش شدید باران در شش استان، سیلابی شدن مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر همچنین وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در جنوب کشور و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی هشدار داده و تاکید کرده است که در ادامه فعالیت این موج، وضع هوا چهارشنبه (۲۱ دی) بارش در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و غرب مازندران ادامه داشته و در نیمه‌جنوبی کشور کاهش می‌یابد و فقط در برخی نقاط شرق تهران، غرب سمنان، قم، مرکزی، اصفهان، غرب، یزد، کرمان، هرمزگان و در نوار شرقی کشور رگبار پراکنده همراه با وزش باد و کاهش دما پیش‌بینی می‌شود. 

 پنج‌شنبه تا شنبه ( ۲۲ تا ۲۴ دی) نیز در سواحل غربی دریای خزر بارش رخ می‌دهد. درضمن طی روز پنجشنبه در نوار شرقی، وزش باد و کاهش نسبی دما پدیده غالب است.  جمعه (۲۳ دی) با گذر موج تراز میانی جو از جنوب غرب کشور در دامنه‌های زاگرس واقع در استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد رگبار پراکنده همراه با وزش باد انتظار می‌رود و شنبه (۲۴ دی) در غالب مناطق کشور جوی آرام مستقر است و در نیمه غربی کشور روند افزایش نسبی دما حاکم می‌شود. 

بنابراین آنچه که مشخص است تا روز جمعه در بیشتر مناطق کشور روند کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود و بنابراین شبکه انرژی کشور تحت فشار باقی خواهد ماند و برای پیشگیری از افت شدید فشار گاز و قطع آن در نقاط سردسیر، نیازمند همکاری و هماهنگ بودن همه دستگاههای اجرایی و مردم برای مدیریت و صرفه جویی در مصرف گاز است و اما کدام استانها افت شدید دما را تاکنون و بخصوص سه شنبه ۲۰ دی تجربه کردند؟

کمترین دما در سراب با ۲۳.۳ – درجه سانتیگراد ثبت شد. دمای فیروزآباد (کوثر) استان اردبیل به ۲۱.۱- درجه سانتیگراد و تخته سلیمان در استان آذربایجان غربی به ۱۶- درجه سانتیگراد رسید. در میان مراکز استان‌ها تبریز با دمای ۱۰.۴- درجه سانتیگراد و زنجان با دما ۱۰- درجه سانتیگراد جزء سردترین مراکز استان‌های کشور بودند.

اما ۲۱ دی بیشترین میزان کاهش دما در کشور رخ خواهد داد به طوریکه بیشترین میزان کاهش در استان خراسان رضوی به میزان ۱۲- درجه سانتیگراد و حتی کمتر از آن خواهد بود. در مناطق جنوبی کشور همچون جنوب کرمان، سیستان وبلوچستان، جنوب فارس و بخش‌هایی از هرمزگان نیز دما به زیر صفر می‌رسد و به دلیل وجود صنعت کشاورزی در این مناطق، امکان سرمازدگی محصولات نیز وجود دارد.

 نکته قابل توجه این است که استان‌های شرقی و مرکزی بیشترین میزان کاهش دمای بین ۱۰ تا ۱۵ درجه نسبت به دمای فعلی را تجربه خواهند کرد اما استان‌هایی همچون تهران کاهش دمای چشمگیری ندارند و تنها تا حدود ۴ درجه سنتیگراد کاهش دما برای آن پیش‌بینی می‌شود.

اما بارش برف و باران همچنان، چهارشنبه ۲۱ دی در استان‌های گیلان و بخش‌هایی از استان‌های مرکزی و سیستان و بلوچستان بارش‌ها به‌صورت خفیف ادامه دارد و عمده بارش‌ها برای روز سه شنبه ۲۰ دی بوده است.

به گزارش ایسنا، بسیاری از استانهای درگیر با بارش های جوی به صورت پیوسته در حال اطلاع رسانی به مردم برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار برای هموطنان در جاده ها هستند و در تلاشند تا با تعطیلی ادارات و مدارس و گاها بخش تولید، جلوی قطع شبکه گاز خانگی را بگیرند؛ از جمله انکه در استان مرکزی، در پی بارش برف و برودت هوا، نحوه فعالیت مدارس استان مرکزی برای روز چهارشنبه، بیست و یکم دیماه اعلام شد.

فرماندار باخزر هم اعلام کرد: کولاک شدید محور باخرز به تایباد را مجددا مسدود کرد

عباس حسن‌نژاد، فرماندار شهرستان باخرز به ایسنا گفته، به رغم اینکه ساعاتی پیش محور باخرز به تایباد بازگشایی شده بود اما مجددا به دلیل بارش سنگین برف، کولاک شدید و یخبندان تا اطلاع ثانوی این محور مسدود شد.

ادامه دارد



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا