برزیل یکی از محورهای اصلی توسعه روابط ایران با کشورهای آمریکای جنوبی است



معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: تهران، کشور برزیل را یکی از محورهای اصلی توسعه روابط با کشورهای آمریکای جنوبی می داند.

به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی پس از حضور در صحن عمومی کنگره برزیل و شرکت در مراسم تحلیف و سوگند لولا داسیلوا به کاخ ریاست جمهوری این کشور رفت و در دیدار با لولا، ظرفیت ها و راه های توسعه مناسبات و همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی را مورد بررسی قرار داده و بر تقویت و تعمیق سطح روابط دو کشور تاکید کرد.

در این دیدار داسیلوا ضمن اشاره به سفر گذشته خود به تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری مهم و از جایگاه برجسته ای برخوردار است و ما بدنبال تقویت و توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی و سیاسی با تهران هستیم.

رییس جمهور برزیل تصریح کرد: فضای سیاسی کنونی حاکم بر دو کشور را مهیای توسعه همکاری های همه جانبه می دانم و تصمیم داریم از این شرایط برای توسعه روابط  در زمینه های مختلف استفاده کنیم.

حسینی نیز در این دیدار با ابلاغ سلام و تبریک گرم و صمیمی رئیس جمهور کشورمان به وی، گفت: ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران از موفقیت شما در انتخابات خرسند هستند و اطمینان داریم با دیدار روسای دو کشور، فصل تازه‌ای در راستای منافع دو ملت و ملت های منطقه با تقویت روزافزون روابط دو کشور گشوده خواهد شد.

معاون رییس جمهور کشورمان تاکید کرد: تهران، کشور برزیل را یکی از محورهای اصلی توسعه روابط با کشورهای آمریکای جنوبی می داند.

سید محمد حسینی معاون رئیس جمهور کشورمان همچنین در حاشیه مراسم تحلیف، دیدار و گفتگوهای جداگانه ای با اشتاین‌مایر رئیس جمهور آلمان، ماریو عبده بنیتس رئیس جمهور پاراگوئه، گابریل بوریک رئیس جمهور شیلی، گوستاو پترو رئیس جمهور کلمبیا، لوئیس آرسه رئیس جمهور بولیوی، همچنین رئیس جمهور سورینام، فلیکس یلوآ معاون رئیس جمهور السالوادور، رالف گونسالوس نخست وزیر  سنت وینسنت، سالوادر معاون رئیس جمهور کوبا، فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان، چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه و ریاض المالکی وزیر خارجه فلسطین داشت که در آنها موضوعات مربوط به روابط دوجانبه مطرح گردید.

حسینی در دیدار سالوادور معاون رئیس جمهور کوبا بر تقویت روابط دو کشور با توجه به ظرفیت های بالای موجود در عرصه بیوتکنولوژی، واکسن و بهداشت اشاره کرد و خواستار گسترش بیش از پیش روابط دو کشور شد.

معاون رئیس جمهور کوبا نیز با استقبال از توسعه روابط بر افزایش سطح تماس ها و گفتگوها برای تقویت روابط و گشودن عرصه های جدید برای همکاری های متقابل تاکید کرد.

سینی همچنین در دیدار  با پترو رئیس جمهور کلمبیا با اشاره به دیدار قبلی در آغاز ریاست جمهوری وی بر ضرورت آغاز فصل جدید روابط دو کشور تاکید کرد.

پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا نیز با تشکر از حضور نماینده ایران در مراسم تحلیف خود در مرداد ماه گذشته، از تمایل کشورش برای تقویت روابط دوجانبه سخن گفت.

وی همچنین در  دیدار فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان ضرورت ادامه گفتگوهایی که بواسطه عراق آغاز شده بود را یادآوری کرد.

وزیر خارجه عربستان هم بر این نکته تاکید داشت که مصمم هستیم شرایط و نگرانی های موجود را  یک به یک مورد بحث قرار داده تا بتوان به نتیجه رسید وی  تصریح کرد: نوع روابط دو کشور بر منطقه تاثیر گذار است.

معاون رئیس جمهور کشورمان همچنین در دیدار  فلیکس یلوآ معاون رئیس جمهور السالوادور ضمن دعوت ایشان برای سفر به جمهوری اسلامی ایران از آمادگی کشورمان برای همکاری های دوجانبه و بین المللی با این کشور خبر داد.

معاون رئیس جمهور السالوادور ضمن اظهار علاقمندی برای سفر به ایران ، از آمادگی کشورش برای تقویت و توسعه همکاری ها با تهران خبر داد.

تاکید بر تقویت مناسبات دو کشور، دعوت به دیدار سران، بررسی راه های توسعه فعالیت های اقتصادی فرهنگی و سیاسی و برداشتن گام های جدید در روابط دو جانبه و منطقه ای و گفت‌وگوهای سازنده میان مقامات دو کشور  محورهای اصلی سایر دیدارهای دیپلماتیک حسینی بود.

نشست با اعضای سفارت کشورمان در برازیلیا و گفتگو ها با مقامات ارشد برزیل از دیگر برنامه های این سفر بود.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا