بررسی موانع اجرا و تامین مالی طرح های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی در کمیسیون انرژی



سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی موانع موجود بر سر راه اجرا و تامین مالی طرح های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی کشور در نشست امروز کمیسیون انرژی مجلس خبر داد.

مالک شریعتی نیاسر در گفت وگو با ایسنا، ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با حضور وزیر نفت بیان کرد: جلسه امروز کمیسیون انرژی به بررسی موانع مربوط به اجرا و تامین مالی طرح های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی کشور اختصاص داشت. ما دو سری طرح داریم. یکسری طرح هایی که از قبل به عنوان طرح های پتروپالایشگاهی و افزایش کیفیت پالایشگاه های موجود مطرح بود. مجموعه ظرفیت آنان بالغ بر یک میلیون ۴۰۰ هزار بشکه در روز پیش بینی شده بود که هشت طرح جدید و چند طرح نیز به عنوان کیفی سازی پالایشگاه ها موجود مطرح بود که  متاسفانه هنوز مشکل مجوز تنفس خوراک آنان حل نشده است. قرار شد ما پیگیری را در سطح بالا انجام دهیم تا این معضل رفع شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در خصوص طرح های جدید وزارت نفت هم پالایشگاه شهید سلیمانی و هم پالایشگاه مروارید مکران قرار شد مکاتبه ای را با معاونت حقوقی ریاست جمهوری داشته باشیم از این باب که موانع حقوقی سرمایه گذاری بانک ها در این طرح هایی که در تفاهمنانه بانک ها آمدند و برای سرمایه گذاری متعهد شدند اما فعلا تنها دو بانک توانستند از شورای پول و اعتبار مجوز دریافت کنند. در تلاش هستیم بقیه این مجوزها نیز اخذ شود و موانع حقوقی مجوزها نیز برطرف شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: احتمالا نیاز به اصلاحی در قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر داشته باشیم. ماده ۱۶ آنجا به طور صریح برای مالکیت در پروژه ها توسط بانک ها سقف تعیین کرده است. از طرف دیگر اکنون ۱۰ ماه از امضای تفاهمنامه این طرح ها گذشته اما هنوز پیشرفت جدی حاصل نشده است. قرار شد کمیسیون انرژی بررسی لازم را انجام دهد تا ببینیم دستگاه های مختلف چه میزان تقصیر و قصور داشتند. فلذا ما از ابزار نظارتی خود در ماده ۲۳۴ آئین نامه استفاده کرده و گزارشی تهیه خواهیم کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: نهایتا از سوی کمیسیون انرژی نامه ای به شورای اقتصادی سران قوا نوشته خواهد شد تا وضعیت این طرح ها و موانع موجود را گزارش کنیم و درخواست کنیم به عنوان یک موضوع فراقوه ای موانع موجود رفع شده و سریعتر این پروژه ها انجام شود. اصرار کمیسیون از این بابت است که طرح های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی اگر در کانال خود به سرعت انجام شود می تواند به سرعت مشکلات اقتصادی جامعه را حل کرده و نقدینگی جامعه را جذب، بورس را رونق و تحریم ها را بیشتر از گذشته خنثی سازی کند. با تکمیل بخش ها پتروشیمی این طرح ها شاهد ایجاد اشتغال خواهیم بود. امیدواریم با پیگیری موانع موجود برطرف شده و شاهد سرعت گرفتن در اجرای طرح های گذشته و طرح های جدید باشیم.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا