بایدن: همچون گذشته از اوکراین در برابر تهدیدات روسیه حمایت می‌کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، دولت ایالات متحده و اوکراین همچون گذشته مخالف ساخت خط لوله گاز “جریان شمالی-2” روسیه هستند و این طرح را تهدیدی برای امنیت انرژی اروپا ارزیابی می‌کنند. این مسئله در بیانیه مشترکی که در پایان مذاکرات “ولادیمیر زلنسکی” رئیس جمهوری اوکراین و “جو بایدن” رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن منتشر شد، مورد تأکید قرار گرفته است.

طبق اطلاعات دفتر ریاست جمهوری اوکراین در این باره، مقامات واشنگتن قصد دارند به تلاش‌های خود برای حفظ ترانزیت گاز از خاک اوکراین و تأمین امنیت ارسال گاز از این طریق به اروپا ادامه دهند.

در این بیانیه همچنین آمده است، دولت ایالات متحده قصد دارد بیش از 463 میلیون دلار کمک مضاعف برای اوکراین اختصاص دهد که در عرصه‌های مختلف، از جمله مبارزه با ویروس کرونا و هزینه‌های مربوط به عملیات نظامی در منطقه دونباس مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیس جمهوری اوکراین پس از پایان این مذاکرات در پاسخ به سئوال خبرنگاران اعلام کرد که در جریان مذاکراتش با جو بایدن، موضوع تضمین امنیت انرژی اوکراین و اعمال تحریم‌های لازم علیه خط لوله گاز “جریان شمالی”، در صورت نقض حقوق طرف اوکراینی در عرصه انتقال گاز را بررسی کرده است.

جو بایدن نیز در جریان مذاکرات شب گذشته خود با ولادیمیر زلنسکی بر پایبندی ایالات متحده به تعهدات خویش برای حمایت از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین در برابر تهدیداتی که گویا “از جانب روسیه” وجود دارد، تأکید کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «ما کاملاً به تعهدات واشنگتن در قبال دفاع از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین در برابر تهدیدات و تهاجمات از سوی روسیه پایبند هستیم و در عین حال از تلاش‌های مقامات کی‌یف برای همگرایی این کشور با ساختارهای اروپایی حمایت می‌کنیم.»

نشست روسای جمهوری آمریکا و اوکراین روز چهارشنبه در کاخ سفید انجام گرفت و مذاکرات دو طرف بیشتر از دو ساعت بطول انجامید. در پایان این نشست نیز بیانیه مشترکی منتشر شد، ولی طرف آمریکایی کنفرانس مطبوعاتی برای رهبران دو کشور در نظر نگرفته بود.

ولادیمیر زلنسکی قبل از دیدار با جو بایدن، نشست‌هایی با برخی نمایندگان کنگره آمریکا داشته و از وزارت انرژی ایالات متحده، پنتاگون، وزارت امور خارجه آمریکا، بانک جهانی و سازمان ناسا دیدن کرده و در جریان دیدارها با مقامات آمریکایی، چندین سند همکاری دوجانبه نیز امضاء شد.  

البته به عقیده کارشناسان، این توافقات تنها وابستگی اوکراین به طرف آمریکایی را افزایش داده و تأثیر مثبتی بر توسعه زیرساختارهای اقتصادی این کشور که بشدت نیازمند سرمایه گذاری و بازسازی است، نخواهد داشت.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا