برنامه های هفته جمعیت دانشگاه علوم پزشکی قم تشریح شد

ایسنا/قم با توجه به فرارسیدن هفته جمعیت و سالروز ابلاغ سیاست های جدید جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری، دکتر سیامک محبی، معاون بهداشتی و دبیر قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی قم به تشریح برنامه های بزرگداشت هفته جمعیت ۱۴۰۱ در استان قم پرداخت.

دکتر سیامک محبی معاون بهداشتی و دبیر قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آغاز هفته از شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه تا روز جمعه ۳۰ اردیبهشت گفت: برنامه‌های هفته جمعیت در جهت آشنایی بیشتر مردم و تصمیم‌گیران و تصمیم سازان  با موضوعات مهم جوانی جمعیت تدوین و اجرا می‌شود.

وی افزود: روز شمار امسال هفته جمعیت به درستی و بر اساس نظرمتخصصان و صاحب نظران این حوزه و با درک صحیح از وضعیت جامعه امروز انتخاب شده است.

محبی با تاکید بر ضرورت دغدغه مندی همه مردم و مسئولین نسبت به موضوع جمعیت گفت: با احساس مسئولیت در این خصوص و با تلاش و میثاق همگانی امید است بتوانیم وظایف خود را در راستای جوانی جمعیت و پیشگیری از بحران سالمندی، به انجام برسانیم.

دبیر قرار گاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت  ضمن اشاره به روز شمار جمعیت اظهارکرد: در وضعیت فعلی کشور در مواجهه با بحران سالمندی و کاهش نرخ باروری کلی، دانشگاه علوم پزشکی با مشارکت فعال ارگان‌های دیگر و همراهی مطلوب مردم و کنشگران جمعیت، حمایت از فرزندآوری سالم و تعالی سلامت هم استانی ها را بعنوان یکی از برنامه های اصلی خود دنبال می کند.

ایشان در تشریح فعالیت های هفته جمعیت دانشگاه علوم پزشکی قم در سال ۱۴۰۱ گفت: با برگزاری جلسات متعدد و هماهنگی های انجام شده در سطح دانشگاه برنامه های مدونی در راستای گرایش افکار عمومی به مقوله جوانی جمعیت تدوین و اماده اجرا می باشد.

وی ادامه داد: روز اول هفته جمعیت ۲۴ اردیبهشت، تحت عنوان در آرزوی فرزند نامگذاری گردیده است که  هدف اصلی نامگذاری این روز توجه به نیازهای زوجین نابارور و آموزش زوجین در زمینه روشهای پیشگیری از ناباروری است، در این روز کلیه پایگاه های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت نسبت به تشکیل جلسات آموزشی روش های پیشگیری از ناباروری جهت مراجعین می پردازند و رسانه های آموزشی در اختیار همشهریان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: همچنین در این روز جلسه قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت با حضور ریاست محترم دانشگاه برگزار می گردد و برگزاری سمینار سبک زندگی و ناباروری با حضور متخصصین طب ایرانی جهت اساتید و کارکنان توسط معاونت فرهنگی دانشجویی از دیگر برنامه ها می باشد.

 محبی افزودند : ۲۵ اردیبهشت روز آسیب‌های تک فرزندی است که مراقبین سلامت در این روز نسبت به دعوت مادران دارای تک فرزند به مراکز خدمات جامع سلامت  اقدام نموده و روانشناسان مستقر در این مراکز نسبت به مشاوره این مادران در زمینه تبعات تک فرزندی خواهند پرداخت، این برنامه بعنوان یکی از برنامه های اصلی در سایر ایام سال نیز اجرا خواهد شد ضمنا رسانه های تولید شده در این خصوص در اختیار خانواده ها قرار می گیرد، همچنین برای خانواده های تک فرزند تحت پوشش بهداشت پیامک های مرتبط با فرزندآوری ارسال می گردد.

معاون محترم بهداشتی دانشگاه عنوان کرد:با توجه به نامگذاری دومین روز تحت عنوان خانواده دوستدار فرزند، مسابقه نقاشی دانش آموزان و عکاسی با محوریت خانواده خوش جمعیت و فرزند بیشتر، نشاط بیشتر تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: ۲۷ اردیبهشت روز والدین و صمیمیت زندگی است که برنامه های آموزشی، تولید رسانه و برپایی نمایشگاه در مراکز مشاوره ازدواج و ارائه مشاوره در برخی از نقاط شهری در نظر گرفته شده است

وی بیان کرد: ۲۸ اردیبهشت روز سالخوردگی و حمایت از سالمندان است که کمیته راهبردی سلامت سالمندان دانشگاه در هفته جاری با حضور ریاست دانشگاه و معاونین و اعضای هیات علمی تشکیل گردیده و ابعاد مختلف برنامه حمایت از سالمندان بسیار پرخطر و سالمندی پویا  در این کمیته بررسی خواهد گردید و نیازهای سالمندان پیگیری خواهد شد.

دکتر محبی به شعار روز ۲۹ اردیبهشت اشاره کرده و گفت موضوع این روز مربوط به بحث سقط و قتل جنین است که در هفته جمعیت  توسط معاونت محترم فرهنگی دانشجویی برنامه همایش نجات آرزوها با سخنرانی خانم دکتر عاطفه سمائی نوری  برگزار و به یاد جوانه هایی که آفتاب را ندیدند اقدام به کاشت نهال در پردیس علوم پزشکی قم می گردد.

وی ادامه داد: طبق روزشمار هفته جمعیت، عنوان ۳۰ اردیبهشت، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است در این رابطه مسابقه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای کارکنان دانشگاه علوم پزشکی برگزار می گردد، از برنامه های دیگر نظر سنجی الکترونیک با موضوع نحوه اجرای قانون برای ذینفعان دانشجو و کارکنان می باشد و نتایج این نظر سنجی در گروه های کاری مورد تحلیل قرار گرفته و مداخلاتی برای رفع نواقص و مشکلات فرایندی طراحی می گردد.   

محبی یادآور شد: برگزاری دوره آموزش عمومی و شغلی به صورت حضوری و  وبیناری برای کارکنان دانشگاه با موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با حضور پروفسور اکبری از برنامه های دانشگاه می باشد همچنین تقدیر از کارکنانی که در سال ۱۴۰۰ ازدواج کرده و یا صاحب فرزند شده اند مطابق ماده ۲۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز در دستور کار دانشگاه در این هفته قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ضمن اعلام سایر برنامه های این قرارگاه درخصوص هفته جمعیت گفت: حضور متخصصین بهداشت در برنامه های صدا و سیما، تبلیغات وسیع در سطح شهر و جشنواره جمعیت در بوستان نرگس و برگزاری ژورنال کلاب با موضوع جمعیت در دانشگاه ویژه اساتید هیئت علمی  و دانشجویان توسط معاونت تحقیقات و فناوری و ارائه مقالات علمی مستند را از دیگر برنامه های اجرایی در این هفته است.

وی با تاکید بر اینکه در مسیر دشوار آگاه سازی جامعه، مطالبه‌گری و ایجاد گفتمان غالب و دستیابی به جامعه جوان باید عوامل مسئول پای کار بیایند، اظهار کرد: بی تردید تشکل های مردم نهاد و سمن ها و یکایک اندیشمندان و افراد دارای نفوذ کلام می توانند در ایجاد یک گفتمان عمومی در مسیر تامین این خواسته به حق، نقش مهمی را ایفا کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا