باید بهترین بازیکن زمین بازی تلویزیون باشیم

کارگردان سریال «چشم‌بندی» درباره نزول سطح کیفی سریال‌های طنز در تلویزیون و دشواری‌های ساخت کار کمدی در این مدیوم از رسانه، اظهار کرد: در هر صورت ما در زمین بازی‌ای در حال نگارش، تولید و پخش مجموعه‌های تلویزیونی هستیم که در آن چهارچوب، قواعد، قاب و مدیوم، سلیقه و خاستگاه تلویزیون است و ما موظفیم در این زمینه، در یک تعامل و با یک سلیقه همگون پیش برویم و در عین حال بتوانیم بهترین بازیکن این بازی باشیم.

«چشم بندی» ظرفیت دارد ادامه پیدا کند

شاهد احمدلو ـ کارگردان «چشم‌بندی» ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره نگارش سریال «چشم بندی» اظهار کرد: گروه نویسندگان ما خوشبختانه هم استعداد و هم پتانسل و ظرفیت بالایی داشتند و دارند. این سریال با فیلمنامه‌ای مخاطب‌پسند و در عین حال با گنجاندن لایه‌های پنهان حامی مالی در داستان به نگارش درآمده و شاید به عنوان یک مجموعه تلویزیونی که در زمینه کمدی ـ کارآگاهی کمتر تجربه شده است، این سریال ظرفیت و پتاسیل آن‌را دارد که ادامه پیدا کند و جایگاه خودش را به عنوان یک ژانر کمتر تجربه شده باز کند.

او تاکید کرد: خوشبختانه در این کار با گروه نویسندگان تعامل خوبی داشتیم. به واسطه توانایی نویسندگان و درایت تهیه‌کننده توانستیم مجموعه ای را بسازیم که با کمترین دست اندازها و فرازو نشیب ها به تولید برسد و ما از نتیجه کار خوشحالیم.

احمدلو درباره‌ی تعامل با اسپانسر این سریال به نحوی که به کلیت قصه آسیب نرسد هم چنین اظهار کرد: اسپانسر خاستگاه و انتظاراتی داشت و البته تاکید داشتیم که نتیجه این حمایت مالی، همراهی و همکاری، خیلی به شکل رو، شعاری و مستقیم نباشد و بتوانیم به طور موازی با روایت داستان در متن کار آن نکاتی را هم که اسپانسر مدنظر دارد را اعمال کنیم که خوشبختانه این اتفاق افتاده و باعث خرسندی و خوشحالی است که این موضوع در ذوق مخاطب نمی زند. داستان اینگونه نیست که به مخاطب عام داستان بفهماند که کاملا درمورد بیمه است. ما روایتگر یک پرونده بیمه‌ای هستیم که در قالب یک مجموعه کمدی کارآگاهی قرار گرفته است که با روایت زندگی چند خانواده در کنار هم حول این پرونده روایت شده و مورد حمایت مخاطب هم قرار گرفته است بدون اینکه همانند بسیاری از کارها حامی مالی خودش را خیلی عیان به نمایش بگذارد، ما توانستیم این مجموعه را بسازیم و پخش کنیم.

 باید بهترین بازیکن زمین بازی تلویزیون باشیم

دلایل افت کیفی سریال‌های طنز در تلویزیون

احمدلو در ادامه درباره‌ی دلایل افت کیفی سریال‌های طنز در تلویزیون و اینکه آیا این مساله به فیلمنامه برمی‌گردد یا موارد دیگر؟ اظهار کرد: ژانر طنز به دلیل نگاه منتقدانه اجتماعی که به مسائل روز مردم و جامعه دارد و جسارت‌هایی که در ظرفیت‌های یک کار کمدی هست، حساسیت مدیران و مسئولان را بیشتر می‌کند که این فقط شامل حال کارهای کمدی نمی‌شود. در هر صورت ما در زمین بازی در حال نگارش، تولید و پخش مجموعه‌های تلویزیونی هستیم که در آن چهارچوب، قواعد، قاب و مدیوم، سلیقه و خاستگاه تلویزیون باید رعایت شود. ما موظفیم در این زمینه در یک تعامل و با یک سلیقه همگون بتوانیم بهترین بازیکن این بازی باشیم.

حضور بازیگران شناس در سریال طنز مهم است

کارگردان «چشم بندی» حضور بازیگران شناخته شده و امتحان پس داده در آثار تلویزیونی را مهم و یکی از عوامل موفقیت چنین کارهایی عنوان کرد و در این زمینه گفت: حضور بازیگران ماهر در سریال «چشم‌بندی» اتفاق خوبی بود. فیلمنامه این کار جذاب بود و در گام دوم من به عنوان کارگردان در تعامل با تهیه‌کننده و نویسندگان در یک همفکری خوب در زمان پیش تولید به لیست بازیگران خوبی رسیدیم و رنگین کمانی از طیف های گوناگون بازیگران را داشتیم؛ چیزی که مدت‌هاست در مدیوم تلویزیونی با چنین طیف گسترده ای مخاطب ندیده بود.

احمدلو درباره‌ی تجربه ساخت سریال طنز در تلویزیون که آیا ادامه می‌دهد؟ گفت: آخرین کاری که ساختم کار «آقا و خانوم سنگی» بود. پس از آن سریالی نساخته بودم و این خودخواسته نبود؛ به دلیل اینکه من فعالیت‌های دیگری هم داشتم. دو ـ سه فیلم سینمایی ساختمو در زمینه بازیگری هم در تلویزیون و هم در سینما همکاری داشتم. منتظر فرصتی بودم. گروه تولیدی که خوشبختانه به دلیل ظرفیت‌های بالای فیلمنامه و صمیمتی که بین گروه‌های تولید و عوامل پشت صحنه وجود داشت، اتفاق خوبی را برای خروجی کار رقم زد.

 باید بهترین بازیکن زمین بازی تلویزیون باشیم

نمی‌توانیم کارها را با ۱۰ سال گذشته مقایسه کنیم

این کارگردان همچنین درباره پروسه‌ی ساخت سریال طنز که از گذشته تاکنون چه تفاوتی کرده است؟ اظهار کرد: گذر زمان بسیاری از معیارها، سلایق و علایق دنیا را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. ما در این موقعیتی که هستیم نمی‌توانیم، خودمان را، جایگاه و موقعیتمان را و همچنین مدیوم رسانه و آثاری که حالا ساخته می‌شود را با ۱۰ سال گذشته مقایسه کنیم. ما باید هر اثر هنری را در زمان خودش و با جغرافیای سیاسی اجتماعی و اقتصادی زمانه خودش مقایسه کنیم. اینکه در ۲۰ سال پیش مجموعه‌هایی ساخته می‌شد که اکنون اینگونه نیست، می‌توانیم بگوییم الان هم مجموعه‌هایی ساخته می‌شود که شاید آن سال‌ها امکان ساخت آنها نبوده و این موضوع معیار مناسبی برای سنجش و مقایسه نیست.

در این زمینه بخوانید:

چرا سریال‌های طنز در گذشته مخاطبان بیشتری داشت؟

وی در ادامه یادآور شد: اگر مجموعه‌ها و طنزهای سال‌های پیش مخاطب گسترده‌تری داشت به این دلیل بود که در آن زمان، در دو دهه پیش رسانه‌های گروهی، ماهواره‌ها و اینترنت در این حد تاثیرگذار نبودند. الان سریال‌های مختلفی در سطح دنیا وجود دارد که مخاطبان با یک کلیک می‌توانند با دنیا ارتباط برقرار کنند. چون مخاطب آن سال‌ها این ابزارها را نداشت، طبیعتا به این سریال‌ها رو می‌آورد. ولی حالا که حق انتخاب بیشتری دارد، از انواع پلتفرم ها گرفته تا سایت ها و شبکه های مختلف، طبیعتا مخاطبان هم پخش می‌شوند و ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم الان مجموعه‌ای را بسازیم که همان طیف از مخاطبان ۲۰ سال پیش پای تلویزیون بنشینند.

 باید بهترین بازیکن زمین بازی تلویزیون باشیم

«چشم‌بندی» فصل دیگری هم دارد؟

احمدلو در پایان از احتمال ادامه‌دار بودن سریال «چشم بندی» خبر داد و در این زمینه گفت: بحث‌هایی درباره ی تداوم ساخت این مجموعه شده و خوشبختانه این مجموعه مورد اقبال مدیران تلویزیون قرار گرفته است. حامیان مالی مجموعه نیز از این تعامل خوشحال‌اند که کار ادامه پیدا کند و بنابراین باید بررسی شود تا اخبار شفاف‌تری را اعلام کنیم. منتهی این فصل از «چشم بندی» ۵۰ قسمت خواهد بود که ما همچنان در حال فیلمبرداری هستیم.

این کارگردان در ادامه از فعالیت در هر مدیومی استقبال می‌کند و درباره اینکه آیا در شبکه نمایش خانگی قصد ساخت سریال ندارد؟ توضیح داد: من هم بازیگرم، هم فیلمساز و اگر پیشنهاد خوبی داشته باشم آن را می پذیرم. به تازگی نیز در شبکه نمایش خانگی در سریال «بازی انتخاب» به کارگردانی علی یاور بازی کرده ام که ساخت آن به اتمام رسیده و مراحل فنی طی می شود و در حال حاضر امکان ساخت کار جدیدی به غیر از «چشم بندی» را نداشته‌ام.

به گزارش ایسنا، «چشم‌بندی» داستان کارخانه‌ای است که دچار حریق شده و افرادی درگیر این داستان شده‌اند. چشم‌بندی با بازی حمید لولایی، مرجانه گلچین، سروش جمشیدی، شهرام قائدی و امید روحانی این روزها از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا