بررسی سودآور شدن باغات برای مالکان با حفظ درختان

رئیس شورای عالی استان‌ها بر لزوم ایجاد رابطه‌ای منطقی میان حفظ باغات و نفع مالکین آنها برای جلوگیری از تخریب باغات تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، پرویز سروری در حاشیه برگزاری نهمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها در جمع خبرنگاران در خصوص اصلاح مصوبه مربوط به باغات در شورای عالی استانها گفت: امروز موضوع مهمی را در دستور کا رداریم. متاسفانه تصمیم غلطی که در شوراهای قبلی گرفته شد موجب شد که از سال گذشته حتی یک مورد هم درخواست مجوز برای باغات نداشته‌ایم چرا که رابطه منطقی میان باغ و مالک باغ ایجاد نشده است.

وی افزود: قطعا با توجه به نیاز تشخیص نوع باغ باید اصلاحیه‌ای را در این زمینه داشته باشیم لذا مقرر شد زمین‌های زیر ۵۰۰ متر مساحت از بررسی در صحن علی شورا خارج شوند تا فضایی ایجاد کنیم که علاوه بر حفظ درختان برای توسعه باغات، زمینه اخذ مجوز نیز فراهم شود. البته بی تردید در این مصوبه به گونه‌ای عمل خواهد شد که هیچ قطع درختی نداشته باشیم و در زمین‌های زیر ۵۰۰ متر با حفظ درخت، مالک زمین بتواند منفعت لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: بی تردید تلاش خواهیم کرد با بررسی جامع و علمی به همراه آسیب شناسی گذشته به نظامی منطقی برای گسترش باغات و نفع آور شدن آنها برای باغداران و مالکین برسیم. در این راستا نیز از همه تجربه‌های موجود بهره خواهیم گرفت.

وی تاکید کرد: در اجلاس‌های بعدی شورای عالی استانها در خصوص مصوبه برج- باغها یا خانه باغها تصمیم گیری لازم انجام خواهد شد تا به طرحی جامعی برسیم اما امروز و در نهمین اجلاس شورای عالی استانها گام اول در این زمینه برداشته خواهد شد.

سروری در بخش دیگری از صحبتهای خود با تاکید بر اینکه در گذشته در حوزه باغات با فراز و فرودهای زیادی مواجهیم گفت: در گذشته برای باغات زیر ۵۰۰ متر مساحت ۱۵ درصد سطح اشتغال داده می شد که این یعنی تنها یک اتاقک در آنها قابل ساخت بود البته بر این موضوع برای کل کشور  شرایط یکسان فراهم نمی کند لذا باید ابعاد این موضوع در شهرهای مختلف مورد بررسی و توجه قرار گیرد. تصمیمی برای باغات زیر ۵۰۰ متر مساحت و همچنین بیش از ۵۰۰ متر اتخاذ شود اما تمامی تصمیمات قطعا با اولویت حفظ درختان و جلوگیری از قطع آنها خواهد بود ولی باغ باید برای باغدار و مالک آن نفع آور هم باشد تا از این مسیر در جهت حفظ درختان بهره بگیریم. میزان سطح اشغال برای باغات در جلسات آینده شورای عالی استانها مورد بحث و بررسی و تصمیم گیری نهایی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا