اکران برای اسکار

به گزارش جام جم آنلاین، در جلسه دیروز شورای صنفی نمایش در خانه سینما قرار بر این شد فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی که به‌عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب شده، از پنجشنبه ۱۴مهر تا چهارشنبه ۲۰مهر به مدت یک هفته به‌صورت ویژه در پردیس سینمایی مگامال اکران شود.

همچنین در این جلسه مقرر شده است اکران فیلم سینمایی «بام بالا» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی توسط دفتر پخش راه عرفان از ۱۴مهرماه به سرگروهی سینما ماندانا در سینما‌های سراسر کشور آغاز شود.
طبق اعلام شورای صنفی، با توجه به تعطیلات هفته گذشته، اکران دیگر فیلم‌های روی پرده سینما‌ها برای یک هفته دیگر ادامه خواهد داشت.

به این ترتیب عملا رانتی برای فیلم هومن سیدی ایجاد شد که خارج از نوبت و بدون توجه به فیلم‌هایی که همچنان در نوبت اکران قرار دارند، این فیلم که ششمین فیلم بلند هومن سیدی پس از «آفریقا»، «سیزده»، «اعترافات ذهن خطرناک من»، «خشم‌وهیاهو» و «مغز‌های کوچک زنگ‌زده» است، در یک سینما به‌صورت محدود اکران شود. این فیلم نخستین نمایش جهانی خود را در بخش افق‌های هفتادونهمین جشنواره فیلم ونیز تجربه کرد و توانست دو جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد (محسن تنابنده) را در بخش افق‌های ونیز کسب کند.

در خلاصه داستان منتشرشده از این فیلم آمده است: «شکیب کارگر روزمزد بی‌خانمانی است که هرگز نتوانسته با ازدست‌دادن همسر و پسرش در زلزله سال‌ها پیش کنار بیاید، طی چند سال گذشته، او با یک زن کر و لال، به‌نام لادن رابطه برقرار کرده است. محل ساخت‌وسازی که او امروز در آن کار می‌کند به لوکیشن فیلمی درباره جنایات هیتلر در طول جنگ جهانی دوم تبدیل می‌شود و در کمال تعجب به او یک نقش سینمایی، خانه و فرصتی داده می‌شود تا برای خود کسی باشد. وقتی لادن از این موضوع مطلع می‌شود، به محل کارش می‌آید و درخواست کمک می‌کند. نقشه شکیب برای مخفی‌کردن او به طرز غم‌انگیزی اشتباه از کار درمی‌آید و موقعیت جدید و فرصت بی‌تکرار پیش‌آمده برای او را با تهدید رو‌به‌رو می‌کند.»

در فیلم جنگ جهانی سوم بازیگرانی، چون محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطف‌ا… سیفی و حاتم مشمولی به ایفای نقش پرداخته‌اند و پخش بین‌المللی این فیلم برعهده محمد اطبایی و کمپانی مستقل‌های ایرانی است.

رقبای سیدی در اسکار

ازجمله فیلم‌های معرفی‌شده به اسکار، علاوه‌بر فیلم موهن «عنکبوت‌مقدس» ساخته علی عباسی از دانمارک و فیلم پرسروصدای «باردو، وقایع‌نگاری دروغین یک مشت حقیقت» فیلم جدید آلخاندرو گونزالس ایناریتو از مکزیک می‌توان به فیلم برنده جشنواره ونیز «در کار: گمشده ۸» از فیلیپین اشاره کرد که ساخته اریک متی است. این فیلم جایزه بهترین بازیگری را برای جان آرسیلا دریافت کرد. فیلم دنباله‌ای بر فیلم «در کار» ساخته همین کارگردان است که در بخش دو هفته کارگردان‌های جشنواره کن در سال ۲۰۱۳ به نمایش درآمد.

پاکستان با «جوی لند» ساخته سعیم صادق به اسکار می‌رود. این فیلم امسال در کن به نمایش درآمد و در بخش نگاه جایزه برد.

مراکش با «خفتان آبی» ساخته مریم توزانی به اسکار می‌رود. این فیلم اولین‌بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و برنده جایزه فیپرشی گردید و در تورنتو هم در بخش نمایش‌های ویژه دیده شد.

هنگ‌کنگ «جایی که باد می‌وزد» ساخته فلیپ یونگ را به اسکار معرفی کرده است. این کارگردان پیشتر با «بندر تماس» سال ۲۰۱۵ در اسکار شرکت کرده بود. این فیلم با بودجه ۳۸میلیون دلاری با همکاری چینی‌ها ساخته شده و از گران‌ترین فیلم‌های ساخته‌شده در هنگ‌کنگ است.

آرژانتین «آرژانتین ۱۹۸۵» را به اسکار معرفی کرده که ساخته سانتیاگو میتره و برنده جایزه فیپرشی فیلم ونیز امسال است و جایزه منتخب تماشاگران جشنواره سن‌سباستیان را هم به دست آورده است. این درام براساس رویداد‌های واقعی ساخته شده و درباره مبارزات وکیلی جوان با یک تیم حقوقی حتی جوان‌تر با حکومت نظامی آرژانتین است که درنهایت دیکتاتوری نظامی خورخه ویدلا را به توقیف، شکنجه و قتل مخالفان محکوم کرد.

ایتالیا هم با فیلم «نوستالژی» ساخته ماریو مارتونه راهی اسکار می‌شود. این فیلم که در کن امسال حضور داشت با نقد‌های مثبت بسیار تحسین شده و درباره مردی میانسال است که پس از ۴۰ سال زندگی در مصر به شهر زادگاهش ناپل برمی‌گردد و با خاطرات مجرمانه دوران جوانی احاطه می‌شود.

هند «آخرین نمایش فیلم» ساخته پان نالین به زبان گجراتی را برای اسکار برگزید. داستان با پس‌زمینه‌های سینمایی درباره انتقال از سلولوئید به دیجیتال و درباره پسر ۹ساله‌ای به نام سامی است که عاشق سینماست و با تماشای اولین فیلم، زندگی‌اش تغییر می‌کند.

ویتنام نیز «۵۷۸: شلیک دیوانه» را که فیلمی اکشن به کارگردانی لونگ دین دون است به اسکار فرستاده. داستان درباره پدری راننده است که هدف آزار گروهی غریبه شده و در تعقیب آنهاست.

یک اسکار پرسروصدا

معرفی فیلم خارجی به اسکار امسال نه‌فقط در ایران، بلکه در سطح جهان هم با سروصدا و جنجال خبری همراه بود چراکه روسیه امسال اسکار را تحریم و رسما اعلام کرد نیازی به این جایزه ندارد. به گزارش گاردین، این اولین بار است که این کشور جوایز معتبر سینمایی را از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تحریم می‌کند که نشانگر شکاف فرهنگی میان روسیه و کشور‌های غربی پس از جنگ در اوکراین است.

آکادمی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد روسیه تصمیم گرفته است یک فیلم ملی را برای نودوپنجمین جایزه اسکار آکادمی علوم و هنر‌های سینمایی آمریکا نامزد نکند، اما این تصمیم با مخالفت پاول چوخرای، رئیس کمیسیون نامزدی اسکار روسیه روبه‌رو شد که به‌دلیل این‌که در جریان این تصمیم‌گیری نبود، استعفا کرد.
روسیه یک‌بار سال ۱۹۹۴ با فیلم «آفتاب‌سوخته» برنده جایزه بهترین فیلم بلند بین‌المللی شد. جالب این‌که این فیلم را نیکیتا میخالکوف ساخته است که رئیس اتحادیه سینماگران روسیه و از حامیان جدی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است.

جدیدترین مواردی که روسیه نامزدی اسکار را کسب کرد برای «لویاتان» و «بی‌عشق» در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ بود که توسط کارگردان آندری زویاگینتسف ساخته شده بودند. هر دو فیلم به مسائل سیاسی در کشور ازجمله فساد و نقش کلیسای ارتدوکس پرداختند که در مسکو جنجالی شد.

 

روزنامه جام جم 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا