اندیشکده آمریکایی: چین به رغم تحریم‌ها به روسیه تکنولوژی صادر می‌کند



نتایج مطالعه یک اندیشکده آمریکایی که در رسانه‌های این کشور انعکاس یافت نشان داده، روسیه به رغم مواجهه با تحریم‌های بی سابقه جهانی بعد از حمله به اوکراین همچنان قادر به وارد کردن حجم چشمگیری از فن‌آوری‌ها از مکان‌های مختلف از جمله از چین است.

به گزارش ایسنا، نشریه نیوزویک نوشت، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن دی.سی تحت عنوان اندیشکده “سیلوِرادو پالِسی اکسِلِریتور” داده‌های تجاری را بررسی کرده که نشان داده‌اند روسیه به رغم مجازات‌هایی که به خاطر جنگ اوکراین متحمل شده همچنان به تکنولوژی‌های حیاتی دارای کاربری دوگانه نظیر نیمه‌هادی‌ها، به لطف چین و هنگ کنگ دسترسی دارد.

همچنین این مطالعه نشان داد که واردات کالاهای مختلف به روسیه همچون کالاهای مصرفی نظیر تلفن‌های هوشمند، لوازم خانگی و خودروها به دلیل آنکه این کشور توانسته خودش را با تحریم‌ها تطبیق دهد به روال سابق بازگشته‌اند در حالی که هدف این تحریم‌ها طرد روسیه از نظام مالی جهانی بودند.

سارا استیووارت، مدیر اجرایی شرکت سیلورادو و از نویسندگان گزارش این اندیشکده به نیوزویک گفت، هر چند تحریم‌ها در ابتدای امر باعث کاهش شدید تجارت با روسیه شدند “کسان زیادی به اتفاقاتی که بعد از آن افتاد از جمله این بازیابی تجارت در برخی حوزه‌ها به ویژه در زمینه چیپ‌ها توجهی نکردند.”

آمریکا بلافاصله پس از حمله پوتین به اوکراین، با ۳۷ متحد و شریک خود  ائتلاف کرد تا به اعمال تحریم و محدودیت‌های صادراتی علیه روسیه از جمله محدود کردن دسترسی این کشور به کالاها و فن آوری خارجی با هدف مختل کردن برنامه جنگی مسکو بپردازد.

این تحریم ها ابتدا تاثیر فوری داشتند. کل واردات روسیه در ماه آوریل ۴۳ درصد کمتر از میانگین قبل از جنگ بود. با این حال، طبق این گزارش، بین ماه‌های اوت و اکتبر، مجموع واردات تنها یک درصد کمتر از بازه مشابه در سال ۲۰۱۹ بوده است.

استیووارت اضافه کرد: “فقط به این دلیل که در ابتدای کار کاهش شدید وجود داشت به این معنی نیست که این روند همیشه باقی می‌ماند. ترکیبی از شرکای جدیدی وجود دارد، بنابراین ما باید همیشه هوشیار باشیم.”

محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اعمال شده علیه روسیه شامل محصولاتی با قابلیت استفاده در اهداف نظامی و اقلام خارجی همراه با تکنولوژی‌های پیشرفته آمریکا نظیر نیمه‌هادی‌ها شدند.

نیمه هادی‌ها تکنولوژی‌های دارای کاربری دوگانه و استفاده در حوزه‌های مختلف از تلفن‌های هوشمند گرفته تا سامانه‌های موشکی هستند.

در گزارش این اندیشکده تصریح شد، تحریم این بخش تمرکز اولیه آمریکا و متحدانش بود. هر چند واردات نیمه‌ها از سوی روسیه “به میزان چشمگیری کاهش یافت” مسکو توانست شبکه‌ای از عرضه‌کننده‌های این محصول را در کشورهایی که تحریم‌ها را اعمال نمی‌کردند، برقرار کند.

این اندیشکده شرح داد که چطور روسیه “به واردات نیمه‌هادی‌ها هر چند در حجمی پایین‌تر به ویژه از سمت چین و هنگ کنگ ادامه می‌دهد.”

گزارش این اندیشکده مستقیما پکن را متهم به دور زدن تحریم‌ها نکرد.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا