با توافق اردوغان و سیسی، مصر و ترکیه سفیر تعیین می‌کنند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، مصر و ترکیه بر سر ارتقای روابط سیاسی و دیپلماتیک توافق کردند.

آن گونه که دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرده، «عبدالفتاح سیسی»، رئیس جمهور مصر و «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه توافق کردند که فوراً سطح روابط دیپلماتیک را ارتقا دهند و نسبت به تبادل سفیران اقدام کنند.

این توافق یک روز پس از پیروزی دوباره رحب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای پنج سال آینده صورت گرفته است.

یک ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، وزیر خارجه مصر به آنکارا سفر کرده بود. خبرگزاری «آناتولی» در جریان سفر وزیر خارجه مصر به ترکیه گزارش داد که «چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار با «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در آنکارا اظهار داشت: «صفحه جدیدی که در روابط با مصر باز شده است را با پروژه‌های مشترک و اخبار موفقیت‌آمیز پر خواهیم کرد.»

وی تاکید کرد که امروز دو کشور توافق کردند که در دوره آتی گام‌های ملموسی برای بهبود روابط دو جانبه بردارند. در جریان این کنفرانس مطبوعاتی، چاووش‌اوغلو با ابراز خرسندی از میزبانی ترکیه گفت که طی یک ماه گذشته برای سومین بار با همتای مصری خود دیدار کردند.

چاووش‌اوغلو با تاکید بر اهمیت روابط و همکاری ترکیه و مصر گفت: «از این پس در مورد لیبی نیز همکاری خواهیم کرد. ممکن است در مورد برخی روش‌ها اختلاف نظر داشته باشیم، اما باید روی نقشه راه همکاری کنیم و در آینده نیز به همکاری ادامه خواهیم داد.»

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اینکه در مورد سوریه نیز گفت‌وگو کرده‌اند، اظهار داشت: «ممکن است نشست‌های چهارجانبه‌ای در آینده برگزار شود. صلح و ثبات دائمی در سوریه برای همه ما مهم است.»

پیش از این در اواخر زمستان سال گذشته نیز وزیرخارجه ترکیه به مصر سفر کرده بود. «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه که به دعوت سامح شکری همتای مصری خود وارد قاهره شده بود، پس از دیدار دو جانبه در کاخ التحریر در نشست مشترک خبری با وی شرکت کرد. وزیر خارجه ترکیه محور این دیدار را اقدامات لازم برای توسعه روابط دوجانبه اعلام و تاکید کرد: «طرفین برای تقویت روابط در حوزه‌های انرژی، تجارت، حمل و نقل و دیپلماسی اراده نشان دادند.»

چاووش اوغلو همچنین اضافه کرد: «برای بهبود همکاری در حوزه انرژی گام‌های ملموسی برخواهیم داشت. احیای مسیرهای حمل و نقل برای افزایش مبادلات تجاری که متوقف شده بود، یکی دیگر از خواسته‌های طرفین است. همچنین روابط دیپلماتیک خود را به بالاترین سطح خواهیم رساند.»

گفتنی است مناسبات مصر و ترکیه پس از انقلاب‌های عربی در سال ۲۰۱۱ و اختلاف‌برانگیز شدن موضوع حمایت برخی کشورها از اخوان المسلمین، سبب اختلافات شدید ترکیه و مصر شده بود. ترکیه و مصر پس از یک دهه وارد عادی سازی روابط شدند. این اقدام به درخواست آنکارا انجام گرفت زیرا بعد از یک دهه تنش با همسایگان و برخی کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه به دنبال عادی سازی روابط با آنهاست که این روند با امارات و عربستان شکل گرفت و با رژیم صهیونیستی ادامه یافت و اکنون به مصر رسیده و احتمالاً در آینده به سوریه خواهد رسید.



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا