ایروان و باکو در هر توافقی، حقوق مردم را رعایت کنند



سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با بیان این‌که ایروان و باکو در هر اقدامی حقوق مردم را در نظر گرفته و رعایت کنند، گفت:‌ معتقدم قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای به دنبال منافع خود هستند و نگاه خیرخواهانه‌ای ندارند.

سید علی سقائیان در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از گفت‌وگوهای اخیر میان ارمنستان و آذربایجان و توافق انجام شده برای به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی اظهار داشت: قطعا در رابطه با اختلافاتی که بین ایروان و باکو وجود دارد،‌ نقش دولت و مردم بسیار مهم است در واقع قبل از این‌که بخواهیم نظر دولت‌ها را داشته باشیم، نظر مردم هم مهم است. 

این دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر این که ایران موافق صلح است، خاطرنشان کرد: هر اندازه در کنار مرزهای ما آرامش برقرار باشد، برای توسعه و تقویت روابط تجاری، اقتصادی و انرژی هم برای ما و هم برای کشورهای منطقه و قفقاز جنوبی حائز اهمیت است، در کنار این حقوق مردم هم باید در نظر گرفته شوند. 

وی افزود: قریب به چهار دهه میان آذربایجان و ارمنستان مذاکرات صورت گرفته اما آنچه در این مذاکرات مهم است حقوق مردم دو کشور می‌باشد که باید رعایت شود. 

سفیر سابق کشورمان در ارمنستان درباره این‌که آیا قدرت‌های فرامنطقه‌ای مانند آمریکا در این توافق نقش داشته‌اند؟ تاکید کرد: اعتقادم این است قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای به دنبال منافع خود هستند،‌ واشنگتن به دنبال منافع خود و گسترش ناتو به شرق است و چندان نگاه خیرخواهانه‌ای ندارد لذا نمی‌توان گفت نظر واشنگتن مثبت است. 

سقائیان همچنین اظهار کرد:‌ دسترسی به دریای خزر،‌ ایجاد محدودیت برای کشورهایی که در شرق هستند اعم از روسیه، چین،‌ هند و ارمنستان از جمله دیدگاه‌های آمریکا در مسائل مربوط به این منطقه و گسترش ناتو است، لذا این نوع دیدگاه مثبت نیست. بحث اساسی مردم هستند اعم از دیاسپورا، مراجع مهمی ارمنی از جمله کلیسای جامع اچمیادزین و کلیسای کلیک در لبنان و همچنین در تهران که در تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذار هستند. 

وی یادآور شد:‌ در این مساله هنوز جمهوری اسلامی ایران مواضع رسمی خود را اعلام نکرده و همان طور که رهبری در دیداری که با اردوغان و پوتین اعلام کردند تغییرات مرزهای ژئوپلیتیکی قابل پذیرش نیست و در مذاکرات نیز این موضوع اثر خود را می‌گذارد، امیدواریم توافق یک طرفه نباشد و به نفع مردم دو کشور اقدام شود. 

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین درباره اعتراضات درون جامعه ارمنستان نسبت به این تصمیم از سوی پاشینیان اظهار کرد: البته از زمانی که پاشینیان روی کار آمد سوالات و ابهامات زیادی درباره‌اش بود و معتقد بودند حقوق مردم ارمنستان را نادیده گرفته است، از طرفی پاشینیان بعد از جنگ ۴۴ روزه در دو سال قبلا بلافاصله انتخابات برگزار کرد و برنده ش، اپوزیسیون دست برتر نداشت تا قدرت را پس بگیرد همین مساله نقطه قوتی برای پاشینیان  است.  

در روزهای اخیر نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که ایروان و باکو بر سر به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی به توافق رسیده‌اند. همزمان الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان نیز با بیان اینکه باکو هیچ ادعای ارضی علیه ارمنستان ندارد، گفت: با توجه به اینکه ارمنستان قره باغ را به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته است، در حال حاضر فرصتی برای دستیابی دو کشور به توافق صلح وجود دارد.

انتهای پیام 



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا