اهداف طالبان از الگوبرداری سیاست‌های آبی ترکیه



یک کارشناس مسائل افغانستان با تاکید بر این که طالبان باید بداند وضعیت ترکیه و افغانستان درمسائل بهره برداری از منابع آبی و سد سازی تفاوت دارد، گفت: مدل شمال-جنوبی بودن ترکیه با شرایط افغانستان متفاوت است و مسئولین امارت اسلامی متوجه این مساله نیستند. ضمن این که به دنبال جذب سرمایه گذاری برای توسعه درازمدت هستند.

مجتبی نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا درباره سفر سرپرست وزارت آب و انرژی امارت اسلامی به ترکیه و این که آیا طالبان به دنبال الگوبرداری از سیاست های آبی ترکیه و حل منازعات آبی است؟ گفت: اینکه طالبان روی ظرفیت ترکیه در مسائل آب حساب باز کرده ممکن است به الگو برداری از نوع نگاه ترک ها به مساله سدسازی و استفاده از مزایای بالادست بودن خود در موضوع آب گرایش داشته باشند.

وی افزود: سیاست های ترکیه طی بیش از یک دهه گذشته منجر به مشکلات زیست محیطی گسترده در پایین دست و کشورهای همجوار شده است.

این کارشناس مسائل افغانستان خاطرنشان کرد: طالبان باید بداند وضعیت ترکیه و افغانستان تفاوت دارد و موقعیت جغرافیایی افغانستان و جهت وزش باد در این کشور به گونه ای است که در صورت تغییر، مشکلات زیست محیطی به داخل افغانستان بر می گردد و غرب این کشور و برخی از شهرها با مشکلاتی مواجه می شوند که عملا زندگی کردن در آن ها مختل می شود.

نوروزی ادامه داد: بنابراین مدل شمال-جنوبی بودن ترکیه با شرایط افغانستان متفاوت است و مسئولین امارت اسلامی متوجه این مساله نیستند. ضمن این که به دنبال جذب سرمایه گذاری برای توسعه دراز مدت افغانستان هستند.

وی ادامه داد: در واقع مسئولین امارت اسلامی به دنبال جذب پول و سرمایه ولو به صورت کوتاه مدت هستند و ترک ها هم نشان داده اند که در اینگونه شرایط تاکتیکی برخورد می کنند تا بتوانند بهره برداری کنند.

این کارشناس مسائل افغانستان درباره این که اقدامات طالبان در این زمینه چه تبعاتی برای ایران خواهد داشت؟ گفت: ما در زمینه مسائل مربوط به آب به طور مداوم گفت و گو و دیپلماسی دو جانبه داشته ایم و در دستور کار جدی قرار دارد اما در صورتی که اقدامی انجام شود، ایران هم به لحاظ زیست محیطی و جغرافیایی و انسانی و همچنین مشکلات اشتغال و امنیت تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: در هر حال جمهوری اسلامی ایران از سطح بالاتر و قدرت برخوردار است و در چنین شرایطی حتما گزینه جایگزین دارد در مقابل بعید است طالبان بتواند گزینه های جایگزینی داشته باشد.
انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا