امیدوارم بتوانیم بهترین یار برای مردممان باشیم

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به مطالبه‌ جدی مقام معظم رهبری در اردیبهشت ۹۹ مبنی بر اینکه «کاش افرادی بتوانند مانند شهید آوینی جهاد مقابله با کرونا را روایت کنند»، تاکید می کند: روایت های واقعی ایثار مدافعان سلامت در دوران کرونا، هزاران هزار داستان واقعی است که باید در قالب مستند به آنها پرداخته شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با حضور پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، علی بخشی زاده معاون صدا، شاهید مظفری قائم مقام معاونت صدا، محمد محسن رفیعی، بهروز رضوی، عذرا وکیلی، احمد طبعی، فاطمه آل عباس، داوود نماینده از پیشکسوتان عرصه رادیو، پروین نژاد معاون صدای قزوین و جمعی از مدیران مراکز رادیویی و اهالی صدا در سالن همایش های سازمان صداوسیما برگزار شد.

پیمان جبلی در این مراسم چنین گفت: خوشحالم از اینکه امشب افتخار این را پیدا کردم که مجدداً خودم را در جمع آموزگارانم در رادیو ببینم و این افتخار را داشته باشم که خاطرات شیرینِ شروع کار رسانه‌ای ام را که از رادیو شروع شد مرور کنم.
وی ادامه داد: رادیو همیشه برایم خاطره انگیز بوده است. شیرین ترین لحظات رسانه‌ای را در رادیو حس، لمس و زندگی کردم و بهترین تجارب دوران کار و فعالیتم در رادیو رقم خورد.

رئیس صداوسیما در ابتدای سخنانش یاد و خاطره شهدای عملیات پرافتخار آزادسازی خرمشهر، عملیات بیت المقدس و شهدای بزرگوار هشت سال دفاع مقدس و همه شهدای سرافراز کشورمان، همچنین شهدای مدافع حرم، شهدای سلامت و جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان را گرامی داشت و از جمع حاضر خواست تا برای شادی روح همه این شهدا و جانباختگان صلوات قرائت کنند.جبلی ادامه داد: اگر بخواهم رادیو را در چند کلمه و چند عبارت، توصیف کنم، آنچه که در ذهن، با شنیدن نام رادیو تداعی می شود و تصوری که از رادیو در ذهن هر کس تداعی می شود، این است: رادیو خیال انگیز است. رادیو صمیمی، همراه بی‌آلایش، بی توقع، متواضع و قانع، مناسب با عصر تکنولوژی است. یک عبارت دیگر باید به این واژه ها اضافه کنید و اینکه رادیو رسانه ای تعاملی است.
وی در این زمینه توضیح داد: تعاملی نه فقط به معنای آنچه که از رسانه های نوین در ذهن تداعی می شود بلکه تعاملی به این مفهوم که ذهن ما همراه با رادیو خلاق می شود. رادیو اجازه می دهد که ما تصویر ذهنی مان را کامل کنیم. رادیو به ما این فرصت را می دهد که خیال پردازی کنیم. رادیو اجازه کامل شدن آن صورت ابتدایی را به ما می‌دهد که ذهن برای ما خلق کرده و آنطور که می خواهیم آن را کامل می کنیم.
جبلی ادامه داد: رادیو یک رسانه گرم و همراه و رسانه ای نوآور است. رادیو در دوره جدید تحولی در سازمان صداوسیما، هم الهام بخش و امیدبخش و هم موثر و تاثیرگذار خواهد بود.
وی گفت: در دوره‌ای که با دو عنوان هویت محوری و عدالت گستری شکل گرفته، رادیو هویت جامعه ما و هویت مردم  را  به رخ می کشد. رادیو عدالت گستری را ترویج می کند. در هر نقطه‌ای از ایران، هموطنان ما به هیچ رسانه‌ای هم دسترسی نداشته باشند، قطعاً به رادیو دسترسی دارند. لذا ما به رسانه رادیو در دوره جدید به شدت چشم امید داریم و امیدوار هستیم به همه ما کمک کند.
جبلی با اشاره به نام این جشنواره با عنوان «پژواک»، خاطرنشان کرد: به خاطر این حسن سلیقه و انتخاب این نام، تشکر می‌کنم. این جشنواره نخستین جشنواره مستند رادیویی است و باعث جمع شدن و گرد آمدن خانواده صمیمی رادیو در این شب، در این مکان، در قالب رسانه ملی شده است.

او با اشاره به اهمیت مستند در رادیو و تلویزیون اظهار کرد: در وصف مستند در مناسبت های دیگر زیاد صحبت شده، اما مستند در رادیو، چیز دیگری است. در سال های اخیر در نمایش‌های رادیویی آثار بسیار خوبی را شاهد بودیم اما به نظر میرسد که برای تقویت تولید مستندهای رادیویی باید تلاش بیشتری کنیم. اگرچه به جرات من می توانم بگویم که تولید مستند رادیویی از تولید نمایش رادیویی هم به مراتب سخت تر است.

رییس صداوسیما با بیان اینکه اساساً تولید در رادیو سخت است، در این زمینه توضیح داد: رادیو به دلیل محدود بودن عناصری که در اختیار دارد و البته برخورداری از نعمت نداشتن تصویر، گاه بسیار جذاب تر از تلویزیون خودش را نشان می دهد. به دلایلی که عرض کردم برنامه های رادیویی ذهن مخاطب را درگیر می کنند. شائبه هایی را که تصویر دارد، رادیو به همراه خودش ندارد. رادیو با حداکثر نداری در عناصر تولید محتوا، کار غیرممکن را ممکن می سازد و لذا مستندساز رادیو، کار بسیار سخت‌تری را در مقایسه با مستندساز تلویزیون بر عهده دارد. مستندساز رادیو حتی کار بسیار مشکل تری را در مقایسه با نمایشنامه نویس دارد؛ چرا به نظر بنده عنصر داستان گرایی در نمایش، به انتقال مفهوم کمک می کند.

پیمان جبلی با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی در حوزه مستند به عنوان اولین گام در رادیو، یادآور شد: همین جا اجازه می خواهم که به برادر عزیزم آقای دکتر احمدی افزادی که دعوت بنده را برای اینکه دبیر جشنواره رسانه ملی باشند، پذیرفتند، بگویم که ان شاءالله با همت بلند ایشان و تجربه بسیار خوبی که در حوزه های مختلف رسانه ملی دارند، حتماً در موضوع آسیب شناسی مستند با تشکیل اتاق‌های فکر اولین گام را برای تقویت این حوزه، به عنوان مقدمه ای برای برگزاری دومین جشنواره مستند رادیو برخواهیم داشت. ضمن اینکه از برادر عزیزم جناب آقای بخشی زاده به دلیل همت بلندشان در برگزاری اولین جشنواره تشکر می‌کنم.
او سپس متذکر شد: یادمان باشد ما به افتخارات کشور خودمان، تاریخ فرهنگ انقلاب، ارزش ها و شهدا، بزرگان، دانشمندان و فرزندان، زنان و مردان کشور خودمان بسیار بسیار مدیون هستیم. برای نمایاندن نقاط درخشان و قله‌های تاریخ پرافتخار کشور خودمان چقدر کار کردیم. برای منعکس کردن قله‌های افتخار انقلاب مقدس اسلامی چقدر تلاش کردیم. نقاط درخشان این افتخارات ما هزاران برابر بیشتر از کاری است که انجام دادیم. تک تک شهدای بزرگ این ملت، موضوعات ارزشمند برای پرداختن و روایت و مستندسازی هستند. تک‌تک دانشمندان جوان این ملت موضوعات ارزشمند و درخشانی هستند که باید در موردشان کار کرد. افتخارات بزرگی که ملت ما آفریدند که هر روز شاهد آن هستیم و هر روز شاهد افتخارات بیشتری هستیم.

رییس صداوسیما سپس خطاب به برگزیدگان نخستین جشنواره مستند رادیویی پژواک و همچنین همکارش در رسانه ملی گفت: خدمت شما و خدمت همکاران عزیز دیگر در حوزه مستندسازی عرض می کنم، خیلی مسئولیت سنگینی بر عهده دارید. شما راویان افتخارات فاتحان قله های بلند تاریخ، فرهنگ و ارزش ها و انقلاب این ملت هستید. ما امانتدار داشته‌های این ملت هستیم. شما باید این امانت را با افتخار بیشتری سر دست بگیرید و آن را به مقصد برسانید. شما راویان این افتخارات هستید. امیدوارم که خداوند به همه ما در رسانه این توفیق را بدهد که بهترین امانتدار و بهترین یار برای ملتمان و برای مردممان که ولی نعمتان ما هستند باشیم. ما مقابل تک‌تک‌شان مسئولیم؛ ملت بزرگی که تمام سختی ها، تمام چالش ها و تمام دشمنی های دشمنان را به جان خریده و تحمل کرده است. همه ما باید در برابر بزرگی این ملت تواضع و خضوع داشته باشیم و امیدواریم که خداوند به همه ما توفیق بدهد که در خدمت مردم عزیز باشیم.

ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا