انگلیس سوخت هسته ای را جایگزین نفت و گاز روسیه می کند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دولت انگلیس به منظور جایگزینی انرژی وارداتی از روسیه به دنبال توسعه ظرفیت سوخت هسته ای خود است.

دولت انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد که یک صندوق با بودجه ۹۰ میلیون دلاری را در جهت توسعه ظرفیت سوخت هسته ای این کشور ایجاد خواهد کرد. این افزایش ظرفیت که تبدیل اورانیوم بازیافتی را شامل می شود، به عنوان جایگزینی برای سوخت وارداتی از روسیه ایجاد خواهد شد.

در بیانیه دولت انگلیس در این خصوص آمده است: در راستای حمایت از توسعه جایگزین‌های سوخت روسیه و تقویت امنیت انرژی در انگلیس، تولید سوخت هسته‌ای در کشور قرار است تا ۷۵ میلیون پوندمعادل ۹۰ میلیون دلار از بودجه دولت را به خود اختصاص دهد.

آنگونه که در بیانیه دولت انگلیس آمده است هدف از شکل گیری این صندوق، ایجاد قابلیت‌های اضافی تولید سوخت و توسعه فناوری‌های پیشرفته در این زمینه، از جمله تبدیل اورانیوم تازه استخراج شده و بازفرآوری شده به سوخت قابل استفاده است.

دولت انگلیس که این روزها با بحران بی سابقه انرژی در کنار بحران گسترده اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، همچنین قصد دارد بخشی از این بودجه را در جهت کمک به بازار سوخت هسته ای، حمایت از مشاغل جدید و جذب متخصصان واجد شرایط در زمینه انرژی هسته ای اختصاص دهد.

پوتین در ماه مارس با امضای فرمانی اعلام کرده بود که خریداران و مشتری‌های گاز طبیعی روسیه حاضر در فهرست کشورهای «غیردوست» مسکو، باید برای پرداخت بدهی خود در بانک «گازپروم» حسابی با واحد پولی «روبل» باز کرده و در صورتی که بخواهند همچنان از روسیه گاز بخرند، باید بهای گاز را با روبل پرداخت کنند. آن فرمان تنها منحصر به قراردادهای شرکت گازپروم روسیه بود.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا