افسر اسرائیلی: کوخاوی به ارتش ضربه زد/پیروزی در جنگ با لبنان یک توهم است


یک مسؤول نظامی رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد از رئیس سابق ستاد کل ارتش این رژیم تاکید کرد که طرح او خسارات گسترده‌ای را به نیروی زمینی، برخی نیروها و نیروهای پشتیبان ارتش وارد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، سایت اسرائیلی “کیبا” اعلام کرد که یک مسؤول ارشد نظامی از طرح آویو کوخاوی، رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی برای تبدیل سربازان اسرائیلی به یک ارتش مرگبار، موثر و مبدع انتقاد کرد و گفت: طرح او خسارات بزرگی را به نیروی زمینی، تعدادی از نیروها و نیروهای پشتیبان ارتش وارد خواهد آورد.

این نظامی اسرائیلی گفت: ما در آستانه حداقل تعداد نیروها برای مقابله با تهدیدهایی پیچیده‌تر از تهدیدهای سال‌های اخیر قرار داریم و احتمالا اسرائیل در آینده با نبرد سنگینی همراه با چالش‌های داخلی مواجه خواهد شد که هر نیرویی کمبود خود را حس می‌کند.

همچنین این افسر اسرائیلی از اظهارات کوخاوی در افشای حمله نیروی هوایی این رژیم به عمق خاک سوریه انتقاد کرد و گفت، “پیام این اظهارات چه بود، او ادامه داد: آیا نمی‌دانند که ما به کامیون هشتم حمله کردیم؟ با این وجود تصمیم گرفتند که ابهامات باقی بمانند، ما در سوریه به اهداف میرسیم اما در لبنان بی‌سروصدا کارگاه به راه انداخته و به ساخت و تولید موشک‌های نقطه‌زن و دور برد ادامه می‌دهند و ما پاسخی نمی‌دهیم”.

او با اشاره به اینکه زمانی که موشک‌های نقطه‌زن در دستان آنها باشد، جنگ متفاوت خواهد بود، تاکید کرد: حفاظت از ذخیره نیروهای پشتیبان اهمیت دارد زیرا باور اینکه جنگ با یک پیروزی سریع تمام خواهد شد، یک توهم است.

همچنین این افسر اسرائیلی با اشاره به اخراج ده‌ها هزار تن از سربازان ذخیره، کاهش تیپ‌ها و اکیپ‌ها، وجود نواقصی در کارایی انبارهای اورژانس و مشکلات و کمبودهایی در قطعات یدکی، نگرانی خود را از آینده و انسجام ساختار رو به کاهش نیروهای پشتیبان ابراز داشت و گفت: آنها به جای حفظ ده‌ها دستگاه تانک و به‌روزرسانی آنها، تمام بودجه را صرف فناوری‌های پیشرفته کردند.

پیشتر برخی رسانه‌های اسرائیلی از افزایش میزان کسری خدمت افسران و سربازان جوان خبر داده و آن را تهدیدی استراتژیک برای ارتش اسرائیل دانستند که تقریبا مورد بررسی قرار نگرفته است.

او در ادامه ضمن انتقاد از طرح پنج مرحله‌ای “تنوفا” سال ۲۰۱۴ که کوخاوی تدوین کرد، گفت: ارتش اسرائیل به شرکت “high tech”تبدیل شده اما ارتش باید موثر، مبدع، مصمم برای مقابله با چالش‌های آینده از جمله ربات‌ها و نیز دارای ابتکارعملی هجومی و نوآوری در تولید و توسعه باشد اما تمامی این سهل‌انگاری‌ها به زیان ارتش زمینی خواهد شد که در نهایت عامل تعیین‌کننده میدان نبرد است.

همچنین این افسر اسرائیلی از تصمیم کوخاوی در عملیات “نگهبان دیوارها” به دلیل استفاده نکردن از نیروها در عملیات مقابله با نیروهای مقاومت فلسطین در داخل تونل‌ها انتقاد کرد و گفت: برای قتل صدها تن برنامه‌ریزی کردیم و می‌توانست یک پیروزی استراتژیک باشد اما تصمیم گرفتیم نیروهایمان را وارد تونل‌ها نکنیم چون از به خطر افتادن جان آنها بیم داشتیم.

اسحاق بریک، سرلشکر نیروهای پشتیبان و کمیسر سابق شکایات سربازان ضمن اعلام موافقت کامل خود با اظهارات این مسؤول اسرائیلی گفت: در طول سال‌ها و به طور دقیق در دوره اخیر، سخنگوی ارتش خاک را در چشم مردم ریخت.

بریک ادامه داد: با افسران ارشد، فرماندهان تیپ‌ها و افسران در رتبه سرهنگ گفتگو کردم، شرایط امروز نیروی زمینی فاجعه‌بار است، ارتش آماده جنگ نیست، ذخایر موارد فوق‌العاده آماده نیستند، تمرین‌ها متوقف شدند، گردان‌ها سال‌ها است تمرین نکردند، تمرین و آموزشی در مورد سلاح‌ها وجود ندارد و ارتش توان انجام هیچ حمله‌ای را ندارد.

این مسؤول اسرائیلی افزود: فناوری به تنهایی برای پیروزی در جنگ کافی نیست اما واقعیت این است که توهمی توسط فرماندهان ارشد و سخنگوی ارتش ایجاد شده است.

او در ادامه گفت: سربازان در طول سال‌های گذشته انگیزه و روحیه جنگی خود را از دست دادند و بسیاری از آنها برای جنگ آماده نیستند، تمامی گزارش‌های ناظر بر دولت نیز حاکی از این هستند که ارتش برای جنگ آماده نیست.

بریک در پایان نیز گفت: یک سال قبل نظرسنجی درباره میزان مخالفت‌ها در ارتش انجام شد و نشان داد که ارتش ذخیره اعتماد خود به فرمانده ارشد را از دست داده‌، این نیروها اعلام کردند که تمرین نمی‌کنند و سلاح‌های جدید به آنها آموزش داده نمی‌شود، در واقع کوخاوی ارتشی را که با مشکلات بزرگی مواجه است، به هرتزی هالیوی تحویل داد و اگر هالیوی تلاشی برای حل این مشکلات نکند، ما با شکاف بزرگی مواجه هستیم.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا