افزایش حتمی سهم بودجه پژوهش و فناوری ۱۴۰۲ به حداقل یک درصد از تولید ناخالص داخلی


معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از افزایش حتمی سهم بودجه پژوهش و فناوری ۱۴۰۲ به حداقل یک درصد از تولید ناخالص داخلی خبر داد و گفت: باید همه بخش‌ها را ببینیم. برای مثال در مورد فرهنگ هم همیشه این گلایه وجود دارد که کم‌تر به فرهنگ بها داده می‌شود و امسال به همه دستگاه‌ها مجوز داده شد تا بتوانند دو درصد از اعتبارات خود را به امور فرهنگی تخصیص بدهند و حتماً بحث پژوهش نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

سید محمد حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی در مورد کمبود بودجه‌های پژوهشی و این‌که چرا هیچ‌گاه بودجه‌های پژوهشی به اهداف تعیین‌شده در اسناد بالادستی نرسیده است، گفت: امسال بودجه با دقت بررسی شده و ما کم‌تر سراغ داریم دولت ۱۸ جلسه به مباحث بودجه اختصاص داده باشد و یکی از مباحث جدی در آن جلسات مباحث علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و موضوع پژوهش بود که وزیر علوم و برخی از وزرای دیگر در این زمینه پیشنهادات خود را مطرح کردند.

وی افزود: همه وزارتخانه‌ها به نوعی در موضوع پژوهش و فناوری وظیفه دارند که فعالیت کنند. این فعالیت می‌تواند از طریق پژوهشگاه‌های خودشان باشد و یا شرکت‌های دانش‌بنیان خودشان را تقویت کنند. همچنین می‌توانند از دانشگاه‌ها طلب کنند که این اقدامات انجام شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه این اقدامات در دست انجام است، گفت: به اعتبارات وزارت علوم نیز توجه شده و دستگاه‌های دیگر نیز باید بخش پژوهش و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان خودشان را تقویت کنند. جزئیات بودجه را باید وقتی که در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود، دید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سال آینده بودجه پژوهش و فناوری به حداقل یک درصد از تولید ناخالص داخلی خواهد رسید؟ گفت: حتماً افزایش خواهیم داشت؛ ولی بالاخره ما باید همه بخش‌ها را ببینیم. برای مثال در مورد فرهنگ هم همیشه این گلایه وجود دارد که کم‌تر به فرهنگ بها داده می‌شود و امسال به همه دستگاه‌ها مجوز داده شد تا بتوانند دو درصد از اعتبارات خود را به امور فرهنگی تخصیص بدهند و حتماً بحث پژوهش نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا