اولین واکنش بایدن به اعلام آتش بس در جنگ اوکراین – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به اعلام آتش بس از سوی روسیه در جنگ اوکراین واکنش نشان داد و مدعی شد که آتش بس ۳۶ ساعته اعلام شده از سوی رئیس جمهور روسیه در سراسر جبهه جنگ اوکراین، تلاشی برای پیدا کردن مقداری اکسیژن و تلاش برای نفس کشیدن از سوی روسیه است.

بایدن با حضور در سالن خبری کاخ سفید در واکنش به درخواست خبرنگاران درباره اعلام موضعش درباره آتش بس در اوکراین از سوی روسیه گفت: «من فکر می‌کنم او در تلاش است تا مقداری اکسیژن پیدا کند.»

بایدن در عین حال افزود که مایل نیست به هر چیزی که پوتین می‌گوید، واکنشی نشان دهد. براساس ادعای رئیس جمهور آمریکا، روسیه ظاهراً آماده بمباران بیمارستان‌ها، مهدکودک‌ها و کلیساها در فصل تعطیلات بوده است.

این واکنش بایدن پس از آن صورت گرفت که در پی درخواست «کایریل» اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه از طرفین جنگ اوکراین برای اعلام «آتش‌بس کریسمس»، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در شب قبل و روز کریسمس در تمامی مرزبندی‌ها در عملیات نظامی روسیه در اوکراین فرمان آتش بس صادر کرد.

در فرمان پوتین که کاخ کرملین آن را منتشر کرده، آمده است: به‌دنبال درخواست والامقام پاتریارک کایریل، به وزیر دفاع فدراسیون روسیه دستور می‌دهم تا در تمامی خطوط جبهه بین طرفین (جنگ) در اوکراین، از ساعت ۱۲ نیمه ششم تا ساعت ۲۴ هفتم ژانویه سال جاری، آتش‌بس اعلام کند.

در ادامه این فرمان می‌خوانیم: با توجه به اینکه شمار زیادی از شهروندان پیرو مذهب ارتدوکس، در مناطق درگیری زندگی می‌کنند، از طرف اوکراینی می‌خواهیم که آتش‌بس اعلام کند و به آنها این فرصت را می‌دهیم که آداب و رسوم شب قبل از کریسمس و روز ولادت مسیح را به جای آورند.

بسیاری از مسیحیان ارتدوکس از جمله ارتدوکس‌های کلیساهای روسیه و اوکراین، مطابق با تقویم «ژولین» (تقویم رومی)، هفتم ژانویه کریسمس را جشن می‌گیرند. این تقویم با تقویم میلادی ۱۳ روز اختلاف دارد.

مقامات اوکراینی درخواست آتش‌بس پاتریارک «کایریل» را رد کردند. همچنین میخائیل پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در واکنش به اعلام آتش بس، کلیسای ارتدوکس روسیه را به نقش‌آفرینی به عنوان «مروج و مبلغ جنگ» و «فراخوان دادن برای نسل‌کشی اوکراینی‌ها» متهم کرد. پودولیاک درخواست کایریل «دامی رِندانه و بخشی از پروپاگاندا» خواند و مدعی شد که کلیسای ارتدوکس روسیه «نماینده ارتدوکس‌های جهان» نیست.



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا