بررسی ۴۱۱ پروژه فاقد مجوز زیست محیطی/ «محیط ایست» بی‌معناست



رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره جایگاه ارزش گذاری بوم سازگان در برنامه ریزی کشور گفت: تعهد کردیم که ارزش‌گذاری محیط زیست کل کشور انجام شود تا زمانی که ارزش‌ها را ندانیم، نمی‌توانیم میزان خسارت به آن‌ها را حساب کنیم.

به گزارش ایسنا، علی سلاجقه در اولین همایش ملی جایگاه ارزش خدمات بوم‌سازگان در نظام برنامه‌ریزی کشور که امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی شهدای محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: یکی از آرزوهایم این بود که ارزش‌گذاری محیط زیست کشور انجام شود، داشته‌های خود را بشناسیم و بر اساس داشته‌هایمان تصمیم بگیریم. امروز انسان درخصوص تصرف در محیط زیست جهان طغیان کرده است و خداوند نتیجه اعمال خودمان را به ما می‌چشاند.

وی افزود: ۱۶۷ لایحه در سازمان محیط زیست در قالب یک سامانه قرار داده شده که باید این لوایح صحت‌سنجی شوند و با داشته‌های ما مطابقت داشته باشد. اصلاً نمی‌پذیریم که این داده‌ها غلط باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: تعهد کردیم که ارزشگذاری محیط زیست در کل کشور انجام شود تا زمانی که ارزش‌ها را ندانیم، نمی‌توانیم میزان خسارت به آن‌ها را حساب کنیم. اگر توان اکوسیستم را نقشه‌سازی کنیم می‌توانیم به سمت توسعه برویم و توسعه نباید پشت در معطل بماند.

سلاجقه تصریح کرد: کشور ما به سرمایه‌گذاری و توسعه نیاز دارد و ما هم از این توسعه حمایت می‌کنیم اما به این شرط که در چارچوب محیط زیست باشد. سرمای زمستان نباید کشور ما را تعطیل کند و ما در زمینه تولید گاز نیاز به توسعه بیشتری داریم.

وی تاکید کرد: لفظ بی‌معنای “محیط ایست” توسط کسانی که درکی از محیط زیست ندارند، مطرح شده و چماقی است که بر سر محیط زیست کشور می‌خورد. باید در بعد خسارات و هزینه‌های ایجاد آلایندگی و تخریب اعداد و ارقامی را مشخص کنیم.

رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی کشور باید به سراغ دستگاه‌ها بروند و از آن‌ها بخواهند که برنامه‌های توسعه‌ای خود در ۵۰ سال آینده را ارائه کنند سپس این برنامه‌ها را با توان اکوسیستم تطبیق دهند. در حال حاضر دستگاه‌ها در صف دریافت مجوز ارزیابی هستند و ما این ارزیابی‌ها را به سرعت انجام می‌دهیم. درخصوص ۴۱۱ پروژه فاقد مجوز زیست محیطی نیز غربالگری کرده‌ایم و بررسی این طرح‌ها انجام شده اما با این وجود به ما می‌گویند که سازمان در بحث مجوزها پاسخگو نیست.

سلاجقه در پایان تاکید کرد: باید از سیر قهقرایی محیط زیست کشور جلوگیری کنیم و جایگاه محیط زیست کشور را ارتقا دهیم که امیدوارم این نشست شروعی برای این اتفاق باشد.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا