بازبینی دستورالعمل ارزشیابی مطالعات کوهورت



معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: دستورالعمل رتبه‌بندی امتیازات ارزشیابی مطالعات بزرگ هم‌گروهی آینده‌نگر (کوهورت) با هدف افزایش شفافیت و امکان صحت‌سنجی اطلاعات مورد بازبینی قرار گرفت و به منظور ارزشیابی کوهورت ۱۴۰۱ مورد سنجش قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، دکتر پناهی با بیان این مطلب تصریح کرد: در حال حاضر در ارزشیابی مطالعات کوهورت ۳۱ دانشگاه، شامل ۸۴ مطالعه مورد سنجش قرار گرفتند که از این تعداد مطالعات ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اصفهان، ایران، تهران، شهید بهشتی، شیراز، قزوین، گلستان، گیلان و مازندران به صورت مشترک بالاترین امتیاز را کسب کردند. 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این‌که وجود چالش‌هایی در شیوه ارزشیابی مطالعات بزرگ هم‌گروهی آینده‌نگر (کوهورت) بازبینی آن را الزامی می‌کند، اظهار کرد: با هدف رفع نگرانی‌های مقام عالی وزارت و افزایش میزان شفافیت عملکرد برنامه‌های کوهورت دستورالعمل رتبه‌بندی امتیازات ارزشیابی مطالعات بزرگ هم‌گروهی آینده‌نگر را مورد بازبینی قرار دادیم. در کمیته علمی ساختار و ماموریت‌های شبکه‌های تحقیقاتی به تبیین روش ارزشیابی این مطالعات بر اساس اثرگذاری، برون‌دهی، انطباق با اهداف و جمعیت تحت پوشش پرداخته شده است. 

وی مهم‌ترین هدف مطالعات کوهورت را ارتقای بستر خدمات بهداشتی در کشور از طریق پیشنهاد روش‌های عملی جهت پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر و مزمن در نظام سلامت دانست و اظهار کرد: انتظار می‌رود از طریق مطالعات کوهورت به مهمترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند قلب و عروق، سرطان، بیماری‌های مزمن کلیه، کبد، ریه و اعصاب و غیره از طریق بررسی عوامل خطر در کشور دست یابیم. 

دکتر پناهی ادامه داد: همین‌طور مطالعات بزرگ هم‌گروهی آینده‌نگر باید با انجام مطالعات مداخله‌ای از این بیماری‌ها با تاکید بر نژادها و اقوام مختلف ایرانی روش‌ها و راهکارهای پیشگیرانه بومی ارائه کند. 

وی به روند تدوین و آماده‌سازی زیر ساخت برنامه مطالعات اشاره و خاطرنشان کرد: در گام نخست اساسنامه‌ها در مطالعات کشورهای دیگر از طریق جستجو در شبکه جهانی استخراج شد و کمیته‌های مشورتی تشکیل شد و پس از رایزنی‌های متعدد در کمیته علمی ساختار و ماموریت‌های شبکه‌های تحقیقاتی برنامه در شورای مدیران معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به تصویب رسید. 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به پرسشنامه ارزشیابی مطالعات کوهورت، تصریح کرد: در ارزشیابی مطالعه بزرگ آینده نگر مبتنی جمعیت ۱۱ پرسش اصلی شامل محقق شدن اهداف طبق مصوبات پروپوزال اولیه، پروتکل اجرایی مطالعه، مستندات و گزارشات دوره‌ای جهت بررسی انطباق با پروتکل اجرایی توسط شورای راهبری، تضمین و کنترل کیفی بر اساس گزارش دوره‌ای ناظر مطالعات، فراوانی جمعیت تحت پوشش مطالعه، مدیریت داده‌ها، مجموع محورها و فراوان افراد از دست رفته در پیگیری و برون‌دادهای علمی منتج از مطالعه با جزئیات و سوالات فرعی مورد پرسش قرار می‌گیرند. 

در ادامه دکتر رسول یاراحمدی، رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز به شرح برنامه‌های حمایتی مادی و معنوی که در سال جاری و آینده در دستور کار قرار گرفته‌اند، پرداخت و افزود: برنامه عملیاتی_راهبردی برنامه کوهورت تخصصی توسط مجری اصلی طرح ارائه شود. حمایت ویژه رئیس دانشگاه علوم پزشکی از برنامه کوهورت تحت پوشش الزامی است. 

بنابر اعلام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت؛ دکتر یاراحمدی یادآور شد: اصل به اشتراک‌گذاری داده‌ها میان مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی ضروری است که رعایت شود و تولید هم‌زمان داده‌های جدید در جهت وضع سیاست‌گذاری و تعیین نقشه راه تحقیقات سلامت محور از دیگر برنامه‌های معاونت تحقیقات و فناوری در جهت حمایت و ساماندهی این حوزه به شمار می‌رود. 

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا