ایستگاه پایانی جشنواره تئاتر فجر و تازه‌هایی از ابراهیم گلستان و رضا صادقی



چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سه‌شنبه به ایستگاه پایانی رسید، همچنین اغلام شد که منتخبی از آثار ابراهیم گلستان در جشنواره فیلم‌های ایرانی در شیکاگو نمایش داده می‌شود و رضا صادقی برای کمک به زلزله‌زدگان «خوی» کنسرت برگزار می‌کند.

به گزارش ایسنا، اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شامگاه سه‌شنبه در تالار وحدت برگزار شد و این در حالی بود که نامزدهای این جشنواره دقایقی پیش از شروع مراسم اختتامیه و در یک اقدام عجیب با اعلام نتیجه نهایی چند بخش‌، منتشر شد و کتاب‌های پژوهشی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر نیز دقایقی پیش از شروع اختتامیه این جشنواره رونمایی شدند.

چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر در حالی به کار خود پایان داد که اجرای نمایش «لیزای بیچاره» به آخرین روز (دوشنبه) این جشنواره رونق داد.

تازه‌هایی از جشنواره فیلم فجر در آستانه آغاز شدن

۱۱ فیلم‌ساز انجمن سینمای جوانان ایران در بخش رقابتی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای کسب سیمرغ حضور دارند و همزمان با برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر نمایشگاه نوستالژی فیلم فجر در سالن سینماتوگراف موزه سینمای ایران برگزار می‌شود.

همچنین فصل چهارم برنامه «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری و به میزبانی امیررضا مافی، پس از وقفه‌ای یک‌ساله همزمان با برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از ( ۱۲ بهمن‌ماه) پخش خود را آغاز می‌کند.

از طرفی دو فیلم سینمایی «غریب» و «سینما متروپل» به دلیل طولانی شدن مراحل فنی در سینماهای مردمی فقط یک سانس نمایش دارند و هیات انتخاب و داوری بخش مستند بلند چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، اسامی فیلم های راه یافته به این بخش را اعلام کرد.

 در آستانه آغاز چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی همزمان دو پردیس سینمایی در شهرهای پرند و قرچک ورامین افتتاح شد. همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی در آستانه آغاز این جشنواره با تاکید بر اینکه سینمای ایران در مسیر تجربه‌ها و آزمون و خطاهای بسیار اینک با سیاست‌های کلان فرهنگی هنری کشور همسو شده است، آن را جلوه ای از پاسداشت گوهر آزاداندیشی، حفظ تنوع، جلوه‌گاهی از ایجاد امید در دل مردم و نمایش اسوه‌ها و قهرمانان ملی در عرصه‌های مختلف دانست.

همچنین وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی پیام برای جشنواره تجسمی فجر منتشر کرد.

 دردسری به نام توقیف و خداحافظی علی‌ معلم از شاعری

در گذشته‌ای نه چندان دور یکی از جذابیت‌های جشنواره فیلم فجر که باعث می‌شد مشتاقان زیادی برای پیدا کردن بلیت سر و دست بشکنند، تماشای نسخه “اصل” فیلم‌ها بود. چون می‌دانستند که فقط در این جشنواره و برای همین یک بار فیلم‌ها پیش از آنکه از تیغ سانسور بگذرند، روی پرده نمایش داده می‌شوند اما چند سالی است که هم این ویژگی مهم از جشنواره گرفته شده و هم سرنوشت چند فیلم پس از یک دهه رونمایی در جشنواره هنوز مشخص نشده است. حالا در آستانه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر و به بهانه معرفی ۲۴ فیلم بخش سودای سیمرغ که طبق آیین‌نامه‌های چند سال گذشته، قاعدتا پروانه نمایش همه آن‌ها برای حضور در این رویداد صادر شده، اسامی برخی فیلم‌های معروف را مرور در این گزارش مرور کردیم.

مرور بر پنجمین جشنواره شعر فجر، این بار سوژه خاطره‌بازی با این جشنواره شد. این دوره با افزایش جایزه همراه بود اما  فقط یک نفر برگزیده شد. در مراسم پایانی هم رییس جمهور وقت (محمود احمدی‌نژاد) حاضر شد و شعری از خود را خواند، البته در این دوره بود که علی معلم دامغانی از دنیای شعری خداحافظی کرد.

همچنین، ۱۱ سال جشنواره تئاتر فجر را با تماشای این پوسترها و بازیگران برگزیده ۱۰ دوره جشنواره تئاتر فجر را مرور کردیم. 

از اسکار خیلی سفید تا ابراهیم گلستان در شیکاگو

جشنواره فیلم‌های ایرانی در شیکاگو امسال میزبان نمایش منتخبی از آثار ابراهیم گلستان و چند فیلم سینمای روز ایران از «جنگ جهانی سوم» تا «برادران لیلا» خواهد بود.

آکادمی اسکار پس از نامزدی غیرمنتظره «آندره‌آ ریسبرو» در شاخه بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم « به لزلی» که ظاهراً به قیمت حذف دو بازیگر مطرح سیاه پوست یعنی «ویولا دیویس» برای فیلم «زن پادشاه» و «دانیل ددوایلر» برای فیلم «تیل» بوده است، با حواشی فراوانی  همراه شده و پس از  ۲۰۱۶ ، هشتگ اسکار_خیلی_سفید همزمان با انتقاد از آکادمی بار دیگر در فضای مجازی پررنگ شده است.

جشنواره فیلم برلین هم اعلام کرد که جایزه دوربین برلیناله امسال خود را به «کارولین چمپوتیر» فیلمبردار آثار کارگردانان مطرح سینمای فرانسه اعطا خواهد کرد.

«جعفر جکسون» برادرزاده ۲۶ ساله «مایکل جکسون» قرار است در فیلم زندگی‌نامه سلطان موسیقی پاپ در نقش عمویش ایفای نقش کند.

خبرهایی از «انسان‌سازان»، «شیوه» و «زاویه»

در ادامه، آیین رونمایی از مجموعه مستند «انسان‌سازان» به تهیه کنندگی علی شهاب‌الدین (سه شنبه ۱۱ بهمن) در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد. همچنین برنامه «شیوه» مسأله حکمرانی در انقلاب اسلامی را در ایام فجر به مناظره گذاشته و برنامه «زاویه» در این ایام از منظر علوم انسانی، انقلاب اسلامی مردم ایران را تحلیل خواهد کرد. 

رضا صادقی و مهدی مدرس کنسرت‌ می‌گذارند 

مهدی مدرس، خواننده جوانی که گفته می‌شود پس از چند سال به تازگی دوباره موفق به دریافت مجوز برای فعالیت در حوزه موسیقی شده است، پس از «زانکو» به روی صحنه می‌رود.

همچنین در پی وضعیت دشوار مردم خوی پس از زلزله اخیر، رضا صادقی پس از مدت‌ها با هدف خیرخواهی و همراهی با مردم این منطقه ۲۵ بهمن ماه در سالن میلاد نمایشگاه به روی صحنه می‌رود. بر اساس آنچه اعلام شده، تمامی عواید این کنسرت برای تهیه ملزومات مردم دچار زلزله خوی هزینه خواهد شد.

در ادامه، محمدحسین توتونچیان ـ تهیه کننده موسیقی ـ در واکنش به برخی انتقادها و هجمه ها نسبت به برپایی کنسرت ها و اعتقاد بر واجب نبودن برگزاری اجراهای موسیقی، به ایسنا گفت: «اگر بخواهیم با این نگاه پیش برویم، بسیاری از شغل‌های دیگر هم واجب نیستند ولی کسی به آنها اعتراض نمی‌کند؛ مثلا چه مسئله حیاتی در فعالیت فروشندگان لوازم آرایشی هست؟ و یا مگر باز بودن کافه‌ها و رستوران ها برای مردم واجب است؟ آیا نمی‌توان همان غذا و قهوه را در خانه خورد؟ چه تفاوتی دارد به جای کافه رفتن در خانه خود قهوه‌تان را بنوشید؟»

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بار دیگر به جریان افتاد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسۀ اخیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، خواستار فعال‌ شدن دبیرخانه این کمیسیون شده است. این تصمیم وزیر ارشاد مبنی بر فعال شدن «دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» درهفته جاری، با دستوراتی مبنی بر «بررسی موانع اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات»، «تصمیم‌گیری درباره چگونگی ارتقای زیرساخت سامانه» و «بررسی نحوه اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» همراه بوده است.

هگمتانه و مرکز تاریخی همدان در یونسکو/ ترک‌خوردگی چندبنای تاریخی در «خوی» 

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تحویل پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به یونسکو خبر داد.

گفت‌وگویی هم با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی درباره پایش بناهای تاریخی شهرستان خوی پس از دو زلزله اخیر که آخرین زلزله ۵.۹ ریشتر قدرت داشت و متاسفانه با تلفات انسانی همراه بود، داشتیم که طبق اعلام او «خش‌هایی از بازار و ساختمان تاریخی شورای شهر، موزه و چند بنای تاریخی دیگر در خوی بر اثر زلزله ترک خورده‌ و تخریب شده‌اند، درحالی‌که آرامگاه شمس آسیب جدی ندیده است.»

دست آخر این‍که لیدا نیک‌فرید ـ استاد رشته پرستاری و داستان‌نویس ـ در این روز از دنیا رفت.

انتهای پیام 



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا