بررسی و معرفی انواع آزمایش چکاپ: من به چه نوع چکاپی نیاز دارم؟

معاینات پزشکی منظم نقش مهمی در حفظ سلامتی و شناسایی نگرانی های بالقوه سلامتی، قبل از جدی تر شدن آن ها دارند. انواع آزمایش چکاپ پزشکی عبارتند از: آزمایش خون، آزمایش تصویربرداری، معاینه فیزیکی و غیره. با این حال، دانستن اینکه کدام آزمایش ها ضروری هستند و هر چند وقت یک بار باید انجام شوند، می تواند بسیار سخت باشد.

به همین دلیل باید اطلاعات کافی در زمینه آنها دریافت کنید. جهت کسب اطلاعات تخصصی تر در زمینه های پزشکی، می توانید به سایت آنی آزما مراجعه نمایید. این پلتفرم آنلاین، علاوه بر ارائه انواع خدمات پزشکی در منزل، پاسخگوی سوالات پزشکی شما خواهد بود.

 

انواع آزمایش چکاپ، مناسب برای جلوگیری از بیماری ها
انواع آزمایش چکاپ، مناسب برای جلوگیری از بیماری ها

 

چه کسی و چه زمانی باید تحت معاینه پزشکی و انجام آزمایش چکاپ قرار گیرد؟

در ایران، آزمایش چکاپ برای دسته های مختلف شهروندان بسته به سن، شغل یا هدف آنها اجباری است. در زیر به اقشاری که باید به طور مرتب چکاپ شوند، اشاره کرده ایم:

  • دانش آموزان و دانشجویان (معمولا در ابتدای سال تحصیلی)
  • رانندگان و کارکنان صنایع خطرناک (هر ۳، ۶ یا ۱۲ ماه)
  • دسته خاصی از کارمندان (مانند کارگران پذیرایی، کادر پزشکی و غیره)
  • افراد مایل به دریافت یا تمدید گواهینامه رانندگی یا شناسه اسلحه
  • شهروندان مایل به مهاجرت یا سفر به خارج از کشور

البته چکاپ می تواند به صورت شخصی و برای اطلاع از سلامت فردی نیز صورت گیرد. در واقع، طبق توصیه پزشکان هر فرد باید حداقل سالی یکبار چکاپ های مختلف را انجام دهد. این میزان متناسب با سن و جنسیت متفاوت است.

 

آزمایش ها، دارای انواع مختلف نسبت به جنسیت
آزمایش ها، دارای انواع مختلف نسبت به جنسیت

 

چه نوع معاینات پزشکی به آزمایش های چکاپ نیاز دارند؟

به طور کلی، بیشترین کاربرد آزمایش های چکاپ، در معاینات پزشکی زیر می باشد:

معاینه پزشکی عمومی

این معاینه برای تشخیص نیاز به انجام چکاپ کامل توسط پزشک برای ارزیابی سلامت عمومی بیمار انجام می شود. این کار شامل پرسش از بیمار در مورد علائم و سابقه پزشکی و همچنین موارد زیر است:

  • معاینه فیزیکی
  • اندازه گیری نبض
  • فشار خون
  • دمای بدن
  • بررسی وزن و قد
  • معاینه چشم ها، گوش ها، بینی، گلو و سایر اندام ها

معاینه پزشکی پیشگیرانه

این معاینه به منظور پیشگیری از بیماری ها و تشخیص زودهنگام بیماری های احتمالی انجام می شود. این عمل شامل مصاحبه با بیمار در مورد سبک زندگی، مطالعه کارت بیماری، سابقه پزشکی، خانوادگی و همچنین انجام مطالعات و آزمایشات مختلف است.

بازرسی برای تشخیص بیماری

ممکن است گاهی نتایج آزمایش خیلی قابل اطمینان نباشند و در درستی آنها شک وجود داشته باشد. در این صورت پزشک معالج به منظور تایید یا رد آن نتایج، یک روش تشخیصی خاص را تجویز می  کند. به عبارت دیگر، برای تصمیم گیری در مورد نتیجه آزمایش، توجه به عوامل دیگری مانند علائم بالینی بیمار و ویژگی های پزشکی، مهم است. این آزمایشات، شامل انجام آنالیزها و روش های استاندارد با جهت گیری احتمالی نسبت به تشخیص بیماری در یک اندام خاص می باشد.

معاینه پزشکی دوره ای

این نوع معاینه به طور منظم برای نظارت بر سلامت بیمار انجام می شود. این معاینه شامل پرسش هایی از بیمار در مورد علائم و تغییرات در وضعیت سلامت او و همچنین انجام آزمایشات کامل یا چکاپ است. آزمایش چکاپ، نشان دهنده سیر بیماری یا درجه بهبودی از آن می باشد.

 

نتایج آزمایش، موثر در معاینات
نتایج آزمایش، موثر در معاینات

 

معاینه پزشکی حرفه ای

این معاینه برای ارزیابی وضعیت سلامتی کارمندان، به ویژه شاغلان در صنایع خطرناک و در معرض عوامل بیماری زا است. این روند با مراجعه به یک درمانگر آغاز می شود. پزشک بر اساس علائم یا گزارش های بیمار، لیستی از آزمایش ها را برای معاینه تجویز می کند.

یک چکاپ پزشکی شامل چه مراحلی می شود؟

چکاپ شامل مراحل زیر است:

  • سابقه پزشکی

پزشک یک سری سوالات در مورد وضعیت سلامتی فرد و وجود بیماری های مزمن، واکنش های آلرژیک و علائم مختلف می پرسد.

  • معاینه فیزیکی

یک متخصص بدن را بررسی می کند. در این معاینه پزشک، وزن، قد، فشار خون، وضعیت پوست، مو، ناخن، شنوایی، بینایی، تنفس، فعالیت قلب و سایر سیستم ها را ارزیابی می نماید.

  • آزمایشات

این آزمایش ها شامل آزمایش خون، ادرار، مدفوع، اشعه ایکس و مطالعات اولتراسوند می شوند.

  • مشاوره تخصصی

در صورت مشاهده هر گونه مشکل، بیمار می تواند برای مشاوره به یک متخصص مراجعه کند. البته روند کلی و اجرای چکاپ بسته به سن، جنسیت و سلامت عمومی بیمار متفاوت است.

چه آزمایشاتی باید در طول معاینه پزشکی عمومی انجام شوند؟

به طور کلی، آزمایش های چکاپ اصلی عبارتند از:

  • CBC

این آزمایش میزان هموگلوبین، گلبول های قرمز، لکوسیت ها و سایر عناصر خونی را نشان می دهد.

  • آزمایش خون بیوشیمیایی

این معاینه شامل ارزیابی سطح گلوکز، کلسترول، اوره، کراتینین، آلانین آمینوترانسفراز (ALT)، آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) و سایر شاخص ها می شود.

 

 

  • آزمایش ادرار (OAM)

این تست وجود پروتئین، گلوکز، اجسام کتون و سایر مواد را در ادرار نشان می دهد.

  • هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c)

این تست میانگین سطح گلوکز خون را در ۲-۳ ماه گذشته نشان داده و می تواند برای تشخیص دیابت استفاده شود.

  • تجزیه و تحلیل مدفوع برای تخم های کرم و کیست های تک یاخته ای

این تست برای آلودگی مشکوک به انگلی تجویز می شود.

  • آزمایش HIV، سیفلیس و هپاتیت B و C

برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری های HIV، سیفلیس، هپاتیت B و C انجام می شوند.

  • تجزیه و تحلیل برای تعیین سطح آهن و فریتین

این آزمایش برای تشخیص کم خونی و سایر اختلالات متابولیسم آهن به کار می رود.

زنان باید چه آزمایشات چکاپی را انجام دهند؟

معاینات منظم سلامت توسط پزشک در تشخیص علائم اولیه بیماری بسیار مهم است. این معاینات به شما امکان می دهند که درمان را به موقع آغاز کنید. توصیه می شود که هر سال یک بار معاینه عمومی انجام دهید. به علاوه، اگر در معرض خطر بیماری هستید، ممکن است نیاز به معاینات مکرر داشته باشید. برای هر جنیست، آزمایشات متفاوتی به نسبت بیماری های خاص آنها، تجویز می شوند. انواع آزمایش چکاپ زنان عبارتند از:

  • بررسی سلامت قلب

آیا می دانستید که بیماری های قلبی عروقی یکی از مهمترین علل مرگ و میر در میان زنان هستند؟ اگر بالای ۴۵ سال سن دارید، باید هر دو سال یک بار چکاپ سلامت قلب بدهید. در طی این معاینات، پزشک عمومی فشار خون، کلسترول و قند خون شما را کنترل می نماید. در عین حال سابقه پزشکی، رژیم غذایی، ورزش، مصرف سیگار و الکل و وزن شما را بررسی می کند.

  • بررسی سلامت دیابت

مدیریت دیابت بسیار مهم است، زیرا اگر به درستی انجام نشود، می تواند عوارض جدی داشته باشد. با پزشک در مورد ارزیابی خطر دیابت خود صحبت کنید. پزشک می تواند آزمایش های قند خون را برای تعیین وضعیت فعلی شما تجویز نماید. بسته به نتایج آزمایش، پزشک ممکن است آزمایشات بعدی دیگری مانند آزمایش تحمل گلوکز خوراکی یا آزمایش HbA1c را توصیه کند.

 

 

  • چکاپ دهانه رحم

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، به خصوص در مورد سرطان. یکی از بیماری های خطرناک زنان، سرطان دهانه رحم می باشد. غربالگری منظم دهانه رحم، کلید محافظت از خود در برابر این بیماری است. در طی آزمایش غربالگری دهانه رحم، سلامت دهانه رحم شما از نظر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، بررسی می شود. این ویروس رایج می تواند منجر به ایجاد سرطان دهانه رحم شود.

  • غربالگری عفونت های مقاربتی (STI)

یکی دیگر از جنبه های مهم سلامت زنان، غربالگری برای عفونت های مقاربتی (STIs) است. بسیاری از بیماری های مقاربتی علائم واضحی ندارند و برخی دیگر مانند کلامیدیا یا سوزاک، در صورت عدم درمان، می توانند باعث ناباروری شوند. اگر از نظر جنسی فعال هستید و رابطه جنسی محافظت نشده دارید، باید آزمایش دهید. این امر به ویژه در صورتی که شریک زندگی شما مبتلا به بیماری باشد، لازم است.

  • بررسی سلامت سرطان سینه برای زنان

تشخیص زودهنگام در درمان سرطان سینه بسیار مهم است. زنان باید به طور مرتب سینه های خود را برای هرگونه تغییر بررسی کنند. همچنین هرگونه توده یا ضخیم شدن غیر معمول را فورا به پزشک خود گزارش دهند. توصیه می شود که زنان در سنین ۵۰ تا ۷۴ سال یکبار ماموگرافی انجام دهند. اگر سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان پستان دارید، ممکن است غربالگری مکرر لازم باشد.

  • بررسی سلامت سرطان روده برای زنان

سرطان کولون یکی دیگر از سرطان های رایج بوده که در صورت تشخیص زودهنگام با موفقیت قابل درمان است. اگر بین ۵۰ تا ۷۴ سال سن دارید، وجود خون در مدفوع، نشانه احتمالی سرطان روده می باشد. شما می توانید این آزمایش را در خانه انجام داده و در عرض دو هفته نتایج خود را دریافت کنید. توصیه می شود این آزمایش را هر دو سال یکبار انجام دهید. اگر نتیجه مثبتی دریافت کردید، پزشک ممکن است، آزمایش بعدی مانند کولونوسکوپی را توصیه کند.

آزمایش های سلامتی مختلفی وجود دارند که زنان باید به طور منظم، بسته به سن، سبک زندگی و سابقه پزشکی آنها را انجام دهند. برای مثال، بررسی قبل از بارداری برای زنانی که قصد باردار شدن دارند، بسیار مهم است. ارتباط منظم با پزشک و معاینات دوره ای می تواند به شناسایی مشکلات سلامتی کمک کند. امروز مسئولیت رفاه خود را بر عهده بگیرید و سلامتی خود را در اولویت قرار دهید.

برای مردها چه آزمایش هایی تجویز می شوند؟

آزمایش چکاپ آقایان اغلب نادیده گرفته می شود. این کار بسیار خطرناک بوده، زیرا تاخیر در درمان می تواند شرایط را به سرعت بدتر کند. با انجام معاینات منظم، مانند آزمایش سرطان پروستات، می توان بیماری ها را زود تشخیص داده و به سرعت درمان کرد.

سرطان پروستات یک سرطان شایع برای مردان است و بررسی آن باید از سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی شروع شده و هر سال تکرار شود. اگر علائمی مانند کمردرد یا مشکل در ادرار کردن دارید، باید در اسرع وقت معاینه شوید. مردانی که سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند، بیشتر در معرض خطر هستند. این افراد باید از سن ۴۰ سالگی به طور سالانه معاینه شوند. آزمایش سرطان پروستات شامل دو آزمایش PSA و PSA Free است.

دیگر بیماری های رایج در آقایان که باید بررسی شوند، عبارتند از: سرطان معده، ریه، کولون و رکتوم. این بیماری ها باید از طریق آزمایشات چکاپ مردانه شناسایی شده و مورد درمان قرار گیرند. سرطان معده در افرادی که رژیم غذایی ضعیف و وضعیت اقتصادی پایینی دارند، شایع است. تشخیص زودهنگام برای نرخ بقای بالاتر بسیار مهم می باشد.

سرطان مثانه یکی از علل اصلی مرگ و میر در بین مردان در سراسر جهان است. مردان بالای ۵۰ سال، سیگاری ها و کسانی که در معرض برخی مواد شیمیایی قرار دارند، بیشتر در معرض آن هستند. از این رو باید به طور منظم معاینات و آزمایشات ادرار را انجام دهید. مراقب تغییرات رنگ ادرار یا هرگونه خون در ادرار خود باشید.

آیا برای کودکان هم چکاپ مخصوصی وجود دارد؟

چکاپ برای کودکان ۲ تا ۱۲ ساله به شناسایی مشکلات رایج سلامتی و جلوگیری از مشکلات جدی و پرهزینه سلامتی در آینده کمک می کند. کودکانی که اضافه وزن دارند، در معرض ابتلا به دیابت، فشار خون و کلسترول بالا هستند. اضافه وزن می تواند منجر به بیماری قلبی، مشکلات مفصلی، بد خوابی و مشکلات روانی شود. آزمایش چکاپ نوزاد و کودک ابزار مفیدی برای شناسایی زودهنگام این مسائل و جلوگیری از عوارض جدی است.

کودکان باید به طور مرتب از نظر سطح کلسترول خون و سطح آهن، آزمایش شوند. کمبود آهن می تواند باعث کم خونی و مشکلات رشد شود.

جمع بندی

سرمایه گذاری در زمان برای بررسی های منظم سلامت، کلید حفظ سلامت مطلوب است. منتظر نمانید تا مریض شوید و سپس به دنبال مراقبت های پزشکی بروید. با انجام معاینات و چکاپ های منظم، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید.

معاینات پزشکی منظم برای حفظ سلامتی و تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی سلامتی بسیار مهم هستند. انواع مختلفی از آزمایش های پزشکی وجود دارند که افراد بسته به سن، سابقه پزشکی و سبک زندگی خود به انجام آن ها نیاز دارند.

آنی آزما در پلتفرم پزشکی آنلاین خود، طیف گسترده ای از خدمات پزشکی را ارائه می دهد. می توانید برای دریافت مشاوره درباره آزمایش های مورد نیاز خود و انجام آنها در منزل، به این سایت مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا