افزایش وام مشاغل خانگی/شارژ اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک


عناوین مهمترین خبرهای این هفته حوزه کار و اشتغال به افزایش تسهیلات مشاغل خانگی، اصلاح مجدد قانون بیمه کارگران ساختمانی و شارژ اعتبار خرید و افزایش تعداد فروشگاه‌های متصل به طرح کالابرگ الکترونیکی اختصاص داشت.

به گزارش ایسنا، در هفته‌ای که گذشت با اعلام واریز یارانه خردادماه به حساب سرپرستان خانوار و شارژ اعتبار خرید کالابرگ الکترونیکی عنوان شد که یارانه بگیران می‌توانند از اعتبار یارانه خود در قالب کالابرگ الکترونیکی برای خرید اقلام اساسی استفاده کنند. در قالب این طرح بیش از ۵۰ هزار فروشگاه در سراسر کشور به سامانه کالابرگ الکترونیک متصل شده اند و برنامه شرکت فارا به عنوان شرکت مجری طرح رساندن تعداد فروشگاه‌ها به بیش از ۶۰ فروشگاه تا پایان خردادماه است.

همچنین طبق خبرها قرار است اقلام پروتئینی جدید به ۱۰ قلم کالای موجود در لیست کالاهای عرضه شده در این طرح اضافه شود که شامل ماهی و حبوبات و گوشت خواهد بود. دولت درنظر دارد که در یک بسته تشویقی مقدار مبلغ اضافی را از ماه‌های بعد به حساب  گروه‌های کم‌درآمد واریز کند تا بتوانند اقلام بیشتری را خریداری کنند.

افزایش میزان تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری خبر دیگری بود که از سوی معاون اشتغال وزارت کار اعلام شد.

آنطور که گفته شده طی مذاکرات صورت گرفته میان وزارت کار و بانک مرکزی، ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تزریق به کسب و کارهای خانگی در سال جاری پیش‌بینی و به ۸ بانک عامل ابلاغ شده تا از محل منابع ۴ درصدی خودشان و تسهیلات تکلیفی این مبلغ را به متقاضیان حوزه مشاغل خانگی پرداخت کنند.

به گفته وی ابلاغ تسهیلات ۴۰۰۰ میلیارد تومانی به مشاغل خانگی بالاترین مبلغ پرداختی در طول سنوات گذشته بوده که نسبت به سال قبل ۳۳ درصد رشد داشته است.

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات مشاغل خانگی برای افرادی که به طور مستقل متقاضی راه‌اندازی مشاغل خانگی هستند ۱۵۰ میلیون تومان و برای افراد پشتیبان ۴ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

سال گذشته در لایحه بودجه مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای توسعه و راه اندازی مشاغل خانگی و حمایت از متقاضیان کسب و کارهای خانگی اختصاص یافت.

در هفته‌ای که گذشت مجلس با درخواست گروهی از نمایندگان مبنی بر بررسی طرح اصلاح ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی به صورت دو فوریت موافقت کرد.

این درخواست در پی مشکلاتی مطرح شد که در فرایند صدور پروانه‌های ساختمانی و نحوه محاسبه آن در شهرهای کوچک و متوسط به وجود آمده بود و بازنگری مجدد آن در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت.

طبق اعلام وزارت کار ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی در صف انتظار پوشش بیمه قرار دارند که با اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند خواهند شد.

وزارت کار در ادامه برنامه تعیین وضعیت اتباع افغانستانی این هفته در اطلاعیه‌ای با توجه به استقبال و مشارکت حداکثری اتباع خارجی مرحله نوبت‌دهی را تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال‌ جاری در ۱۵ استان کشور تمدید کرد.

افراد مشمول این طرح مردان ۱۸ تا ۶۰ سال هستند که تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارند اطلاعات شغلی خود را در اختیار وزارت کار قرار دهند و با اجرای طرح اتباع افغانستانی در سن کار مشخص می‌شوند.

به گزارش ایسنا، سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی سال گذشته توسط وزارت کار راه اندازی شد و تمام واحدهای اجرایی در استان‌ها موظف شدند درخواست‌های مرتبط با استفاده از خدمات اشتغال اتباع خارجی را در این سامانه ثبت و رسیدگی کنند.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا