افزایش قیمت بلیت هواپیما را پیش از تصویب ستاد تنظیم بازار قبول نداریم



رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما توضیح داد: وقتی می‌گوییم هزینه‌ای را خارج از مصوبه قبول نداریم، یعنی شرکت‌ها باید صبر کنند تا زمانی که افزایش قیمت به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد؛ در نتیجه پیش از آن هر افزایشی در این حوزه، خلاف رویه‌های جاری است.

محمد محمدی‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا درباره افزایش نرخ بلیت هواپیما از سوی برخی ایرلاین‌ها که در روزهای گذشته خبرساز شده، توضیح داد: قانون‌گذار بر اساس قانون هواپیمایی کشوری، تعیین نرخ تعرفه‌های هوایی را بر عهده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گذاشته است؛ پس از آن قانون برنامه پنجم توسعه اصلاحیه‌ای به این قانون داشت برای اینکه متنوع‌سازی نرخ اتفاق بیفتد که این قانون سال ۱۳۹۴ ابلاغ و اجرا شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: چند دوره هم تعیین نرخ بلیت به این صورت بود که انجمن هواپیمایی نرخ را اعلام می‌کرد و سازمان هواپیمایی در یک کارگروه این نرخ را تعیین می‌کرد و درنهایت بلیت به فروش می‌رسید؛ اما از سال گذشته و به‌دنبال آن برای سال جاری، رئیس جمهوری ابلاغ کردند که هرگونه افزایش قیمت باید در ستاد تنظیم بازار تایید شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه از زمان استقرار دولت، قیمت بلیت هواپیما افزایشی نداشته، افزود: از سال گذشته نه تنها افزایش قیمت ندادیم بلکه حتی با همکاری شرکت‌ها در آذر ماه قیمت‌ها را به‌صورت داوطلبانه به‌صورت میانگین ۱۵ درصد هم کاهش دادیم. با وجود این از ابتدای امسال، به‌دلیل افزایش حقوق و دستمزد، افزایش نرخ ارز و دلایل مختلف دیگر، شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش نرخ بلیت هواپیما را داشتند.

محمدی‌بخش ادامه داد: اما باید توجه داشت که این موضوع یک فرآیند قانونی دارد، ابتدا در کمیسیون‌های تخصصی بحث می‌شود، در شورای عالی مطرح می‌شود، نظرات ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت گرفته می‌شود و بعد از نهایی شدن، بر اساس مصوبه رئیس‌جمهوری توسط ستاد تنظیم بازار ابلاغ می‌شود؛ اگر این زنجیره تکمیل نشود، یعنی مصوبه انجام نشده است.

وی با بیان اینکه ما اعلام کردیم تا زمان ابلاغ ستاد تنظیم بازار، همان نرخ‌های قبلی باقی بماند، گفت: اینکه نظرات کارشناسی چه بوده و به چه افزایش قیمتی رسیدند، صرفا نظرات کارشناسی است و تا زمانی که به تصویب ستاد تنظیم بازار نرسد و ابلاغ نشود، فرآیندش را تکمیل نکرده است.  اکنون هم در حال پیگیری هستیم و هر نظری که ستاد تنظیم بازار بدهد، فصل‌الخطاب است.  

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به اینکه درصورت جریمه ایرلاین‌ها، آنها ملزم به پرداخت جریمه هستند، گفت: وقتی می‌گوییم هزینه‌ای را خارج از مصوبه قبول نداریم، یعنی شرکت‌ها باید صبر کنند تا زمانی که افزایش قیمت به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد؛ در نتیجه پیش از آن هر افزایشی در این حوزه، خلاف رویه‌های جاری است، و هر زمانی که ستاد تنظیم بازار ابلاغ کرد، ‌ می‌توانند افزایش قیمت را اعمال کنند.  اینکه هرکس بخواهد بر اساس برداشت خودش یا نظرات کارشناسی، قیمت را افزایش دهد، به صلاح نیست بلکه باید منتظر باشیم فرآیند قانونی تکمیل شده و افزایش قیمت ابلاغ شود.

محمدی‌بخش ادامه داد: همه ما باید به دستورات دولت تمکین کرده و دستور رئیس جمهوری را مبنی‌بر اینکه افزایش قیمت در ستاد تنظیم بازار انجام می‌شود،  اجرا کنیم. در زمینه تخلف‌ها هم مرجع قضایی تصمیم‌گیر است؛ البته ما هم دوست نداریم این اتفاق بیفتد و ترجیح می‌دهیم که این اتفاق در یک فضای رقابتی مناسب انجام شود و همانطور که در هر حوزه‌ای مردم تا کنون همراهی کردند، این فرآیندها اتفاق بیفتد، ضمن اینکه ما باید ملاحظه بخش‌های عملیاتی را هم داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه تغییر قیمت‌ها چه زمانی ابلاغ می‌شود، گفت: فرآیند کارشناسی انجام شده و فقط منتظر ابلاغ ستاد تنظیم بازار هستیم و بر اساس آن اقدام خواهیم کرد.

صحبت‌های رییس‌سازمان هواپیمایی درحالی مطرح می‌شود که صبح امروز، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران در نشستی خبری مدعی شده بود که شرکت‌های هواپیمایی بر اساس قانون نرخ بلیت را ۳۰ درصد افزایش دادند و اقداماتی که برای توقف افزایش قیمت صورت گرفته، فراقانونی است. وی اعلام کرده بود که مجلس پذیرفته که طبق قانون برنامه ششم توسعه آزادسازی نرخ صنعت هواپیمایی جزو تکالیف دولت است و نباید از آن عدول کند.  نهایتا شرکت‌ها ناگزیر شدند که بر اساس مصوبه شورای عالی هواپیمایی، ۳۰ درصد افزایش قیمت را اعمال کنند.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا